Ще останат ли евтините полети мираж?

Ще останат ли евтините полети мираж?

Евтините полети ще останат мираж през цялото лято. Двете основни причини са недостиг на персонал и на самолети, показа проверка, направена от "Телеграф“.

Цените на билетите скачат с около 25% в сравнение със стойността им преди пандемията.

В момента най-ключов фактор за високите цени на билетите е недостигът на самолети. Това важи за всички авиокомпании – както традиционните, така и нискотарифните.

"При цялата условност на тези разграничения и наблюдаваното постепенно сливане на двата вида авиокомпании най-вече откъм цени те едновременно са повлияни от проблемите на авиационните производители, които значително бавят доставките. А това означава недостиг на места и съответно по-високи цени“, обясни авиационният експерт Страхил Милев.

Според него недостигът на работна ръка и високите цени на ключови елементи водят до зацикляне във веригата за доставки и оттам до намаляване броя на произведени и доставени нови машини. Забавяне има в производството не само на корпуси и облицовки, а и на артикули като седалки, облегалки, навигационно оборудване. Проблеми при производителите на двигатели допълнително влошават картината.

Друга причина за недостига са проблеми на определени производители като "Боинг“. Компанията все още не може да се справи с кризата на доверие към себе си след последния инцидент с отворила се врата на модела 737 Max при излитане.

"Независимо че този модел е слабо популярен сред европейските авиокомпании, включително и нискотарифните, това все пак се отразява на броя налични самолети на целия глобален пазар в посока недостиг“, обяснява Милев.

От негов анализ за Асоциацията на българските авиокомпании става ясно, че цените на самолетните билети са с близо 30% по-високи от периода преди пандемията, въпреки че в световен мащаб въздушният трафик е бил на ниво от 94% спрямо нивата отпреди COVID-19.

Тези фактори се отразяват на джоба на крайния клиент по целия свят, както и у нас. Близо 20% е ръстът на цените на самолетните билети от и за България спрямо миналата година. Според събраните данни през август 2023 г. най-ниските цени на полети по произволно избраната дестинация Лондон са били около 100 лв. в едната посока в ограничен брой дни. През лято 2024 г. съобразно качените ценови листи най-ниската цена цената вече е 120 лв. и се намира само в един-два дни.

Тенденцията важи и при средните цени. Докато през август 2023 г. те са били около 200 лв., то сега те са близо 250 лв. за пътуване в едната посока. Налице е и увеличение на периода до най-изгодна оферта, като през 2024 г. най-достъпни са били цените с два месеца предварителна покупка, докато сега авансът вече е три месеца.

Същевременно натиск нагоре върху цените съвсем скоро може да дойде и ако ЕС засили контрола върху цената, която авиокомпаниите плащат за въгледородните си емисии. Според редица влиятелни зелени организации настоящата схема, при която голяма част от полетите от и до Европа плащат само частично емисиите си, а други са освободени от такива, трябва да свърши.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
София влиза за първи път в престижна класация на PwC за европейските имотни пазари
Европейската комисия изплаща на България 438,6 млн. евро по плана за възстановяване
Сирия се присъединява към водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО