По-скъпо ли излиза да се наеме професионален домоуправител?
Делът на етажните собствености в България, които са предпочели специализирани фирми пред фигурата на домоуправителя, е не повече от 5%. От тях само минимална част могат да се определят като професионално управлявани. Това казаха в интервю за БТА Марио Понте, председател на Националната асоциация на мениджърите на етажна собственост (НАМЕС) и адвокат Теодора Саракизова, юрист и главен секретар на Асоциация на частните собственици на недвижими имоти в България (UPPI България) и на НАМЕС.
Обикновено става дума за техници, които са набрали опит от работа в чужбина. За съжаление сега пазарът в България е "замърсен" от многобройни фирми, които вършат тази услуга по приблизителен начин и в отявлен конфликт на интереси, коментираха специалистите.
Затова според тях възнаграждението не отговаря на реално извършената работа и ще бъде фиксирано след въвеждането на задължителни курсове за обучение на професионални домоуправители.
От двете организации ще продължат да работят за нормативната рамка за създаване на регистър на легалните фирми - домоуправители. Според специалистите професионалният домоуправител трябва да има счетоводна, техническа, правна компетентност, както и умение да води преговори. Най-вече трябва да е прозрачен и незаинтересован при възлагането на работите по етажната собственост, което означава да не е собственик или служител на фирми по поддръжката (почистване, строителни, електроенергия, асансьор, т.н.). Не трябва да се налага на избора на общото събрание на собствениците и преди всичко, трябва да гарантира правилното представяне на предложенията на доставчиците (по критериите за прозрачност и коректност), да следи за тяхната законосъобразност.
По оценки на двете организации ценовият диапазон на месечните такси за професионалните фирми в панелките варира от 3 до 7 лева на апартамент. Варирането се дължи от типа услуга и оскъпяването идва от начина на събиране на месечните вноски (дали през банкова сметка, по гише или от врата на врата).
От Асоциацията, която е сред сътрудниците на МРРБ за изготвяне на последните промени в Закона за управление на етажната собственост, ще продължат да настояват с бъдещи нормативни изменения да стане задължително разкриване на банкова сметка на етажната собственост, да бъдат създадени условия за свикване на трето Общо събрание, на единен механизъм за изчисляване на общите части и да има задължителна застраховка професионална отговорност, обясни Теодора Саракизова.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.