Китай, най-умната нация в света!
Резултатите на Китай от международни тестове за образование, които никога не са били публикувани са "забележителни", казва Андреас Шлайхер, който отговаря за високовлиятелните изследвания в "Pisa". Тези тестове, които се провеждат на всеки три години от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие измерват уменията на учениците по четене, смятане и природни науки. Изследванията на "Pisa" - Програма за международно оценяване на учениците - са се превърнали във водещ международен стандарт, пише BBC.
Резултатите показват, че Китай има една образователна система, която изпреварва много западни страни. Тестове в "Pisa" от 2009 г. показват, че Шанхай е на върха на световната ранглиста по образование. Дори и в селските райони и в бедни райони имат забележителни резултати. В Китай идеята, че образованието е ключът към мобилност и успех е дълбоко вкоренена. В
опит да се получи представителна картина тестовете са били взети в девет провинции, включително и бедни, средни по доходи и богати райони. Комисия от китайското правителство досега обаче не е позволявала на ОИСР да публикува актуалните данни. Шлайхер казва, че резултатите разкриват картина на обществото, което индивидуално и колективно инвестира в образованието. На неотдавнашно пътуване до бедна провинция в Китай, той казва, че е видял училища, които често са най-внушителните сгради в селището. „На Запад е по-вероятно тези сгради да са търговски центрове“, казва той. "Виждаме картина на едно общество, което инвестира в бъдещето си, а не в текущото потребление."
Изследването също открива големи културни различия, когато тийнейджърите оттговарят на въпроса защо хората успяват в училище. "В Северна Америка ще ви кажат, обикновено: Всичко е късмет. Роден съм с укет към математиката, така че аз ще уча нещо друго. В Европа, това е всичко опира до социалното наследство: Баща ми беше водопроводчик, така че и аз ще да бъде водопроводчик. В Китай, повече от девет от 10 деца ще ви кажат: Това зависи от усилията, мога да успея, ако уча усилено."
"Те поемат отговорност. Те могат да преодолеят пречките и да кажат: Аз съм собственик на собствения си успех ", вместо да обвиняват в системата", казва Шлайхер. Може би най-голямото неудобство от всички е за Германия, където "Пиза" описва откритието, че много прехвалената образователна система е на средно равнище. Най-голямата промяна в отношението към образованието е в Съединените щати – някога без никакъв интерес към чужбина, сега американците ентусиазирано взимат назаем идеи от други страни.
"Бедността вече не е съдба. Можете да видите това от нивото на икономиките на страни като Южна Корея и Сингапур“, казва Шлайхер.
Защо изгряващите звезди в Азия се оказват толкова успешни? Шлайхер казва, че това е философска разлика – там се очаква всички ученици да постигнат целта си, няма "механизъм за сортиране", за да бъдат намерени малцината избрани.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.