Наградата за добре свършена работа. ФАРА’24.

Наградата за добре свършена работа. ФАРА’24.

Как се гради екип в рекламния бизнес, който печели

ФАРА е фестивалът на комуникационната индустрия, който със своята двадесет и четири годишна история безвъзвратно се е превърнал в символ на отличителност. Да изпъкнеш е изкуство, изкуството е творба, творбата е функция на трудолюбието, а трудолюбието е трудно. Трудно се създава рецепта за идеална творческа концепция, която да задоволи поривите на твореца и нуждите на клиента.

Стремежът за създаване не е присъщ единствено за една индустрия, той е житейски копнеж и правилата и стъпките при случването му са умения, който биха могли да се приложат навсякъде.

Тазгодишното издание на ФАРА се проведе от 6 до 8 юни в Международния конгресен център в гр. Бургас, демонстрира постиженията на комуникационната индустрия в България и отличи най-добрите рекламни форми и комуникационни кампании за 2024 година.

Голямата награда "Творческа агенция на годината" в Творческия конкурс спечели агенция Human. Победител в Медийния конкурс стана агенция Huts Group. С наградата Grand Prix бе отличена кампанията „ул. Георги Николов“ на агенция Noble Graphics за Фондация „Документалистите“.

Обърнахме се към трите комуникационни агенции с вечния въпрос в индустрията – как се гради успешен екип в рекламния бизнес и има ли формула за успех, която агенциите следват, за да получат признание за работата си.

Как се създава печеливш екип в комуникационния бизнес?

Иван Ланджев, Executive Creative Director в Huts Group

Според мен главната задача е да превърнеш вдъхновението в нещо споделено. Всички да се запалят от някаква първоначална искра, ентусиазмът от идеята да не им дава мира, докато не я осъществят.  Никакъв вид творчество никога не се е родило от апатия. Затова мисля, че създаването на творческа, енергична среда е ключово. Трябва хората да не се чувстват сякаш работят на поточна линия във фабрика, а точно обратното – да са убедени, че техните идеи могат да променят живота на хората. Защото това е напълно постижимо, по силите им е. И всеки в екипа трябва да знае, че му е по силите.

Константин Трендафилов, партньор в Human

Фото кредит – Васил Германов

С победители. За жалост не можеш да накараш човек, който не иска да е номер едно, да го поиска. Но в Human още на първото интервю се интересуваме много повече от това как даденият кандидат живее, как вижда света, какво иска. Не толкова какъв му е работният опит - него ще го оправим.

Самуил Петков, Client Service Director @ Noble Graphics

В днешно време всяка от агенциите на пазара страда от тежката мантра за бизнеса – „няма хора“. Няма как да бъдем подминати от тази тенденция за българската икономика. Все пак в Noble Graphics има една важна разлика - текучеството на кадри при нас е сведено почти до минимум и зад това стоят няколко важни елемента. На първо място съвсем умишлено се дистанцираме от класическите корпоративни структури, въпреки че не сме малки като екип. Всеки от мениджмънта на агенцията е рамо до рамо с екипите и това помага да поддържаме искрена и близка комуникация помежду си. Това и води до втори ключов фактор според нас, а именно, че в Ноубъл има едно определено усещане за приятелство и отговорност между хората. Обичам да казвам, че в нашата компания - всеки пази гърба на другия и винаги има кой да ти помогне. На финала, заедно с ценностите ни, а именно да създаваме работа, която да променя средата към по-добро било то за клиенти от реалния бизнес или фондации с идеална цел, прави екипът на Noble сплотен и целеустремен. Това са два показателя ключови за стабилния екип, който да преминава през трудности.

Каква е формулата за успех на локални и международни конкурси и фестивали?

Иван Ланджев: Две неща. Едното е да разкажеш вълнуваща история. Тя може да тръгне и от нещо лично, малко, локално, но да се превърне в нещо всеобщо, глобално, всеки да го разпознае – този е най-хубавият път, който една идея може да измине. И второто – да предлагаш истински решения на истински проблеми. Рекламата не е нещо самоцелно, херметически затворено вътре в собствената си индустрия и влияещо само на други рекламисти. Тя трябва да се вълнува от проблемите на света и да връща творчески, иновативни решения обратно в света, в популярната култура, в градската среда около нас. Рекламата, за разлика от чистото изкуство, е длъжна да решава проблеми. 

Константин Трендафилов: Няма формула. Ние се опитваме да седнем и да изслушаме клиента. Откровено ни интересува какви са му проблемите и как можем да му помогнем. Хората са интуитивни и четат между редовете. Не се впечатляват от хватки, номера и заучени фрази. Бързо разбират коя агенция е дошла, за да си упражнява самоцелното творчество, и коя е там, за да им помогне с бизнес проблемите им. Да кажа, че има формула, означава, че има система, по която всеки да успее. Не мисля, че всеки може и не мисля, че всеки заслужава. Все повече клиентите се учат да се доверяват на агенции, които ги е грижа.

Самуил Петков: На първо място трябва да отбележим, че за нас наградите никога не са били самоцел. Спечелването им е функция на добрата работа за марките в нашето портфолио. Колкото по-добри сме с тях, толкова по-добра работа ще излиза от Noble. Формулата за успех за всеки един форум би била непримиримостта с посредствеността. За нас е важно да правим нещата по най-добрия им начин и от гледна точка на стратегия, но и като творческо изпълнение и внимание към детайлите. В крайна сметка това, което отличава добрата работа по фестивали е изпипването на всеки един детайл - чак до case study филма.

Важно е да споменем, че наградите са елемент от позиционирането на всяка една агенция, както и важен елемент за мотивацията на екипите вътрешно. Локалните и международно фестивали са целите за нас като професионалисти, където да покажем до какво ниво сме стигнали. В нашата страна определено имаме разбирането и усещането как да печелим и да създаваме работа, която да докосва локалната професионална общност и това се е доказало. Знаем контекста и пазарната конюнктура, в която оперираме. Следователно и знаем как да предадем разказа по най-добрия начин. Не е случайност, че споменавам именно това. Глобалните форуми по креативност са твърде отдалечени от нашите реалности, което прави предизвикателството пред нас още по-сериозно да представим в каква сложна среда работата ни е била реализирана и съответно какъв отпечатък е имала върху обществото и пазара. България все още е малък и непознат пазар в рекламната индустрия и това прави задачата пред всички колеги у нас по-трудна. Все пак мисля, че през последните години успяваме да се представяме все по-добре и да повишаваме нивото на експертиза, което ни позволява да мечтаем по-силно, за да можем да държим духа и целеустремеността на екипите ни. Това ще ни помага да бъдем мотивирани, въпреки пазарните проблеми на ежедневието.

Каква е Вашата равносметка след ФАРА 2024?

Иван Ланджев: Присъединих се като творчески лидер на агенцията преди малко по-малко от година. Обновихме екипа в много отношения, продължаваме да изграждаме тази плодотворна среда, за която говоря. Представихме се добре на ФАРА 2024, но, разбира се, искаме да постигнем повече – нека го определим като едно чудесно начало, и по отношение на бизнеса, и по отношение на фестивалите. Мисля, че е много важен този баланс между творчески постижения и бизнес резултати. Едното не трябва да бъде за сметка на другото. Наградите не са самоцел, рекламният бизнес е бизнес. Но трябва да го водиш така, че хората да говорят за вашите идеи и клиентите да са уверени в способностите ви. 

Константин Трендафилов: Победата ни на ФАРА не е повод за нова равносметка, а резултат от досегашната. А именно – за всеки наш клиент да правим работа, която заслужава награда.

Самуил Петков: За нас ФАРА е един от любимите ни конкурси и винаги участваме. В Noble Graphics има правило, в което силно вярваме, а именно да участваме с много правилна оценка на работата ни и категориите, в които пускаме заявки. Именно затова сме и известни с това, че сме ефективни на фестивала. Тази година, въпреки че станахме подгласник на Human, вярваме, че имахме прекрасно представяне с 4 златни награди и Гран при. За първи път в историята на конкурса имаше зала станала на крака, аплодирайки именно нашата работа за Фондация “Документалисти” и кампанията ни “ул. Георги Николов”. Това бе кампания, по която се работеше повече от две години, за да убедим администрацията в смисъла и важния мащаб на идеята ни, но си струваше и резултатите са красноречиви - донорските ситуации в страната се увеличават, но ние не спираме дотук. Другата ни работа, която беше отличена високо бе нещо, което костваше много на екипа, но беше революционно - нещо, което не е правено в България - да построиш плаж в сърцето на столицата. Mare di Sofia” за джин Malfi доказа, че едно събитие може да изстреля развитието на една марка и съответно да развие категорията. ФАРА 2024 за нас беше успешна и със сигурност ни дава увереност, че правим нещата по правилния начин.

*****

Тази година ФАРА премина под мотото „В нова светлина“. В този дух бяха представени и новите статуетки, следващи креативната посока на наскоро промененото лого на Фестивала.

Наградените рекламни форми и кампании в Творческия и Медийния конкурси, както и всички участници във ФАРА 2024 може да бъдат разгледани тук

ФАРА 2024 събра отново заедно рекламната общност благодарение на силната подкрепа от Нова Броадкастинг Груп и Нетинфо.

Фестивалът се осъществи с партньорството на Община Бургас.

Списание Мениджър е медиен партньор на ФАРА’24.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Обискират имоти на Румен Гайтански - Вълка
Руската Белгородска област обяви извънредно положение заради продължаващите атаки от украинските сили
Играта на сигурно - най-рискованата лидерска стратегия
Цитат на деня
Малките предприятия с над 8 млн.лв. нетни приходи от продабжи подлежат на задължителен финансов одит
Българска авиокомпания ще изпълнява четири карго полета седмично от Китай до София
На днешната дата, 14 август. Рождениците днес
Язовирите пресъхват, от екоминистерството искат спешни действия за осигуряването на питейна вода
Съдът прибра три суперлимузини от луксозния автопарк на Румен Гайтански-Вълка
Броят на корабите с втечнен газ и насипно зърно през Панамския канал спадна наполовина заради сушата
„Туристите вече не идват“: Криза в крайбрежния туризъм в няколко региона на Италия
Иман Хелиф заведе дело срещу Х, Илон Мъск, Джоан Роулинг и Тръмп
Времето: Отново жълти и оранжеви кодове за много горещо време