Ще намали ли новият туристически данък в Япония ръста на посетителите?

Ненаситната популярност на Япония достигна рекордно високо ниво, като броят на международните посетители от януари до септември надхвърли 30 милиона за първи път.
Според националната туристическа организация на страната, 3,26 милиона чуждестранни туристи са пристигнали в Япония миналия месец - което е увеличение с 13,7% в сравнение със същия период на миналата година.
Всъщност данните показват, че пристиганията на посетители са счупили рекордите от 2024 г. за всеки един месец тази година - като 31 650 500 международни туристи са се стичали в страната през първите девет месеца на 2025 г.
Ръстът идва само седмици след като Япония одобри най-високия си хотелски данък досега, за да помогне за „подобряване“ на привлекателността си и насърчаване на устойчивия туризъм, предава Euronews.
Последният туристически данък на Япония
По-рано този месец (3 октомври) Министерството на вътрешните работи и комуникациите потвърди, че таксата, която беше предложена за първи път през март, ще влезе в сила следващата година в град Киото.
Това е първото увеличение, откакто данъкът беше въведен през октомври 2018 г., и е планирано да увеличи приходите на града от данък върху настаняването от 5,2 милиарда йени (31,8 милиона евро) до 12,6 милиарда йени (71,5 милиона евро).
В момента данъкът върху настаняването в Киото е ограничен до едва 1000 йени на вечер (приблизително 5,68 евро).
Хотелски данък в Киото: Колко ще трябва да платят посетителите?
Одобреното увеличение на данъка се основава на цената на настаняването, което означава, че не всички ще бъдат таксувани по един и същ начин.
Отседналите в луксозни хотели ще бъдат най-силно засегнати, като ще трябва да платят 10 000 йени на вечер, което се равнява на около 56,84 евро.
Данък от 4000 йени (22,73 евро) на вечер ще се прилага за стаи с цена между 50 000 йени и 99 999 йени (284,10 евро и 568,19 евро), докато данък от 1000 йени (5,68 евро) ще бъде добавен към стаи с цена между 20 000 йени и 49 999 йени (113,64 евро и 284,09 евро).
За по-бюджетни видове настаняване, струващи между 6000 йени и 19 999 йени (34,09 евро и 113,61 евро), данъкът ще бъде само 400 йени (2,27 евро) на вечер.
Най-ниският данък от 200 йени (1,14 евро) ще се прилага за всяко настаняване с цена под 6000 йени (по-малко от 34,09 евро).
Прекалено голям туризъм в Япония
С нарастващата популярност на Япония е трудно да се каже дали най-новият туристически данък ще бъде достатъчен за справяне със свръхтуризма.
Макар че притокът може да е добър за икономиката на страната, той вече води до проблеми.
На планината Фуджи нарастват опасенията относно замърсяването и безопасността, тъй като задръстванията от хора запушват склоновете.
Местните власти вече са очертали планове за укрепване на инфраструктурата и разширяване на автобусния парк, за да се справят с огромното търсене.
„Малко отрицателно въздействие“
Данъкът върху настаняването в Киото всъщност не е предназначен да възпира туристите от посещение - и е въведен, за да се гарантира, че туристите „понасят разходите за контрамерки срещу свръхтуризма“.
„След години на рекордно търсене много дестинации се стремят да намалят натиска върху инфраструктурата и местните общности, като същевременно гарантират, че икономическите ползи от туризма се разпределят по-справедливо“, казва пред Euronews Travel Никълъс Смит, директор „Дигитални почивки“ в онлайн туристическата агенция Thomas Cook.
„На практика тези данъци рядко са предназначени да обезкуражат пътуванията – те са предназначени да реинвестират в самите неща, които правят градовете привлекателни: опазване на културното наследство, обществен транспорт, чистота и по-добро управление на посетителите.“
Поради многостепенната данъчна система на Киото, Смит твърди, че данъкът върху настаняването всъщност ще има „малко отрицателно въздействие, ако върви ръка за ръка със създаването на стойност“.
Той добавя: „Пътуващите, които избират първокласно настаняване, са мотивирани от качеството и автентичността; когато видят, че техният принос подкрепя местната устойчивост и подобрява дестинацията, това подобрява, а не намалява преживяването им.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.