Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Дигиталните медии отново отчитат нарастване с двуцифрено число
Инвестициите в реклама през 2023 г. достигат 612,1 млн. лв. Българският рекламен пазар бележи 7,5% ръст през 2023 г.
Дигиталните медии отново отчитат нарастване с двуцифрено число
Инвестициите в реклама през 2023 г. достигат 612,1 млн. лв. Българският рекламен пазар бележи 7,5% ръст през 2023 г.
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) представя данни и анализ за рекламния пазар в България през 2023 г., подготвени от Медийната комисия към БАКА, както и годишна прогноза за рекламните инвестиции за 2024, 2025 и 2026 г.
Данните предоставят оценка на нетните инвестиции в основните медийни канали и не включват инвестициите в състезаването и производството на рекламни формати.
Прогнозите за 2024–2026 г. са изготвени преди гласуването в парламента на изменението на Закона за хазарта. При следващата актуализация на данните ще бъде взето под внимание въздействието на регулацията върху рекламата на хазарт.
ПАЗАРЪТ В ЦИФРИ (*всички стойности са в млн. лева)
Макроикономическата и политическата несигурност, продължаващата война в Украйна и разпалването на нови военни огнища по света отново са предпоставки за слаба видимост през 2024 г. Очакванията за растеж са умерено оптимистични – ръст в размер на 9,2%, или 667,8 млн. лв. нетен обем на пазара.
Телевизията като медия за бърз и масов обхват запазва своята доминираща позиция с 51,8% дял от общите инвестиции. Огромният зрителски потенциал на събитията на живо, солидната инвестиция в повече местни продукции, нови филми и сериали и спортно съдържание, както и голямото търсене от рекламодателите за закупуване на рекламно време, допринасят за ръста на цените за тв реклама. През 2024 г. очакваме 7% ръст на инвестициите и 346,2 млн. лв. в стойност.
Дигиталната рекламна индустрия продължава своето развитие, задвижвано най-вече от органични фактори като електронната търговия и естествената промяна на медийната консумация. През 2024 г. дигиталните медии запазват тенденцията за увеличение на дела си в общия микс. Очакването е той да порасне до 35,8%, достигайки обем от 238,8 млн. лв.
Външна реклама и радио запазват дяловете си, като очакваме да отчетат по 6% ръст на нетните инвестиции.
Пресата продължава тенденцията за намаляващ дял и през 2024 г. прогнозираме спад с нови 10% и 6,7 млн. лв. нетни инвестиции.
КАКВО ОЧАКВА БЪЛГАРСКИЯТ РЕКЛАМЕН ПАЗАР ДО 2026 г.
През следващите години пазарът е готов да претърпи трансформации, катализирани от иновации и нововъзникващи тенденции и технологии. Прогнозата ни е пазарът умерено да расте и в края на 2026 г. да достигне 778,9 млн. лв.
Телевизията ще продължи да бъде водеща медия в рекламния микс с 6% ръст и през двете години, като делът на медията ще намалее през 2026 г. до 49,9% дял от нетните инвестиции, или 388,9 млн. лв.
Тенденцията за увеличение на дела на дигиталните медии в общия медиен микс безусловно продължава и при прогнозен ръст от 13% през 2025 г. и 11% през 2026 г. ще достигне 38,5% при нетна стойност от 299,5 млн. лв. в края на 2026 г.
Инвестициите във външна реклама и радио се очаква да растат с по 5% през 2025 и 2026 г. Пресата ще продължи да губи дял и ще пада със 7% през 2025 и 2026 г.
В края на 2026 г. очакваме приходите от реклама в кино да достигнат 1,5 млн. лв.
|
Ключови думи
дигитални медии
рекламен пазар