Защо толкова много холандци карат колело?

Защо толкова много холандци карат колело?

Холандия е европейската държава с най-голям процент на велосипедистите. 31,2% от холандците се придвижват в града основно с колело, твърди изследване на Европейската комисия.

Страната е следвана от Унгария, където 19,1% от хората припознават велосипеда като основен градски транспорт. След това се нареждат Дания (19%), Германия (13,1%), Словакия (9,5%), Италия (4,7%), Ирландия (3,2%), Франция (2,6%), Великобритания (2,2%) и Испания (1,6%).

Защо толкова много холандци предпочитат велосипеда?

Причините са културно-исторически, разказва материал на Би Би Си. Още преди Втората световна война пътуванията в Холандия на по-кратки разстояния са се извършвали предимно с велосипед. През 50-те и 60-те години обаче страната става подвластна на световната автомобилна инвазия. Развива се междуселищната инфраструктура и, както в много други държави в Европа, колите бавно започват да изтласкват водачите на екологичния траспорт отстрани на пътя. Резкият скок на броя на автомобилите, съчетан с недостатъчно развити пътища, довежда до множество жертви. През 1971 г. около 3000 души в Холандия са убити от моторни превозни средства на пътя. 450 от тях са деца.

В отговор, в Холандия се заражда социално движение, настояващо за безопасно велосипедно придвижване за децата, организирано под надслов "Спрете убийствата на деца" (Stop de Kindermoord). Името му идва от заглавието на статия, написана от журналиста Вик Лангенхоф, чието дете загива при инцидент на пътя. Малко по-късно холандското доверие в моторните превозни средства допълнително е подкопано и от петролната криза в Близкия изток през 1973 г., когато страните, произвеждащи петрол, спират износа си за САЩ и Западна Европа.

За да направят карането на колело по-безопасно, холандците изграждат обширна мрежа от пътища за колоездене с гладка повърхност, подходящи пътни знаци и светлини.

В много градове тези пътища днес са напълно разделени от моторния трафик. На места дори могат да се видят знаци, които показват велосипедист с автомобил зад него и на които пише "Велосипедна улица. Автомобилите са гости".

Всички холандци се отнасят към велосипедистите като към хора с предимство. В страната днес има повече велосипеди, отколкото жители. В Амстердам и Хага до 70% от градски пътувания се извършват с колело. По всяко време може да се достигне до покрайнините на населените места в Холандия с велосипед, докато преминаването и пристигането в по-отдалечени точки с кола е по-затруденно и бавно.

Дори преди да се научат да ходят, децата в Холандия са возени от родителите си на специален велосипед. Холандски семейства инвестират същинско малко състояние за най-модерните модели, в които могат да  возят и децата си.

След като пораснат, холандчетата получават няколко велосипеда, преди да се сдобият с разрешение да се явят на шофьорския изпит след 18-годишна възраст. Колелетата им дават свобода за придвижване преди пълнолетие, от която имат условия да се възползват, заради добре развитата велосипедна инфраструктура.

Държавата подсигурява и обучения за каране на колело. Те са част от избираемия учебен план на холандските училища.

Всички училища в Холандия разполагат с места за поставяне на велосипеди. 90% от учениците ходят на училище с колело.Пред университета на Грьонинген се намира "паркингът мечта за велосипедиста" с над 10 000 места. Паркинги за колелета има и пред холандски болници и други институции. Както и на открито пред блоковете, където са изградени специални съоръжения за хората, живеещи в апартаменти.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 10 до 16 ноември
Обвинения: Висшите шефове на BBC подадоха оставки заради монтаж на реч на Тръмп
Кметът на София: Субсидията за градски транспорт на столицата липсва в проектобюджета
Времето: Облачно и дъждовно
Южна Корея намалява данъка върху дивидентите и планира по-строги цели за намаляване на емисиите до 2035 г.
"Търкиш еърлайнс" иска пълен контрол върху "СънЕкспрес"
Правителството на САЩ е напът да възстанови работата си, след като Сенатът прие важно споразумение
Деница Сачева: Следващата седмица ще има нов Съвет за тристранно сътрудничество, на който вероятно ще бъдат обсъдени всички параметри на бюджета