Пазар за 1 трилион долара

Пазар за 1 трилион долара

Предвид президентските избори в САЩ и Летните олимпийски игри тази година, не би трябвало да е изненада, че 2024 г. ще бъде рекордна по отношение на разходите за реклама. Но прогнозите на специализираната в информация, данни и анализи в областта на маркетинга компания WARC за следващите две години са също толкова розови, като се очаква разходите да се увеличат със 7,2% през 2025 г. и със 7% през 2026 г. Това ще доведе до глобален рекламен пазар на стойност 1,23 трилиона долара. Според WARC инвестициите в реклама в световен мащаб са се увеличили повече от два пъти през последното десетилетие и са нараснали 2,8 пъти по-бързо от икономическото производство от 2014 г. насам. 

Кой получава лъвския пай

На Meta, Amazon и Alphabet се падат повече от 70% от тези допълнителни разходи, което показва колко доминиращи са станали цифровите канали. На социалните медии се падат близо 242 млрд. долара разходи тази година и с това те са най-големият отделен рекламен канал. През 2024 г. на социалните медии се падат 22,6 % от всички глобални разходи за реклама, а до 2026 г. се очаква те да нараснат с цял процентен пункт. 

В социалната сфера Meta владее почти 63% от пазара, въпреки че делът ѝ намалява, особено в полза на ByteDance, собственик на TikTok, който сега привлича една пета от всички разходи за социална реклама в сравнение с едва 9% преди пет години.

Социалните медии се възползват от внедряването на изкуствен интелект в цялата индустрия, като повече от половината от разходите за изкуствен интелект, определени като включващи някаква форма на алгоритъм за препоръки, обработка на естествен език или оптимизация на търсенето, се извършват в този сектор. 

Търсенето, с изключение на медиите за търговия на дребно, представлява почти 22% от разходите за реклама, възлизащи на близо 224 млрд. долара. На Google се падат над 84% от световния пазар на търсене (и над 90%, когато се изключи Китай). Подобно господстващо положение може да помогне да се обясни защо наскоро бе установено, че Google нарушава антитръстовите закони на САЩ.

Очаква се обаче разходите за търсене да се увеличат през следващите години, тъй като медиите за търговия на дребно придобиват по-голяма популярност. Очаква се през 2024 г. на медиите за търговия на дребно да се падат малко повече от 14% от общите разходи (153 млрд. долара). Нещо повече, очаква се каналът ще отбележи най-бърз растеж през следващите три години.  Amazon ще доминира през тази година в канала с очаквания за почти 56 млрд. долара разходи за реклама, което се равнява на повече от една трета от всички разходи за търговия на дребно. 

С въвеждането на повече опции, поддържани от реклами, свързаната телевизия също се развива бързо. Каналът CTV е на път да достигне 35 млрд. долара за рекламодателите през тази година. Освен това ръстът на канала ще представлява две трети от целия ръст на пазара на видео (линеен и CTV) през тази година и целия ръст през 2025 г. 

Традиционните медии

- печат, радио, линейна телевизия, кино и външна реклама сега представляват само една четвърт от общите разходи за реклама, около 271 млрд. долара през тази година. Това е с 1,5% увеличение спрямо 2023 г. и се дължи до голяма степен на политическите разходи в САЩ. 

В други категории, търговията на дребно, най-голямата категория, наблюдавана от WARC, се очаква да спадне с 2,5% в глобалните разходи, докато технологиите и електрониката се очаква да нараснат с повече от 13%. Други категории със силен ръст са алкохолните напитки (12%), облеклото и аксесоарите (11%) и бизнес и промишлеността (18%). 

В географско отношение Северна Америка ще бъде най-бързо растящият регион, воден от президентските избори в САЩ, като разходите за реклама ще нараснат с 8,6% до общо 347,5 млрд. долара. Латинска Америка се очаква да нарасне с 6% до 32 млрд. долара благодарение на ръста на валутата на Бразилия и значителните инвестиции в онлайн реклама. Очакваният ръст от 6,4 % в Китай и близо 12 % в Индия ще компенсират спадащите цени на йената, за да помогнат на Азиатско-тихоокеанския регион да запази 2 % ръст за годината.

Рекламата в Европа ще нарасне с 5% до 165 милиарда долара през 2024 г. Разходите за брандове в Близкия изток и Африка ще се увеличат с 4% до 12,6 млрд. евро през тази година, като разнопосочните перспективи в Африка и несигурността във връзка с конфликтите в Близкия изток намаляват очакванията за растеж.

Анализът на WARC се основава на данни за разходите за реклама от 100 пазара в света и прогнози за моделите на рекламните инвестиции, базирани на над два милиона точки данни.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ