Емпатия и доверие

С правилно заложени ESG цели и изпълнение с мисъл компаниите могат и да помогнат на обществото, и да повишат собствените си резултати. Това доказва опитът на Management Financial Group

Емпатия и доверие

Емпатия и доверие

С правилно заложени ESG цели и изпълнение с мисъл компаниите могат и да помогнат на обществото, и да повишат собствените си резултати. Това доказва опитът на Management Financial Group

Емпатия и доверие
Гергана Георгиева, мениджър „Корпоративни комуникации“ в MFG
quotes

„Интелигентността е способността да се адаптираме“ – така звучи едно от най-цитираните днес заключения на Стивън Хокинг. Бизнесменът Андрю Гроув отива по-далеч, като заявява, че опциите са две: адаптация или смърт.

Трудно бихме могли да заявим с категоричност, че тези две твърдения днес са по-валидни от всякога. Със сигурност и без ненужна полемика обаче можем да кажем, че актуалността им е видима във всички сфери на бизнеса, който работи в условията на политически трусове, икономическа несигурност, демографски и климатични промени, лавина от нови регламенти, нови изисквания на потребителите, нови технологии и пр.

Разбираемо, в подобна среда мнозина мениджъри се опитват да догонват тенденциите, вярвайки, че успехът е въпрос на скорост. Вероятно и този път е донякъде правилен. Ключово за компаниите в тази вихрушка от промени е обаче да се запитат кое е наистина съществено за тях – кои са ценните идеи, необходимите – с потенциал не само да движат развитието им, но и да им дадат шанса да бъдат смислена и полезна бръмка в обществото.

Голяма част от тези идеи са въплътени в ESG (Environmental, Social, Governance) темата, която набра популярност през последните години и днес би трябвало да се намира в една зряла и наистина осъзната фаза (отделна тема е дали поради увеличаващите се регламенти и изисквания на европейско и национално ниво, или поради искреното желание на бизнеса да бъде част от нейната идеология).

Опитът на едно от водещите дружества във финансовия сектор у нас – Management Financial Group, показва, че ESG трябва да се разглежда като стратегически инструмент за устойчив растеж, а не просто като изискване за отчетност.

„През последните години градим цялостна рамка, която интегрира екологични, социални и управленски принципи във всекидневните ни бизнес решения.

В дружествата на групата в България има внедрени конкретни политики в областите на корпоративното управление, прозрачността и социалната отговорност. Работим активно за намаляване на екологичния отпечатък от дейността си, но водеща за нас остава социалната посока – гарантиране на широк и отговорен достъп до финансови и застрахователни услуги“, разказва Гергана Георгиева, мениджър „Корпоративни комуникации“ в MFG.

Социално въздействие компанията се опитва да постигне и чрез няколко ключови инициативи. Една от тях е на Easy Credit, част от MFG –

„Силата на доброто“.

Това е платформа, в която служителите на дружеството инициират десетки проекти: фондове за взаимопомощ и инвитро, подкрепа за родители, обучения, дарения и помощ на общности в цялата страна.

„Ефектът е двоен – помагаме на общностите, но и изграждаме по-силна, ангажирана и сплотена организация. „Силата на доброто“ показа, че добротата има осезаемо въздействие, когато е системна, а не инцидентна“, споделя Силвия Александрова, маркетинг директор на Easy Credit.

Тя отбелязва, че подходът на дружеството не е да налага инициативи „отгоре“, а да ги изгражда „отвътре“ – чрез идеите и енергията на хората в екипа. „Всяка кампания е отворена за предложения, а служителите участват не само като доброволци, но и като инициатори на добри каузи“, отбелязва тя.

Каузите, които да бъдат част от кампанията, се подбират по два критерия – реална нужда и близост до сърцата на служителите. Доброволците в компанията се стремят те да са автентични, конкретни и да водят до дългосрочна промяна – независимо дали става дума за социална подкрепа, образование, опазване на околната среда или човешки жестове на солидарност.

Сред примерите за инициативите на дружеството са коледни базари в подкрепа на детското здравеопазване, приготвяне и раздаване на храна на хора в нужда, помощ за възстановяването и обогатяването на горския фонд в Природен парк „Витоша“ и много други.

Според Александрова освен подкрепа за определената кауза програмата дава силно чувство на принадлежност на служителите. „Тези инициативи ни сближават, повишават доверието и емпатията между хората, а това неизбежно се отразява положително и на атмосферата, и на резултатите в компанията“, отбелязва тя.

Друга от инициативите на MFG е на дружеството Viva Credit. Тя се нарича

„Вива Живот“

и е насочена към борба и превенция на домашното и икономическото насилие. Изборът на тези каузи е дълго обмислян. Компанията се насочва към подкрепа при икономическо насилие, защото то е една от най-незабележимите и разрушителни форми на контрол. Проявява се, когато един човек ограничава достъпа на друг до пари, работа или образование, като по този начин го лишава от възможността да взема самостоятелни решения и да води независим живот. Междувременно стряскащата статистика показва, че всяка трета жена в България е жертва на домашно насилие.

„Като финансова институция общуваме с хора в различни житейски ситуации – често във времена на несигурност или промяна. Осъзнахме, че можем да използваме нашата експертиза и ресурс не просто за да предоставяме финансови решения, а за да допринасяме за по-широка информираност и стабилност“, посочва Станислава Стратиева, маркетинг мениджър на Viva Credit.

Тя отбелязва, че превенцията е в ключа на тяхната кампания – да се предпазят хората, преди да се стигне до криза. „Искахме да създадем модел, който работи не със страх, а с информираност и знания. Превенцията е изграждане на осъзнатост – както в организацията, така и извън нея. Изградихме модел, който обединява психологическа, юридическа и финансова подкрепа и работи на три нива – за служителите, клиентите и обществото. Провеждаме обучения и уебинари с експерти като д-р Благородна Макева – един от най-големите авторитети в превенцията на насилието. С нейна помощ разработихме контролен списък за оценка на риска, който помага да се разпознават ранни сигнали и да се реагира навреме“, обяснява Стратиева.

По проекта също така е налична и онлайн страница „Вива Живот“ с полезна информация, контакти и ресурси за подкрепа, а в офисите на дружеството се разпространяват дискретни информационни материали. По думите на Стратиева целта не е да се предполага, че някой около нас е жертва, а да имаме знанията как да помогнем, ако видим нещо тревожно.

Стратиева отбелязва още, че бизнесът има ресурс, доверие и достъп до аудитория – които му дават силата да променя нагласи, а институциите не могат да се справят сами. „Работим активно с Института за правосъдие и права на човека и Фондация П.У.Л.С., които предоставят психологическа и юридическа помощ, включително телефонна линия и онлайн консултации. Чрез нашите комуникационни канали достигнахме до над половин милион души – чрез телевизионни предавания, подкасти и статии, защото темата трябва да се говори открито“, вярва Стратиева.

Проектът не е насочен към конкретна група, а към всички, които искат да живеят без страх и зависимост. Следващият му етап е насочен към финансова грамотност и заетост – обучения и партньорства, които да помагат на хората да изграждат независимост и увереност. 

„Вярваме, че промяната започва от знанието. Когато човек има финансова култура и стабилност, той е по-трудно уязвим. Именно затова свързваме социалната отговорност с финансовата просветеност“, казва Стратиева.

За нея „Вива Живот“ е дългосрочна кауза, интегрирана в културата на Viva Credit. „Имаме над 150 обучени служители, които знаят как да реагират, ако забележат сигнал за насилие. Провеждаме редовни обучения, а темата вече е част от вътрешните разговори, HR политиките и комуникацията на компанията. 

Най-ценното е, че хората започнаха да говорят. Когато разговорът започне, промяната вече е в ход“, коментира още тя.

Реални резултати

Според Георгиева налагането и развиването на ESG култура изисква не просто правила, а устойчивост в начина, по който мислим за бизнеса – от ежедневните процеси до дългосрочните цели. Тя отбелязва, че едно от големите предизвикателства в контекста на финансовия сектор е намирането на правилния баланс между достъпност и отговорност. „Поддържането на система за измерване на въздействието също не е лесно – особено в социалната част, където ефектът не се измерва само в числа, а и в промяна на поведението и финансовата грамотност“, коментира Георгиева.

Тя посочва, че при социалното измерение най-важни са данните за обхвата на финансово включване – колко нови клиенти получават достъп до услуги, какви са нивата на удовлетвореност и как се подобряват финансовата им грамотност и поведението им при потребяване на финансовите и застрахователните продукти. „Също така следим енергийното потребление, вътрешната ефективност и прозрачността в управлението“, разказва Гергана.

Групата вече отчита реални ползи и за обществото, и за собственото си развитие, включително по-голяма яснота и структура в управлението на процесите, както и по отношение на доверието и удовлетвореността сред клиентите си. Така дългосрочната му посока остава ясно очертана – да бъде двигател на финансовото включване в България и на пазарите, на които работи, като го съчетае с високи стандарти на корпоративно управление и социална отговорност.

„Ще продължим да разширяваме достъпа до финансови услуги за хора, които традиционно са извън обхвата на финансовата система, и да го правим по етичен, прозрачен и устойчив начин“, обещават от MFG.