Global Edge БРОЙ /// Мениджър 01/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Ученикът в центъра
Това не е проста задача
Ученикът в центъра
Това не е проста задача
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
„Българските ученици са на последно място по математика в ЕС, а по четивна грамотност – на предпоследно.“ Новината от 5 декември 2023 г., когато излязоха резултатите от международната програма за оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) – PISA, всъщност не е нова. България е на последните места сред държавите в ЕС още от 2000 г., когато се включва в програмата.
За разлика от резултатите на българските ученици инвестициите в училищно образование през последните години значително се променят. Учителските възнаграждения се повишиха и има политически консенсус да не падат под 125% от средната заплата за страната. Педагогиката вече е второто най-желано направление във висшите училища. За периода 2014–2021 г. България получи 1,3 млрд. лв. само от европейските фондове за образование и наука. По новата Оперативна програма „Образование“ идват още близо 2 млрд. лв. – колкото и по Плана за възстановяване и устойчивост. Към тях се добавят и милиони годишно от Републиканския бюджет по националните програми на Министерството на образованието и науката (МОН). Голяма част от тях отиват (поне на хартия) за обучения на учителите и подкрепа за най-уязвимите ученици. Възвръщаемост обаче няма. На хартия остават и редицата анализи и препоръки за реформи, които утвърдени организации като Световната банка, Европейската комисия и ОИСР отправят към България.
Решението е в училищата
Какво можем да направим, докато чакаме публичните инвестиции в образованието да започнат да се планират и изпълняват с мисъл за успешното развитие на учениците? Трябва да потърсим решението там, където образованието може да се променя ежедневно – в училище.
Когато има добре подготвен управленски и учителски екип, едно българско училище може да направи така, че учениците му да са функционално грамотни и да усвояват умения за успех през XXI век. Задачата е трудна, но не невъзможна.
Успехът на училището, както на всяка една организация, която оперира в сравнително предсказуем „пазар“ (т.е. клиентите – учениците – са гарантирани, стига да осигуряваш добра услуга), зависи от няколко неща:
- Ясна визия какво училището цели да постигне с услугата си – т.е. какви ще бъдат учениците на изхода, с какви умения, нагласи и знания ще завършат училище, за да преминат успешно към следващия етап на развитие в живота си.
- Управленски екип с ясна стратегия и висока ангажираност да постигне горната визия. Този екип разбира на база на реални данни, откъде тръгва всеки ученик и следи напредъка му към крайната визия. Стратегията включва и един основен елемент на високоефективните организации – споделени и приобщени в екипа принципи на работа (организационни ценности), които в най-голяма степен предпоставят постигането на визията.
- Членове на училищната общност (учителите и останалите специалисти), които разбират и приемат визията за успешните ученици за свой основен приоритет и имат нужните знания, умения и нагласи да я постигнат заедно с колегите си, учениците и родителите им в синхрон с ценностите на училището.
- Съпътстващи процеси и инструменти, които улесняват и фокусират работата на училищната общност в посока постигане на визията за учениците.
Тази „рецепта“ надали ще изненада опитните лидери на организации. Разбира се, „дяволът е в детайлите“ и успехът на училището зависи от това как точно е изпълнена всяка една от точките. Добрата новина е, че вече немалко училищни директори осъзнават, че няма нужда да чакат МОН да зададе училищната визия и ценности или да обучи учителите им как да управляват класната стая и да преподават спрямо нуждите на учениците. В динамично развиващата се българска образователна екосистема има смислени инициативи, които предоставят полезни обучения, ресурси, идеи, общности за обмен на добри практики и вдъхновение. Те работят с данни и измерват обективно ефективността си чрез крайния резултат – реални подобрения в образователния процес за учители, ученици и цели училища.
Ключът са хората
Двигател на промяната в училище не са нито учебните програми, нито STEM центърът, нито „Дигиталната раница“. Ключът са хората. От една страна, това са учениците – тези, които няма как да мотивираме за учене, ако очакваме да са безмълвни, неподвижни реципиенти на свещеното знание, предавано от учителя (както, за съжаление, все още заблуждаваме голяма част от студентите в педагогическите специалности, че трябва да гледат на учениците си). Не поставим ли ученика в центъра на образованието като основна и активна страна в процеса на (взаимно) обучение, няма шанс училището да напредва и да развие в децата и младежите необходимите за XXI век умения.
От друга страна, това са учителите и лидерите на училищата. От тях зависи да обединят училищната общност около крайната цел – да бъдат обучени можещи и мислещи хора. Учителите и директорите са ролеви модели за учениците с поведението си. Те развиват функционалните умения на учениците с практически задачи, внимателно подбрани въпроси и ефективно управление на динамиката в класната стая. Те могат да провокират учениците, особено в тийнейджърска възраст, да осмислят преживяването си в училище и да осъзнават нуждата и ползата от ценностни норми, правила и процедури. С такава основа младите хора ще се реализират като пълноценни личности с нагласи за градивно развитие в модерния дигитален свят.
Рецепта за успех
През последните години въпреки негативните тенденции и застоя в много образователни политики наблюдаваме примери на отделни училища, които вземат нещата в свои ръце. Какво правят те?
- Включват учениците в намирането на решения на съществуващи проблеми и в планирането на промени в училище. Някои го правят през визионерски работилници с ученици, родители и учители. Други се опират на училищните парламенти и предложените от тях инициативи. Трети инициират срещи между ръководството на училището и учениците, за да чуят какво вълнува децата и младежите. В училища, където такива практики не съществуват или са проформа, предизвикателството е как да преодолееш началните съпротиви, критики и мълчание на учениците. Когато училищните лидери си поставят за цел да подкрепят учениците да изразят реалните си интереси и нужди, посяват семето на нагласата „от мен зависи да променя и подобря“ (на езика на модерните умения я наричаме „инициативност“, „вътрешен локус на контрол“). С времето примерът на отделни ученици и членове на екипа заразява цялата общност.
- Развиват учителите си, така че да преминат от парадигмата на „учителя в центъра“ към взаимодействие в клас и в училище с „ученика в центъра“. Това не е проста задача. Сегашните учители са затвърдили първата парадигма в собствените си ученически години, а и в университета след това. Дори наскоро завършили млади специалисти с квалификация „учител“ са снабдени основно с умението да преподават пред дъската.
Битката за промяна на един толкова дълбоко насаден модел на преподаване и взаимоотношение с учениците, в който учителят се вижда като безспорен авторитет, е тежка дори за най-подготвените и ефективни училищни лидери. Изискват се търпение и постоянство от страна на ръководството, както и практически демонстрации и примери от алтернативния модел, в който се изхожда от интересите и нуждите на учениците. Преминаването към „ученика в центъра“ изисква от учителят най-вече да приеме всеки ученик като достойна за уважение личност със свой дълбок вътрешен свят, човешки потенциал за развитие и партньор в процеса на взаимно учене. Тези нагласи чисто културно в България са трудни за възприемане. Преходът към „ученика в центъра“ е невъзможен, когато училищните лидери не демонстрират със своите действия и общуване такова отношение към учениците и не го изискват от всички колеги. Но пък, ако се случи, учители и родители ще бъдат изненадани от неочаквано позитивния ефект върху дисциплината на учениците, спада в нивата на агресия в училище, както и цялостното повишаване на мотивацията за учене.
- Поставят фокус върху функционалните умения за успех в ерата на изкуствения интелект. Уменията на учителите да преведат учениците през процес на откриване на отговори и решения вместо на заучаване на преподаден материал са ключови. За съжаление, единици са обученията за учители в България, които снабдяват педагозите с практически умения и техники да планират уроците си с проектнобазиран, експериментаторски подход. Още по-малко са тези, които поставят фокуса не върху оборудването в STEM центъра, а върху сериозните изисквания към учителя да измисли най-подходящите изследователски въпроси, най-интересните практически задачи, да зададе подходящите инструкции за индивидуална и екипна работа и да организира класната си стая и час така, че учениците да прекарат максимална част от времето си в това да мислят и генерират отговори и решения.
Вече има и чатботове, с които учителите могат да се консултират за идеи и дори да получат готов разписан план на урок, съобразен с предметното знание и включващ интригуващи изследователски въпроси и практически задачи. Дадеш ли му правилната насока и въпроси, ChatGPT например може да изготви не просто план на урока, а детайлни инструкции към учениците, включително идеи за домашна работа или въпроси за контролно, които тестват функционалните умения. Ако учителят вкара обратно в чатбота отговорите на учениците и ясни критерии за оценяването им, изкуственият интелект дори ще ги провери и оцени. Така учителят има един много умен асистент в час, стига да знае как да го използва и да има яснота какви цели и функционални умения ще са полезни за учениците му.
Когато повече училища вземат нещата в свои ръце и приложат споменатите добри практики на училищно развитие, е напълно възможно след три години резултатите ни на PISA поне да спрат да падат. Ако МОН възприеме тези идеи при формирането на ефективни национални политики и започне да инвестира средства с фокус учениците, със сигурност резултатите ще са още по-добри.
|
Ключови думи
училище
ученици
учители
образователна система