Течовете от тръбите на "Северен поток" причиняват токсичен облак в Скандинавия

Течовете от тръбите на Северен поток причиняват токсичен облак в Скандинавия

Течовете от тръбите на "Северен поток" причиняват токсичен облак в Скандинавия

Оценка, извършена от изследователската група ICOS (Интегрирана система за наблюдение на въглерода), показва рязкото увеличение на нивата на метан в атмосферата около четирите теча от тръбите на газопровода "Северен поток" в Балтийско море. В различни измервателни станции в Швеция, Норвегия и Финландия се наблюдават повишени стойности на метан, причиняващи сериозни щети на околната среда, предава abc.es

Според последните изчисления на Германската федерална агенция по околна среда (UBA) това ще доведе до изтичането на 300 000 тона метан, което съответства на около 7,5 милиона тона CO2 еквивалент. CO2 еквивалентите се използват като еталон за въздействието на парниковите газове върху околната среда. Числото показва доколко съответният газ допринася за глобалното затопляне в сравнение с въглеродния диоксид. Според UBA изчислената стойност съответства на приблизително 1% от общите годишни емисии на Германия. Изчислението се основава на приблизителна информация за нивото на запълване и обема на двата тръбопровода в Балтийско море, уточняват от изданието. 

Поради факта, че течовете са в морето, е трудно да се оцени степента на замърсяване с помощта на сателитни данни, тъй като отражението от водата или облачната покривка създава неточности.

Въпреки това, симулация от групата ICOS предполага, че настоящата посока на вятъра трябва да доведе до по-нататъшно разширяване на метановия облак. Няколко изследователски групи в момента работят върху по-точна оценка на потенциалните екологични щети.

Измерванията, които остават да бъдат направени в тръбопроводите, като например действителното количество газ и текущото налягане в хранилището, затрудняват изчисляването на въздействието върху околната среда, но оценките говорят за количество метан, подобно на изразходваното от три въглищни електроцентрали за една година, около 115 тона, което съответства на 9,6 милиона тона CO2. Това са най-големите течове на метан в историята.

С оглед на изчисленията на Междуправителствения панел по изменение на климата (IPCC), експертите по климата описват пълната загуба от тръбопроводите като "катастрофална", а последствията като "непредсказуеми". Според IPCC метанът е над 80 пъти по-вреден за климата от въглеродния диоксид за период от 20 години.

"В сравнение с операции като фракинг или електроцентрали, работещи с въглища, въздействието на изтичането на газ в Балтийско море е "малък балон", кометира Дейв Рей, директор на Института по изменение на климата в Единбург, Шотландия.

Тъй като метанът е класифициран като нетоксичен, флората и фауната на Балтийско море не би трябвало да показват никаква промяна, но в атмосферата те представляват свръхизлъчващо събитие с невъобразими размери.

Екологичната организация German Environmental Aid поиска от операторите на газопроводи и германските надзорни органи спешна операция за изпомпване на останалия газ от всички участъци. Неговият управляващ директор, Саша Мюлер-Крайнер, поиска в изявление "да бъдат вложени необходимите средства за изпразване на тръбите по контролиран начин и по този начин да се предотврати достигането на метан до атмосферата в такива огромни количества".

От друга страна, учените от Норвежкия институт за изследване на въздуха (NILU) първо изчислиха, че общото изтичане на метан от тръбопроводите на газопровода "Северен поток" може да бъде най-малко 40 000 тона. Вчера новите оценки увеличиха това число до 80 000 тона. Това е четири пъти повече от годишните емисии на метан на норвежката нефтена и газова индустрия, допълва изданието.

Измерванията от норвежката обсерватория Birkenes, както и от няколко места в съседна Швеция, "откриха екстремни концентрации на метан във въздуха", уточняват от Норвежкия институт за изследване на въздуха. "Никога не сме виждали нещо подобно в никоя от нашите обсерватории", коментира ученият Катрин Лунд Майре.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ