ArtVista БРОЙ /// Мениджър 01/2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Краят на империята

Nike подкрепяше Тайгър Уудс 27 години. И му плати за това 500 млн. долара. Започнало много шумно, партньорството приключи много тихо

Автор:

Петър Хераков

Краят на империята

Краят на империята

Nike подкрепяше Тайгър Уудс 27 години. И му плати за това 500 млн. долара. Започнало много шумно, партньорството приключи много тихо

Краят на империята
quotes

В събота, 30 декември, Тайгър Уудс навърши 48 години. Ден по-късно, в последния ден на 2023 г., империята затвори врати. Империя, която той и Nike изградиха заедно.

Голф играчът и марката за спортна екипировка за първи път подписаха договор през 1996 г. След 27 години и над 500 млн. долара, получени от победителя в 15 мейджър турнири, партньорството приключи с кратко съобщение в социалните мрежи.

„Преди повече от 27 години имах късмета да започна партньорство с една от най-емблематичните марки в света. Дните оттогава бяха изпълнени с толкова много невероятни моменти и спомени, че ако започна да ги разказвам, мога да продължа безкрайно“, написа Уудс в Х.

От Nike също публикуваха съобщение в социалните мрежи: „По време на партньорството ни заедно с целия свят станахме свидетели как Тайгър не само промени голфа, но разби бариери за целия спорт. Гледахме го как поставя рекорди, предизвиква конвенционалното мислене и вдъхновява поколения по целия свят. Благодарни сме, че бяхме част от това. Пожелаваме му всичко най-добро в бъдеще“.

Тази империя, която промени спорта, обаче заслужава своята история.

Първият договор

На 25 август 1996 г. младият Тайгър Уудс изиграва последния си турнир като аматьор. И завършва тази фаза от живота си със стил. Онази неделя той спечели третия си пореден US Amateur Open – нещо, немислимо дотогава. Два дни по-късно той потвърждава, че ще стане професионалист. И то по незабравим начин. Преди Тайгър да изиграе кръг от голф сред елита, Nike му плаща екстравагантно 40 млн. долара за пет сезона. От компанията се подготвят с емблематична телевизионна реклама. „Здравей, свят. Казват, че не съм готов за теб. Но ти готов ли си за мен?“, казва Тайгър от екрана.

Фил Найт, основателят на Nike, твърди, че „светът не е виждал нещо подобно на това, което той ще направи за спорта“. И е прав. Два дни по-късно, на 29 август, Уудс дебютира при професионалистите в Greater Milwaukee Open. През април следващата година той печели първия си мейджър като професионалист – Augusta Masters, и започва революция.

Първите 40 млн. долара от Nike са само началото и за двете страни. Тайгър прекъсва партньорствата си с Ping и Reebok и става машина за генериране на приходи. Nike увеличава приходите си десетократно – от 30 млн. долара годишно преди ерата Уудс до 300 млн. долара само два сезона по-късно.

Две бързи сравнения – през 1984 г., когато подписва с Майкъл Джордан, компанията дава на баскетболиста чек от 250 хил. долара плюс процент от продажбите на кецове Air Jordan, за да го убеди да не ходи в Adidas. През 1996 г. Грег Норман държи рекорда за най-добра спонсорска сделка в голфа. Със скромните 2 млн. долара на година от Reebok – 20 пъти по -малко от това, което Nike дава на младата звезда.

Уудс като реклама сам на себе си

При вкарването на 16-ата дупка в Augusta през 2005 г. (намерете го на видео, заслужава си) топката се търкаля гладко, спира на ръба на дупката и секунда по-късно пада в нея, показвайки логото на Nike. Случка от истинския живот, която всеки режисьор на филм би заснел.

Компанията подновява и обогатява договора на звездата постоянно: през 2001 г. Уудс получава още 100 млн. долара за още пет години. През 2006 г. – нова сделка за осем години на стойност, варираща от 160 до 320 млн. долара. През 2013 г. следва удължаване от 10 години и 200 млн. повече. 27-годишното партньорство носи на Тайгър между 500 и 660 млн. долара. Това, което получи Nike, е неизмеримо. Например само завръщането на Уудс за Masters турнира през 2019 г. носи на компанията печалба от 22,5 млн. долара.

Nike е до Тайгър дори в най-лошите му моменти – по време на дългите проблеми с контузии и по време на скандала с изневярата му, когато много други компании го изоставят (включително AT&T, Accenture, Gatorade, Gillette и Tag Heuer). Да, Nike спря да произвежда голф оборудване през 2016 г., но продължи да облича Уудс. А той – да трупа победи.

Според американските медии Уудс, Майкъл Джордан и Леброн Джеймс са единствените спортисти, които са надхвърлили 1 млрд. долара нетен доход. В това число се включват заплати, както и доходи от спонсори. Числото срещу името на Тайгър Уудс е 1,7 млрд. долара. От тях само 120 млн. са наградни фондове от голф турнири. Можеха и да са повече. Уудс отказва предложението на новосъздадената голф лига LIV, финансирана от Саудитска Арабия. Изпълнителният директор на LIV Грег Норман признава, че е предложил между 700 и 800 млн. долара, за да го вземе в своята голф организация. Не е случайно, че повече от четвърт век Nike му плаща като на легенда. Още дори преди да стане такава.

А сега накъде

Днес Уудс използва стикове Taylormade, топки Bridgestone и спортни обувки Footjoy. Обувките са със специален дизайн, който голф играчът използва след ужасната автомобилна катастрофа през 2021 г. Следващата му дестинация може да са Greyson Clothiers. Компанията, която вече има споразумение с 14-годишния му син Чарли и екипира неговия близък приятел Джъстин Томас.