Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Хората търсят превенция
Магистър-фармацевт Аделина Любенова, зам.-председател на СД на „Стинг“ АД
Хората търсят превенция
Магистър-фармацевт Аделина Любенова, зам.-председател на СД на „Стинг“ АД
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
За 2024 г. аптечният пазар на България е реализирал 2,4 милиарда евро оборот, в който „Стинг“ АД е достигнал 30% пазарен дял за поредна година.
Растежът спрямо миналата година в стойност е 12,5% на безрецептурни продукти и хранителни добавки, а на лекарствата по рецепта е 9,4%. Изводът, който се налага от тези числа, е, че пациентите търсят все повече превенция и „лайфстайл“ продукти, отколкото прескрипционни. Освен това фармацевтите в аптеките препоръчват повече продукти без рецепта поради факта, че те помагат за подобряването на обществения здравен статус. Категориите, които запазват тренда си за поредна година, са пробиотиците, лекарствата за настинка и грип, както и за възпалено гърло. Назалните деконгестанти също имат растеж. Тенденцията в глобален план е лекарствата без рецепта да реализират растеж от 6,9%, като най-сериозно увеличение се очаква при популярните като „ДАЙДЖЕСТИВ“. При прескрипционните лекарства все още стои на дневен ред проблемът с дефицитите. „Стинг“ АД е фирма, която реализира повече от 40% от вноса на такива стоки, но това е недостатъчно за всичките над 1600 аптеки, което оставя много пациенти без навременно лечение. Компанията не осъществява паралелна търговия и всички количества се реализират на българския пазар.
Прави впечатление, че през изтеклата година хората търсят все по-евтини лекарства и заменят различни брандове, но същевременно търсят и иновативни решения за подобряване на здравето си. Онлайн аптечната търговия не е толкова развита колкото в Европа, но отбелязва малък растеж спрямо миналата година.
В контекста на изложеното смятам, че през следващите години аптечният пазар ще промени концепцията си за фармацевтична грижа в посока превенция и повишаване на здравната култура. Очакванията са аптеките да се превърнат все повече в място за консултация и реализиране на програми за обществено здраве. Надявам се проблемите с недостатъчното финансиране на лекарствата, включени в ПЛС (позитивен лекарствен списък), да бъдат трайно разрешени, да се заплащат адекватно извършваните от фармацевтите услуги и дейности и да се създаде модерна и работеща информационна здравна система, която да не ги превръща в администратори.
„Стинг“ АД е фамилна компания с над 30-годишен опит в снабдяването с лекарства. През последните години е неоспорим лидер на аптечния пазар. Една от причините за този успех е дългогодишното сътрудничество между екипите на компанията, производителите и аптеките. Друга не по-маловажна причина е, че фирмата няма за цел да развива собствен бранд аптеки и от много години защитава професионалните интереси на колегите си и запазването на етичен здравен модел в управлението на този бизнес.
|
Ключови думи
аптечен пазар
медицина
здравеопазване
лекарства
медикаменти