Удвояваме скоростите за максимално добро потребителско преживяване

Николай Андреев, главeн изпълнителен директор на Vivacom, споделя защо компанията е поела водеща роля в тестовете на 5.5G технологията от следващо поколение

Автор:

Алек Вучков

Удвояваме скоростите за максимално добро потребителско преживяване

Николай Андреев, главeн изпълнителен директор на Vivacom, споделя защо компанията е поела водеща роля в тестовете на 5.5G технологията от следващо поколение

Удвояваме скоростите за максимално добро потребителско преживяване
Николай Андреев, главeн изпълнителен директор на Vivacom
quotes

Господин Андреев, Vivacom стана първият телекомуникационен оператор в България, който тества 5.5G технология. Защо предприехте тази стъпка и какви са основните предимства на новата технология?

През последните години Vivacom абсолютно заслужено завоюва мястото на иноватор в телекомуникационния сектор в България. Като такъв за нас е напълно естествено да продължаваме да имаме водеща роля при въвеждането на най-новите технологии, свързани с клиентското изживяване. То до голяма степен се определя от потреблението на данни, което нараства експоненциално. Според проучвания трафикът на мобилен интернет в световен мащаб се е увеличил с 33% само за една година, а в България увеличението е още по-впечатляващо – над 50%. Ето защо сега повече от всякога клиентите се нуждаят от по-високи скорости, за да задоволят своя нарастващ апетит за данни и да подобрят изживяването си при тяхното потребление. За тази цел ни е необходима първокласна инфраструктура. Предприехме революционната стъпка да тестваме последното поколение мобилна технология – 5G Advanced, известна също като 5.5G. Ние сме един от първите оператори не само в България, но и в света, които тестват тази нова технология, защото Vivacom вече гледа към ерата на 6G. Очаква се тя да започне през 2030 г., но 5.5G е необходима стъпка към това бъдеще.

Какво означава това за потребителите? Как 5.5G мрежата ще промени тяхното изживяване?

5.5G е създадена, за да увеличи капацитета на 5G мрежата и да развие пълния ѝ потенциал. Както знаете, очакванията за революцията на 5G не бяха напълно оправдани поради някои трудности, свързани със спецификата на самата мрежа. Най-големите предимства от новата технология се очакват за бизнеса като индустриална автоматизация, подобрена навигация, вериги за доставка и интелигентни градове а в бъдеще – и при автономните автомобили. За крайните потребители 5.5G ще осигури по-висок капацитет на мрежата за стрийминг на видео с високо качество, по-бързо сваляне и качване на данни и подобрени услуги в натоварени райони. Оптимисти сме за всички тези подобрения, защото постигнахме изключителни резултати с първите си тестове на 5.5G – нашата средна скорост на download е над 10 Gbps, а скоростите на upload са над 1 Gbps. Това означава 10 пъти по-висок капацитет и 10 пъти по-бърза скорост в сравнение с 5G стандарта. Планираме да започнем надграждането на първите базови станции до 5.5G веднага щом нашите тестове докажат успеха си.

Обявихте и нови мобилни планове. С какво се различават от предишните и предлагат ли нещо повече на вашите клиенти?

Нашето ново Unlimited портфолио несъмнено e с най-добрата стойност за клиентите. Както знаете, ние бяхме първият оператор в България, който предложи напълно неограничени мобилни планове за всички потребители. Те се използват от близо 60% от абонатите ни, като този процент непрекъснато нараства. Но това беше преди две години, а оттогава търсенето на данни и очакванията значително се увеличиха. Днес отново променяме дефиницията за неограничено общуване с въвеждането на 3 нови плана с двойно по-високи скорости от досегашните* и за първи път на пазара добавяме роуминг MB както в ЕС, така и в 13 страни извън ЕС. Това са едни от най-популярните и посещавани от българите дестинации като Великобритания, Швейцария, както и нашите съседи Сърбия, Турция, Северна Македония и други. Вярвам, че с новите планове отговаряме още по-точно на нуждите на нашите потребители. С по-високи скорости и включен роуминг ние предлагаме най-доброто клиентско изживяване и съм сигурен, че нашите клиенти ще го оценят високо. Последните месеци бяха много динамични за вас – от придобивания до разширяване на мрежата.

Какво се промени през последната година?

Телекомуникациите са една от индустриите, в които непрекъснато се въвеждат иновации с голямо влияние върху нашия живот. Те са от съществено значение за подобряване на качеството ни на живот общуването на хората и стимулирането на дигиталния прогрес. Постоянните постижения в тази област променят начина, по който взаимодействаме със света. Затова ние непрекъснато надграждаме и развиваме продуктите и услугите си, фокусирайки се основно върху нашите клиенти. Само така можем да предоставим възможно най-доброто клиентско изживяване. Това е постоянно предизвикателство – и не само на местно ниво. Целият европейски континент се сблъсква с нарастващата роля на изкуствения интелект, появата на нови бизнес модели и належащата нужда от ускоряване на дигитализацията и все по-големия апетит за данни. Вярвам, че вървим в правилната посока, защото постигаме все по-високи резултати. Според последния доклад на КРС вече сме втори оператор по брой мобилни услуги. Както знаете, Vivacom стартира като трети последен мобилен оператор в страната, а днес имаме над 3 350 000 мобилни услуги в клиентската ни база. Това е доказателство, че все повече клиенти ни се доверяват и избират нашите услуги, базирани на най-новите технологии. Паралелно с това, за да предоставим най-доброто изживяване в мобилната ни мрежа, не спираме да разширяваме и покритието на 5G мрежата. Тя е най-голямата в България** и покрива 85% от населението в страната, а до края на годината планираме да увеличим покритието на 90%. Така ще дадем възможност на все повече хора да се възползват от супер бързия и неограничен мобилен интернет във всички наши Unlimited планове.

Какво е положението при фиксираните услуги? Какви са вашите планове за по-нататъшно развитие в този сегмент?

Ние сме лидер във фиксираните услуги и имаме най-голямата оптична мрежа в страната, която достига до 1 500 000 домакинства. Щастлив съм, че освен огромното покритие на мрежата, нашите клиенти оценяват изключително високо и качествата ѝ. Оптичният ни интернет беше отличен за абсолютно най-качествения интернет в България от QUDAL*** . Това е доказателство, че предимствата на нашата оптична мрежа са огромни и все повече потребители, които търсят светкавична интернет връзка, ни се доверяват. Ние ще продължим да инвестираме в осигуряването на още по-голямо покритие, като планираме да го разширим от 50% към момента до 67% до 2028 г. Същото важи и за нашата интерактивна телевизионна платформа EON, където обновихме изцяло интерфейса на видеотеката само преди няколко месеца. Улеснихме навигацията, интегрирахме подобрен изкуствен интелект и добавихме нови функционалности, които са конкурентни на световните стрийминг гиганти. Така предоставихме на нашите потребители най-актуалното съдържание в най-голямата видеотека в страната с над 30 000 заглавия**** . Само за 4 месеца статистиките ни ясно показват успеха на тези нововъведения. EON се гледа на над 1 млн. устройства, броят на уникалните потребители във видеотеката се увеличи с 45%, а общата продължителност на гледане нарасна с близо 50%. Това доказва, че клиентите наистина оценяват усилията ни да предоставим повече съдържание и още по-добро изживяване.

Как ще коментирате придобиването на „Булсатком“? Какво могат да очакват клиентите на оператора оттук нататък?

Тенденцията за консолидиране на телекомуникационния сектор в цяла Европа е видима поне от няколко години. Новата среда, дефинирана от нарастващото потребление на данни навсякъде, изисква повече инвестиции, повече гъвкавост и постоянно въвеждане на нови технологии и иновативни решения, за да отговорим на ненаситните изисквания на нашите клиенти. Логично ние също консолидираме ресурси и възможности, за да бъдем устойчиви като бизнес. Придобиването на „Булсатком“ беше в унисон с тази тенденция. Операторът сега официално е част от нашето голямо семейство. За клиентите на „Булсатком“ мога да кажа, че те ще продължават да ползват всички свои услуги, но още по-добрата новина е, че ще имат и достъп до всички висококачествени продукти на Vivacom. Могат да избират от богатото портфолио от мобилни услуги в най-голямата 5G мрежа в България, както и високоскоростен оптичен интернет през нашата фиксирана мрежа, предлагаща абсолютно най-качествения интернет.

Осигуряваме им също така възможност лесно да надградят телевизионното си изживяване и с нашата услуга EON навсякъде и на различни устройства. Вярваме, че най-важното е да отговаряме на нуждите и очакванията на потребителите. Целта ни е да осигурим най-доброто изживяване и да предоставим услуги, които са модерни, надеждни и съобразени с изискванията на съвременния човек. Модерни услуги за съвременни хора.

Може ли да споделите примери в тази посока?

По време на Европейското първенство всички бяхме приковани пред телевизорите, подкрепяйки любимите си отбори. По време на тези вълнуващи моменти осигурихме на нашите клиенти най-доброто възможно изживяване с ексклузивната спортна функция EON Sports Mode. Благодарение на нея те имаха достъп до статистики, интересни данни за играта и всички играчи в реално време. Тя предизвика огромен интерес сред клиентите и беше активирана над 600 000 пъти в региона, в който оперира United Group. Това е три пъти повече от средната стойност през първите 5 месеца на годината. А Vivacom и българските потребители значително допринесоха за този резултат с над 130 000 активации. Мисля, че това е страхотен резултат.

Николай Андреев е главен изпълнителен директор и член на Управителния съвет на Vivacom от декември 2021 г. Преди присъединяването си към Vivacom е заемал поста главен изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп“ – водещата мултиплатформена медийна компания в България. Управлява компанията от 2019 г., а преди това е бил финансов и административен директор в продължение на 10 години. Андреев е бил финансов директор и директор „Връзки с инвеститорите“ в „Девин“ АД. Заемал е различни финансови позиции за България и страните от Централна и Южна Европа в международната корпорация Unilever. Бил е изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на „Екопак България“ АД, както и член на Съвета на директорите на „Екором Амбалаж“ АД – Румъния. Магистър е по финанси от Университета за национално и световно стопанство.

* Двойна макс. скорост на download за планове Unlimited 20/200 в сравнение с Unlimited 10/100.

** Най-голямо покритие на 5G мрежа след сравнение по публично достъпна информация към 21.05.2024 г. за покритието на операторите по брой населени места и курорти. Повече на vivacom.bg.

*** Медал за качество в резултат на независимо пазарно проучване на International Certification Association GmbH (ICERTIAS) сред 1200 потребители на интернет услуги в България през януари 2024 г. чрез онлайн въпросник по методология CAWI – DEEPMA (Computer Assisted Web Interviewing – Deep Mind Awareness). Търговските марки на QUDAL и ICERTIAS се използват с разрешение. Повече информация за отличието на vivacom.bg.

**** Най-голяма видеотека в България след сравнение по публично достъпна информация към 12.02.2024 г. за брой филми и сериали, достъпни чрез „видео при поискване“ (VOD) през приложение на телекомуникационен оператор. Повече на vivacom.bg.