Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Хората търсят превенция

Магистър-фармацевт Аделина Любенова, зам.-председател на СД на „Стинг“ АД

Хората търсят превенция

Хората търсят превенция

Магистър-фармацевт Аделина Любенова, зам.-председател на СД на „Стинг“ АД

Хората търсят превенция
quotes

За 2024 г. аптечният пазар на България е реализирал 2,4 милиарда евро оборот, в който „Стинг“ АД е достигнал 30% пазарен дял за поредна година.

Растежът спрямо миналата година в стойност е 12,5% на безрецептурни продукти и хранителни добавки, а на лекарствата по рецепта е 9,4%. Изводът, който се налага от тези числа, е, че пациентите търсят все повече превенция и „лайфстайл“ продукти, отколкото прескрипционни. Освен това фармацевтите в аптеките препоръчват повече продукти без рецепта поради факта, че те помагат за подобряването на обществения здравен статус. Категориите, които запазват тренда си за поредна година, са пробиотиците, лекарствата за настинка и грип, както и за възпалено гърло. Назалните деконгестанти също имат растеж. Тенденцията в глобален план е лекарствата без рецепта да реализират растеж от 6,9%, като най-сериозно увеличение се очаква при популярните като „ДАЙДЖЕСТИВ“. При прескрипционните лекарства все още стои на дневен ред проблемът с дефицитите. „Стинг“ АД е фирма, която реализира повече от 40% от вноса на такива стоки, но това е недостатъчно за всичките над 1600 аптеки, което оставя много пациенти без навременно лечение. Компанията не осъществява паралелна търговия и всички количества се реализират на българския пазар.

Прави впечатление, че през изтеклата година хората търсят все по-евтини лекарства и заменят различни брандове, но същевременно търсят и иновативни решения за подобряване на здравето си. Онлайн аптечната търговия не е толкова развита колкото в Европа, но отбелязва малък растеж спрямо миналата година.

В контекста на изложеното смятам, че през следващите години аптечният пазар ще промени концепцията си за фармацевтична грижа в посока превенция и повишаване на здравната култура. Очакванията са аптеките да се превърнат все повече в място за консултация и реализиране на програми за обществено здраве. Надявам се проблемите с недостатъчното финансиране на лекарствата, включени в ПЛС (позитивен лекарствен списък), да бъдат трайно разрешени, да се заплащат адекватно извършваните от фармацевтите услуги и дейности и да се създаде модерна и работеща информационна здравна система, която да не ги превръща в администратори. 

„Стинг“ АД е фамилна компания с над 30-годишен опит в снабдяването с лекарства. През последните години е неоспорим лидер на аптечния пазар. Една от причините за този успех е дългогодишното сътрудничество между екипите на компанията, производителите и аптеките. Друга не по-маловажна причина е, че фирмата няма за цел да развива собствен бранд аптеки и от много години защитава професионалните интереси на колегите си и запазването на етичен здравен модел в управлението на този бизнес.