Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Дигиталните медии отново отчитат нарастване с двуцифрено число

Инвестициите в реклама през 2023 г. достигат 612,1 млн. лв. Българският рекламен пазар бележи 7,5% ръст през 2023 г.

Автор:

Българска асоциация на комуникационните агенции

Дигиталните медии отново отчитат нарастване с двуцифрено число

Инвестициите в реклама през 2023 г. достигат 612,1 млн. лв. Българският рекламен пазар бележи 7,5% ръст през 2023 г.

Дигиталните медии отново отчитат нарастване с двуцифрено число
quotes

Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) представя данни и анализ за рекламния пазар в България през 2023 г., подготвени от Медийната комисия към БАКА, както и годишна прогноза за рекламните инвестиции за 2024, 2025 и 2026 г.

Данните предоставят оценка на нетните инвестиции в основните медийни канали и не включват инвестициите в състезаването и производството на рекламни формати.

Прогнозите за 2024–2026 г. са изготвени преди гласуването в парламента на изменението на Закона за хазарта. При следващата актуализация на данните ще бъде взето под внимание въздействието на регулацията върху рекламата на хазарт.

ПАЗАРЪТ В ЦИФРИ (*всички стойности са в млн. лева)  

Макроикономическата и политическата несигурност, продължаващата война в Украйна и разпалването на нови военни огнища по света отново са предпоставки за слаба видимост през 2024 г. Очакванията за растеж са умерено оптимистични – ръст в размер на 9,2%, или 667,8 млн. лв. нетен обем на пазара.

Телевизията като медия за бърз и масов обхват запазва своята доминираща позиция с 51,8% дял от общите инвестиции. Огромният зрителски потенциал на събитията на живо, солидната инвестиция в повече местни продукции, нови филми и сериали и спортно съдържание, както и голямото търсене от рекламодателите за закупуване на рекламно време, допринасят за ръста на цените за тв реклама. През 2024 г. очакваме 7% ръст на инвестициите и 346,2 млн. лв. в стойност.

Дигиталната рекламна индустрия продължава своето развитие, задвижвано най-вече от органични фактори като електронната търговия и естествената промяна на медийната консумация. През 2024 г. дигиталните медии запазват тенденцията за увеличение на дела си в общия микс. Очакването е той да порасне до 35,8%, достигайки обем от 238,8 млн. лв.

Външна реклама и радио запазват дяловете си, като очакваме да отчетат по 6% ръст на нетните инвестиции.

Пресата продължава тенденцията за намаляващ дял и през 2024 г. прогнозираме спад с нови 10% и 6,7 млн. лв. нетни инвестиции.

КАКВО ОЧАКВА БЪЛГАРСКИЯТ РЕКЛАМЕН ПАЗАР ДО 2026 г.

През следващите години пазарът е готов да претърпи трансформации, катализирани от иновации и нововъзникващи тенденции и технологии. Прогнозата ни е пазарът умерено да расте и в края на 2026 г. да достигне 778,9 млн. лв.

Телевизията ще продължи да бъде водеща медия в рекламния микс с 6% ръст и през двете години, като делът на медията ще намалее през 2026 г. до 49,9% дял от нетните инвестиции, или 388,9 млн. лв.

Тенденцията за увеличение на дела на дигиталните медии в общия медиен микс безусловно продължава и при прогнозен ръст от 13% през 2025 г. и 11% през 2026 г. ще достигне 38,5% при нетна стойност от 299,5 млн. лв. в края на 2026 г.

Инвестициите във външна реклама и радио се очаква да растат с по 5% през 2025 и 2026 г. Пресата ще продължи да губи дял и ще пада със 7% през 2025 и 2026 г.

В края на 2026 г. очакваме приходите от реклама в кино да достигнат 1,5 млн. лв.