Вярвам в съревнованието между човека и машината

Бъдещето е в роботиката, казва д-р Бранимир Кирилов

Автор:

Ева Христова

Снимки:

Личен архив

Вярвам в съревнованието между човека и машината

Вярвам в съревнованието между човека и машината

Бъдещето е в роботиката, казва д-р Бранимир Кирилов

Вярвам в съревнованието между човека и машината
quotes

Какви иновативни технологии се прилагат във Вашата клиника и как те подобряват качеството на лечението и преживяването на пациентите?

Всички иновативни технологии, които се предлагат по света за планиране, диагностика и лечение, са налични в Medical Dent. Ние сме една от клиниките, която първа инвестира във всяка иновация на пазара. Доброто технологично оборудване ни помага да следваме тенденциите и по този начин да предоставяме най-доброто на своите пациенти. В областта на диагностиката това са 3D диагностика с рентгенов апарат, в областта на планирането това са всичките възможности за дигитално планиране и дизайн, а в областта на извършване на лечението това са навигирани методи за подготовка на зъби и поставяне на импланти, дигитални отпечатъци, дигитално изработване на фасети, коронки и мостове. Всички тези технологии подобряват преживяването на пациентите с по-големия комфорт, който осигуряват, както и с това, че съкращават времето до крайния резултат, особено ценно за хората с лимитирано време за лечението. Освен това дават възможност предварително да бъдат уточнени очакванията и изискванията на пациента, така че да можем да отговорим по най-добрия начин на тях.

Кои нови технологии очаквате да бъдат ключови за бъдещото развитие на стоматологията?

Роботите. Бъдещето е в роботиката. Очаквам там, където е възможно, човешката ръка да бъде заместена от робот, а човешкото око да е фокусирано върху това, което прави роботът. Вярвам в съревнованието между машината и човека. Надявам се, корпорациите, разработващи технологии, да го правят в посока да подпомогнат човешката дейност, а не да я заменят. До голяма степен това зависи и от човека, тъй като, ако ние, хората, не инвестираме усилия и не работим за личностното си развитие, в даден момент може наистина машините да ни заместят.

Д-р Бранимир Кирилов е един от водещите имплантолози и орални хирурзи в България, както и човекът, който стои зад изграждането на една от най-иновативните и успешни дентални клиники в България, специализирана от 19 години в лечението с дентални импланти – Medical Dent. Името му се свързва с изграждането, имиджа и развитието на българската школа по дентална имплантология и пластика, а успешната му кариера се развива вече 25 години.

Какъв е потенциалът на телемедицината и персонализираните лечения в денталната практика?

Телемедицината може да бъде ползвана за консултация и нейното приложение е голямо. От първия ден на Ковид-19 ние предлагаме тази услуга и ежедневно имаме онлайн срещи с пациентите по различни техни проблеми, включително създаване и обсъждане на лечебни планове.

Променя ли изкуственият интелект диагностиката и лечението в денталната медицина?

Изкуственият интелект в денталната медицина прохожда на този етап. Все още няма създадени реално работещи платформи, които да подпомагат диагностиката. Работи се много по отношение на рентгенова диагностика, планиране на лечение, поставяне на диагноза, но все още няма реален работещ продукт на пазара.

С оглед на нарастващите екологични проблеми каква роля заема устойчивостта в развитието на вашата клиника?

Четох една книга и там едно от нещата, което ми направи впечатление, е анализът, че една от най-големите биологични маси на планетата са животинските видове, отглеждани от човека за храна. В същото време хората консумират твърде много храна и се разболяват именно от това. Тази нерационална експлоатация на планетата е толкова неразумна, че всички мерки за устойчивост, които коментираме, бледнеят по-своята същност в сравнение с глобалните проблеми, които съществуват. Трябва да започнем промяната от себе си, защото проблемът сме ние, а не да търсим хипотетични мерки за устойчивост, като се надяваме те да дадат резултат. Относно нашите екологични мерки в клиниката – намалили сме до минимум употребата на пластмаса, всичките ни работни столове отговарят на екологични норми и стандарти, разполагат с богат набор от системи, които да редуцират отпадъците в канализацията, събираме за рециклиране отпадъците и т.н.

Често се коментира цената на медицинските услуги. Какво я определя в денталния сектор и как да направим правилен избор при толкова различни ценови предложения?

Когото някой човек анализира цената на дадена услуга, той трябва да се заитересува какво стои зад тази цена. Давам пример – използването на индивидуални средства за всеки пациент изисква много по-голям набор от оборудване и инвестиция в една практика. Има огромна разлика в това да дезинфекцираш един инструмент с кърпа и да отвориш нов за индивидуално използване. Наличието на съвременни системи за почистване и стерилизация на инструменти е също скъпа технология. Част от услугата е и това да предоставиш на пациента наличието на професионалист, с когото той да обсъжда лечебния си план, финанси, часове и график. Наличието на добра апаратура, квалификацията на лекарите и техният опит също са част от цената, която плащаме за дадена услуга. Гаранцията, която даваш за извършеното лечение, е изключително важна. Освен 10-годишна гаранция ние от Medical Dent предоставяме възможност за профилактика във второ лечебно заведение – Dental Care Center. Там пациентите ни могат да бъдат проследени от екип, който има колаборация с хората, които са ги лекували. Всичко това са усилия и инвестиции, които струват пари, и те стоят зад определена цена. Съветвам пациентите да се интересуват по-задълбочено защо цената на лечението им е точно такава, каквато е, за да са сигурни в качеството на услугата, за която плащат.