Безкрайната игра

20 години световни софтуерни решения и ноу-хау за българските онлайн търговци, зад които стоят Стефан Чорбанов – съосновател и управител, Димитър Димитров – търговски директор и партньор, и Николай Димитров – технически директор и съосновател на Stenik

Автор:

Венцислав Савов

Снимки:

Личен архив

Безкрайната игра

Безкрайната игра

20 години световни софтуерни решения и ноу-хау за българските онлайн търговци, зад които стоят Стефан Чорбанов – съосновател и управител, Димитър Димитров – търговски директор и партньор, и Николай Димитров – технически директор и съосновател на Stenik

Безкрайната игра
quotes

Две десетилетия са много време, големият въпрос е – какво следва за Stenik?

Стефан Чорбанов: Наскоро в разговор с екипа ни условно оприличихме житейския път на Stenik с този на един човек. До десетата година бяхме в училище, между 10-ата и 20-ата в университета, а сега навлизаме в зрелостта си – и като хора, и като бизнес. Смятаме, че най-доброто предстои. Органичният растеж и опитът, които на трупахме, ни карат да сме здраво стъпили на земята и да постигаме и поддържаме най-високо качество на услугите.

Димитър Димитров: Ако трябва да отговоря по-практично и краткосрочно – през 2024 г. търговците могат да очакват по-бързи онлайн магазини, достъпни мобилни shopping приложения и скъсяване на времето и бюджета за старт на нов онлайн магазин.

Вие работите само за български клиенти. Това е нетипично за IT компания в днешно време. Защо го правите и как успявате?

Димитър Димитров: Още в периода ни като уеб агенция и покрай следването на Николай в Германия имахме добри контакти там и няколко години работихме за немски бизнеси. С времето нивото клиенти, които целим, както и фактът, че качественият eCommerce изисква локална експертиза, ни накараха да се съсредоточим върху българските търговци. Това ни помогна да формулираме и мисията ни – да предоставяме световни решения и ноу-хау на българските търговци, за да са конкурентни и да оперират успешно в дигиталната икономика както в България, така и трансгранично.  

Какъв е профилът на клиентите, с които работите?

Димитър Димитров: Работим с амбициозни търговци, за които дигитализацията на най-високо ниво е приоритет. Най-често те се обръщат към нас, когато са изчерпали готовите решения, които има на пазара. В последните години се увеличават и търговците, които търсят консистентност на услугата и нямат нужда от някого, който да направи нещо уау и след това да не може да го поддържа и развива. Най-малкият ни клиент е с около 10 човека персонал, а най-големият е с около 1000. Ключовите думи от казаното са „амбициозни“ и „приоритет“. Никога не окачествяваме бизнесите по техния размер.

Кои са вертикалите, в които имате най-добра експертиза?

Стефан Чорбанов: Фактът, че сме от много време на пазара, ни е помогнал да изградим отлична експертиза в доста браншове. Добри примери са: health & beauty, мода, детски стоки, стоки за дома, бързооборотни стоки, стоки за свободно време, строителство и машини. Във всеки един от тях имаме опит с повече на брой търговци. Има и развиващи се вертикали – такива, в които клиентите са ни се доверили и се учим заедно, като следваме мотото, че „ние развиваме клиентите и клиентите развиват нас“. Покрай B2B проектите ни в последните 4 години се случва точно това. За много от търговците разработваме не поредна, а първа B2B платформа – понякога решението е иновативно не само за клиента, а за целия бранш.

Димитър Димитров: Понякога не е нужно да работиш с много търговци в дадена вертикала, за да придобиеш дълбока експертиза. Има случаи, в които ключът е задълбочената и дългосрочна работа дори с един клиент. Такъв е примерът с бранша на потребителската електроника.

Какви технологии ползвате?

Николай Димитров: В епохата на SaaS решенията и тенденцията да се „заключва“ клиентът на чисто технологично ниво, ние продължаваме да вярваме дълбоко в open-source идеологията и сме базирали целия ни бизнес на нея. Решението, което предлагаме, представлява индивидуализирана платформа за B2C и/или B2B продажби, направена спрямо изискванията на търговеца, но базирана на общодостъпен продукт с отворен код. Според нас това е златната среда между стандартизация и индивидуализация. Видели сме, че българският бизнес има нужда от това. Що се касае до дълго срочното ангажиране на клиента – нека оставим пазарният принцип и високото качество на услугата да го изградят. В годините се е случвало пътищата ни с даден търговец да се разделят и той да продължи да се развива с разработе ната от нас платформа още дълги години. Теорията ни се доказва и на практика. Такъв при мер е Ozone.bg, един от най-големите български онлайн магазини.

Димитър Димитров: Ние сме официален партньор на Adobe за Adobe Commerce – решение от най-високо ниво и регулярен лидер в Gartner Magic Quadrant for Digital Commerce. По-важното за нас и българските търговци обаче е, че Adobe Commerce е един ственото ентърпрайз решение за електронна търговия, което е базирано на open source ядрото на Magento – същото, което ползваме и ние. И като идеология, и като възможности това е платформа, която не може да отеснее на търговци от региона и поради това сме я избрали и ние.

Във вашия бизнес обаче технологията не е всичко. Какви са услугите, които предлагате около нея?

Стефан Чорбанов: Една от нашите цели е компаниите, които са ни се доверили, да се чувстват обезпечени от софтуерна гледна точка и да могат да се фокусират върху своите продажби и развитие. Разработката на решението, независимо дали е B2C онлайн магазин или B2B платформа, е само началото на съвместния ни път. Голямата разлика, която успяхме да постигнем спрямо други компании разработчици и интегратори, се крие в задълбочаването в процесите на консултиране, индивидуален UX&UI дизайн и най-вече в поддръжката и надграждането на всеки електронен магазин, разработен от нас.

Всички говорят за AI, но има ли и други тенденции, които реално касаят българските онлайн търговци?

Николай Димитров: Важно е да се прави разли ка между тренд, hype и реална тенденция, базирана на необходимостите на търговците. Ние разширяваме пакета ни от технологични инструменти средно с 10–15% всяка година, което в дългосрочната игра, която играем, ни дава един много добър темп на адаптация към новостите, без това да нарушава стабилността и консистент ността на услугите ни. В последните години инвестирахме изключително в DevOps и ноу-хау в областта на сървърното обезпечаване и сигурността.

Не можем да пропуснем и въпроса за кадрите в IT бранша. Каква е вашата формула за успех?

Стефан Чорбанов: Нашата формула за успех в тази насока е сходна с цялостната ни концепция за правене на бизнес и отново е дългосрочна работа. В сървис бизнеса, екипът е на първо място по важност и по тази причина сме се постарали да създадем благоприятна среда за развитие на кадри в организацията. Обучаваме специалисти в различни направления и се стараем да чувстват работата си не като задължение, а като приятно занимание, което ги развива и професионално, и социално. Вярваме, че успешният екип съдържа в себе си различни по нрави хора, както и такива с различни меки умения. Звучи общо, но всъщност е много по-конкретно, трудно и дългосрочно като ангажимент спрямо останалите преимущества, които предлагаме – в това число социални придобивки, допълнителна отпуска, свободни петъци, дистанционна работа и др. eCommerce екипът на Stenik е като едно голямо семейство. Екипът е на първо място по важност.

Какво бихте посъветвали онлайн търговците и бизнесите, инвестиращи онлайн?

Димитър Димитров: Да управляват умно вложенията си онлайн и да разграничават разход и инвестиция както по отношение на софтуерната си платформа и нейните функционалности, така и по отношение на маркетинг активностите, системи за лоялност и другите дигитални активи.

Стефан Чорбанов: Да подбират добре партньорите, с които работят, защото развитието в дигиталната икономика не е спринт, а маратон, който се тича отборно. 

Какъв съвет бихте дали на младите, които тръгват по вашия път?

Стефан Чорбанов: Независимо дали развиват собствен бизнес, или работят за някого, да го правят така, сякаш е техен. След време ще разберат, че наистина са работили за себе си.

Николай Димитров: Аз съм голям привърженик на една непопулярна теза, че практическите умения са важни, но теорията и образованието не са за подценяване. Забелязали сме, че при най-добрите кадри двете неща вървят ръка за ръка и така се случва магията.

Димитър Димитров: Моят съвет е т.нар. фокусирано надграждане. В много случаи фокусът е единственото, което отделя посредствените от успелите. След като се фокусираш и усъвършенстваш в дадено нещо, премини на следващото, което допълва първото, вместо да прескачаш на нещо тотално различно. Като следваш това просто правило, посредством ефекта на натрупването се оформяш като капацитет в дадена сфера и ставаш желан и способен. 

Stenik е уеб агенция от 2004 г. Днес тя e една от малкото български софтуерни компании, запазили своето ядро и развили се изцяло на местна почва. От 2012 г. дружеството е фокусирано в предоставяне на завършен цикъл за имплементация, разработка и поддръжка на B2C онлайн магазини и B2B платформи за търговия, насочени към български производители, ритейлъри, брандове и онлайн търговци.