Психологът: Подгответе се за първия учебен ден от лятото
Първата голяма житейска промяна при повечето деца е тръгването на училище. Каквото и да се е случвало у дома и в детската градина досега, няма нищо общо с новото предизвикателство, което изисква и физическа зрялост, и психическа готовност за прекрачване от безгрижието в ученическото битие.
Тотално новата социална роля изисква не само умствена и емоционална готовност, но и определено ниво на компетенции.
Някои родители казват: „Моето дете знае много и е толкова развито и талантливо, че нищо в първи клас не може да го затрудни.“
Високите интелектуални показатели обаче не са гаранция за успешното вграждане в новата среда. Ключът към безпроблемно вписване в училищния живот е комбинацията на различни умения.
За да се чувства детето спокойно наесен, навлизайки в училищната среда, е необходимо родителите да поработят здраво през лятото, така че да го подготвят стабилно за новите дейности и отговорности.
Как 6-7-годишното ще възприеме най-лесно процесите, които го очакват:
- „Ще имам нова чанта/тетрадки“ – новите придобивки и аксесоари са изражение на новия статут;
- „Ще съм като...“ – по-голям брат, сестра, приятел-ученик – приемането в обществото на порасналите осигурява положителна идентификация;
- „Искам да ходя на училище, да уча, за да зная“ – разбиране, че бъдещото занимание е важно и отговорно, осъзнаване на тази отговорност и поемането ѝ.
Какво може да се обърка – да си знаете, за да предотвратите:
- „В училище е скучно и тъпо“ – ако детето има знанията, но не може да проявява самоконтрол и самодисциплина, то ще губи интерес в клас и ще му е трудно да спазва правила. Държанието му ще бъде предизвикателно и нетолерантно. Една от основните причини хлапетата да не се държат добре в часа и в междучасието, е скуката.
- „Искам да си играя точно сега, а не после“ – да отлага задоволяването на собствените си потребности за по-късен момент, е ключово умение. Ако то не е усвоено в предучилищната възраст, често детето си спечелва различни етикети: „черна овца“, „хиперактивен“, „разбойник“ и пр.
- „Не искам да ходя в училище, там ме е страх“ – това чувство най-вероятно не е в резултат на родителската заплаха, че „Там ще те научат теб!“, а може да е знак за неувереност. Силната тревожност дали ще се справи и страхът да не се провали карат детето да избягва дейности, които възприема като проверки за своята стойност и способности.
За да се справите с евентуалните проблеми, които може да възникнат още с биенето на първия звънец, наблюдавайте внимателно малкото си отсега:
1. Бъдете чувствителни за знаците, които детето подава към вас, но без да следите поведението му „под лупа“ (така може да го „задушите“);
2. Бъдете търпеливи и ясни в посланията си към него (използвайте лятото за затвърждаване на правила, а не за изтърпяване на нечие неприемливо поведение);
3. Поощрявайте ефективно (поощрението не е само да кажете едното „Браво“, а демонстрация на увереност, че като цяло сте убедени в неговите сили и възможности );
4. Научете се как да подкрепяте (подкрепата е свързана с несправянето сам и има обучителен ефект за по-нататък);
5. Бъдете модел за подражание (не изисквайте нещо от детето, което самите вие не правите – миене на чинии, подреждане, самодисциплина във всекидневни дейности).
Подготовката за училищната среда включва активното участие на педагози, но най-напред – на родителите. Защото семейството може да се погрижи отрано за подготвянето на малките – с добронамереност и адекватна подкрепа.
Русана Гаджанова е клиничен психолог. Работи с деца, родители, индивидуални клиенти и групи. Сертифициран треньор по позитивно родителство и член на Дружество на психолозите в България от 2005 г. В последните години се занимава с арт терапия и води тренинги и обучения на професионални екипи.
тел. 0886/320 659; e-mail: russana_g@abv.bg, facebook: АРТ – алтернативи за развитие и терапия
За радостите, тревогите и подвизите на родителството четете на noviteroditeli.bg.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.