За инвеститорите все още е трудно да намерят зелени компании с новите правила за отчитане на емисиите
Справя ли се Ford по-добре с намаляването на емисиите от конкурента си Toyota? BP по-екологична ли е от Shell? За инвеститорите, които искат да отстранят изоставащите в климата от портфейлите си, това са жизненоважни въпроси, но съществуващите насоки за докладване на емисиите и новите правила, които трябва да влязат в Съединените щати и Европа, едва ли ще дадат твърди отговори, предава Ройтерс.
Повечето големи западни компании използват корпоративния стандарт на Протокола за парникови газове (GHGP) за отчитане на емисиите и насоките ще формират част от рамката за задължителни стандарти на ЕС, които трябва да влязат в сила през следващата година.
Съединените щати са на път да обявят подобни правила тази година и корпоративният стандарт, стартиран за първи път през 2001 г. и ревизиран през 2004 г., също е вграден в други международни стандарти за докладване на емисии.
Но насоките, които се наблюдават от Световния бизнес съвет за устойчиво развитие и Института за световни ресурси, определят трите основни категории емисии, които компаниите трябва да докладват широко, оставяйки много място за тълкуване.
Половин дузина инвеститори, интервюирани от Ройтерс, казаха, че въпреки че GHGP е от решаващо значение при осветляването на корпоративните емисии, може да е трудно да се сравняват компании, като се има предвид потенциалът за разлики в оповестяванията, и това ще остане така до известна степен дори с новите задължителни норми.
Емисии през целия живот
Вземете автомобилния сектор. Въпреки че 20 от 30-те най-големи автомобилни производители отчитат емисии, свързани с техните вериги за доставки, известни като Обхват 3 по протокола, анализът на изследователската фирма Signal Climate Analytics (SCA), видян от Ройтерс, показа набор от подходи в начина, по който разкриват данните и за предположения, които в основата на техните изчисления.
Например към март 2023 г. само пет производителя на автомобили са разкрили своите прогнози за средния живот на своите превозни средства и грамове еквивалент на въглероден диоксид, отделен на километър пробег.
Това прави сравненията проблематични. Една нереалистично ниска продължителност на живота може да накара автомобилите да изглеждат по-малко замърсяващи, отколкото са в действителност, каза изпълнителният председател на SCA Дейвид Любин.
В своя пувличен отчет през 2021 г. до CDP – организация с нестопанска цел, която управлява глобалната система за разкриване на въздействия върху околната среда за инвеститори, компании и правителства, японският производител на автомобили Subaru посочи, че колите му изминават 130 000 км (80 000 мили) през целия си живот. През 2022 г. обаче компанията не предостави данни.
Търсене в британската версия на сайта за употребявани автомобили AutoTrader на 31 юли показа 988 Subaru за продажба, от които 263, или една четвърт, са изминали най-малко 80 000 мили.
Subaru е обяснила пред Ройтерс, че цифрата от 130 000 км се отнася за превозни средства, продадени в Япония. За ЕС използва 162 500 км, а за Северна Америка, където записва повечето от продажбите си, 228 800 км - информация, която досега не е публикувана.
Ябълки и портокали
Експертите казаха, че емисиите от Обхват 3 са най-трудните за оценка от трите области, тъй като компаниите трябва да разчитат на данни от клиенти и доставчици за своите изчисления.
Изпълнителният председател на SCA Дейвид Любин каза, че данните от Обхват 3 са доста ограничени в своята полезност, без да се изследва как фирмите стигат до своите числа и колко разумни са предположенията, подкрепящи техните данни.
Въпреки това, много инвеститори разглеждат внимателно данните за въглеродните емисии, за да преценят колко замърсява една компания, как се сравнява с конкурентите и как това може да повлияе на крайния резултат и цената на акциите.
За Лаура Кейн, ръководител на ESG изследванията във Voya Investment Management, която е част от Voya Financial и контролира активи на стойност около 323 милиарда долара, в много случаи това е като да сравняваш ябълки с портокали.
Кейн каза, че нейната фирма купува данни от трети страни от доставчици на рейтинги, които имат за цел да нормализират и оценяват данните, правейки ги по-сравними между секторите, но това носи своите предизвикателства. Тя отказа да назове имената на доставчиците. "Има доста големи различия между доставчиците поради непоследователни отчети от компаниите, както и различни методологии за оценка и обобщаване", добавя тя.
Само големите инвеститори имат достатъчно дълбоки джобове, за да плащат за такива данни и да наемат екипи, за да ги оценят, оставяйки по-малките инвеститори в неравностойно положение, казват експерти.
Плетеница от правила
ЕС направи оповестяването на въглеродни емисии задължително за около 50 000 компании, работещи в блока, от следващата година, докато новите правила на САЩ трябва да се появят тази година, тъй като правителствата се стремят да заменят смесица от норми в частния сектор със задължителни правила, което улеснява справянето с преувеличени твърдения за щадящи климата компании.
Джими Джиа, изследовател в Училището по предприемачество и околна среда Оксфорд Смит каза, че освен разликите в определянето на това, което трябва да се отчита съгласно съществуващите насоки за GHGP, компаниите могат да използват различни процеси на изчисление или да представят данни по различни начини.
"Инвеститорите трябва да разберат дали разликата се дължи на оперативна разлика или защото субектите са приложили различни счетоводни методологии", каза Джиа, съавтор на проучване за сравнимостта на данните за емисиите.
Друга област на загриженост на инвеститорите е как компаниите отчитат собственото си потребление на енергия или емисиите от Обхват 2.
GHGP позволява на компаниите да купуват зелена енергия, за да компенсират емисиите си, като използват договорни инструменти като сертификати за възобновяема енергия и отразяват това в своите отчети.
Но протоколът също така позволява различни счетоводни методи - пазарни или базирани на местоположение - да се използват, когато компаниите изчисляват числата от Обхват 2. Пазарният подход обаче може да не отразява точно как е генерирана използваната енергия, което потенциално води до заключението на инвеститорите, че дадена компания замърсява по-малко, отколкото е, казаха някои инвеститори.
"Пазарно базираните методи отварят вратата към творческото счетоводство“, каза британският мениджър на активи abrdn в отговор на консултация на GHGP, която приключи на 14 март.
От 8400 компании, които трябва да докладват данни в световен мащаб на CDP, 70% са докладвали данни от Обхват 2, като 31% дават данни както за пазара, така и за местоположението; 33% само за местоположението и 6% само за пазара, показват данни на CDP, споделени с Ройтерс.
Консултация при промени
Европейските и американските регулатори и длъжностни лица от Международният съвет за стандарти за устойчивост (ISSB), интервюирани от Ройтерс, признават критиките на GHGP, но твърдят, че новите стандарти на ЕС, САЩ и глобалните стандарти са само началото на пътуването към по-точно отчитане.
Най-добрите практики, натискът от пазари и партньори, заедно с индивидуални секторни оповестявания, ще се появят през следващите около пет години, за да се подобри точността, както и страните, които изискват оповестяванията да бъдат независимо одитирани, както правят за финансовите отчети, казват регулаторите.
Говорител на Комисията по ценните книжа и борсите на САЩ отказа коментар.
Педро Фариа, екологичен ръководител в EFRAG, органът на ЕС, изготвил стандартите за оповестяване на блока, обясни, че приоритетът е оповестяването да стане задължително, преди да се подобри качеството, и че те са само едно парче от пъзела.
Консултацията на GHGP относно възможни промени в неговата рамка привлече над 230 предложения, от които 150 бяха оповестени публично, докато другите поискаха поверителност. Всички промени вероятно ще влязат в сила най-рано от 2025 г., според GHGP.
"Цялата обратна връзка, споделена по време на този процес, ще бъде прегледана от GHG Protocol, включително неговите технически работни групи, и ще информира обхвата и потенциалните подходи за извършване на актуализации на съществуващите стандарти или разработване на допълнителни насоки", каза Панкадж Бхатия, директор на GHG Protocol.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.