Хората са сърцето и душата на компанията, те са енергията и бъдещето

Технологиите като AI ще бъдат важни, но умението да се работи ефективно с хора ще бъде критично, споделя Любомир Спасов, изпълнителен директор на „Данон“ за България

Автор:

Борис Вълчинов

Хората са сърцето и душата на компанията, те са енергията и бъдещето

Технологиите като AI ще бъдат важни, но умението да се работи ефективно с хора ще бъде критично, споделя Любомир Спасов, изпълнителен директор на „Данон“ за България

Хората са сърцето и душата на компанията, те са енергията и бъдещето
quotes

Виждате ли промяна в потребителските очаквания и предпочитания към продуктите на „Данон“ в контекста на засиленото внимание към здравословното хранене и устойчивостта? Как компанията отговаря на тези тенденции?

44% от българите смятат ползите за здравето и опазването на планетата за важни фактори при избора на хранителни продукти, става ясно от проучване. „Данон България“ е вече сертифицирана като Bcorp компания, което още повече ни задължава, защото включва начина, по който работим за управлението на компанията, подхода към служителите, околната среда, общностите и клиентите. Всички иновации са подчинени на тази идея. Марката „Алпро“ е пример за включване на продуктите на растителна основа като част от балансираното хранене и грижата към околната среда. Yopro дава възможност за консумация на млечни продукти, богати на протеин, В9 и магнезий за активните хора, „Активиа“ подкрепя храносмилателния комфорт, a „Aктимел“ благодарение на витамините подкрепя имунната система. Имаме и ангажименти, свързани с достигане на 100% рециклируеми, за повторно използване и компостируеми опаковки. Това са част от нещата, които правим, за да отговорим на новите тенденции и социални отговорности.

Имате богат опит на лидерски позиции. Кой стил на управление е най-близък до вашите разбирания?

Всичко се основава на доверие и открита комуникация. Вярвам, че служителите трябва да се чувстват подкрепени и оценени, за да бъдат най­продуктивни. Насърчавам ясни цели и редовен диалог. Практиката включва ангажимент към гъвкавост и иновации, които водят до силни и сплотени екипи. Хората са сърцето и душата на компанията, те са енергията и бъдещето. Затова правим всичко възможно да се чувстват добре с различни програми и придобивки.

Как виждате бъдещето на работата във вашия сектор? Колко голяма ще е ролята на AI? Как подготвяте служителите си за нея?

AI ще играе значителна роля в бъдещето на сектора за подобряване на ефективността и намаляване на грешките. Въпреки това човешкият елемент остава незаменим. Подготвяме служителите за новите технологии и дигитални умения чрез онлайн платформата CAMPUS X, където могат да преминат професионални и лични обучения. През 2022 г. стартирахме проект KISS (Keep it simple and smart), който насърчава екипите да споделят и внедряват идеи, използвайки AI. Освен това предлагаме програма за подкрепа на служителите – Employee Assistance Program (EAP), която предоставя безплатни и конфиденциални консултации по финансови, юридически и психологически теми. Чрез глобалната платформа FOUNDA предоставяме на служителите информация за политики, процедури и документи, както и възможността да получат отговори на въпроси от специалисти.

„Данон“ присъства в над 120 страни. Как поддържате баланс между местните и глобалните екипи, така че всички служители да се чувстват част от една голяма общност?

„Данон България“ е част от зона Централна и Източна Европа и процесите са ни свързани. Включването в глобални или регионални екипи и общности повишава осведомеността и разбирането на междукултурните различия, същевременно спомага за извличането на най­добрите практики и прилагането им на местно ниво. Като пример мога да дам дори работата ни за управлението на частта от бизнеса „Експорт към ЦИЕ“, което аз поех от миналата година и където бизнес моделът е изцяло различен, без да има дружество и структура в съответната държава (Хърватия, Сърбия, Молдова и др.). Консумацията и потребителското поведение там са интересни и предизвикателни и заедно с колегите успяваме да развиваме бизнеса гъвкаво и адаптивно съобразно локалните специфики и нужди.

Какво значение отдавате на сътрудничеството между различните поколения в екипите?

Не разделяме колегите на поколения, а се стремим всеки да се чувства уважаван и ценен. Вярваме, че разнообразието от опит и перспективи, които различните поколения носят, водят до по­добра работа в екип и иновации. Нашата цел е да създадем среда, в която всеки може да допринесе със своите уникални умения и знания и да се чувства част от общата мисия на компанията. Използваме всяка възможност да сме заедно, да участваме в различни проекти, които не само са свързани, но и носят допълнителна ангажираност и емоции на хората. Дали ще засаждаме заедно дървета, ще почистваме околната среда, или ще подпомагаме различни социални проекти, това са само едни от начините да бъдем ангажирани заедно.

Какви ключови умения и качества според вас ще бъдат най-важни за екипите на бъдещето, за да останат конкурентоспособни в бързо променящата се бизнес среда?

Ключовите умения за бъдещето включват адаптивност, креативност, емоционална и социална интелигентност. Технологиите като AI ще бъдат важни, но умението да се работи ефективно с хора ще бъде критично. Ние поставяме акцент върху изграждането и надграждането на меки умения и насърчаваме демонстрирането им чрез определени поведения. Вярваме, че екипите, които съчетаят тези качества и постигнат оптималния баланс между „какво“ и „как“, ще продължат да бъдат успешни в бъдеще.

Любомир Спасов e изпълнителен директор на „Данон България и Адриатика". Има над 20 години опит в бизнеса с бързооборотни стоки в големи международни компании. Oт 2015 г. е част от екипа на „Данон Сердика“, като е заемал различни отговорни позиции. От 2022 г. е изпълнителен директор на „Данон Сердика“, а от септември 2023 г. е директор на „Данон" за България и Адриатика.