Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Кино с мобилен телефон

Цял нов свят творчески решения

Автор:

Мария Попова

Снимки:

Getty Images

Кино с мобилен телефон

Кино с мобилен телефон

Цял нов свят творчески решения

Кино с мобилен телефон
quotes

Все по-активното развитие на технологиите, значимият интерес на аудиторията към новите медии, появата на множество брандове и доминацията на големите компании като Apple и Samsung на пазара на мобилните устройства показват, че това е сектор, който тепърва ще се развива и разраства. За повечето от съвременните хора смартфонът се е превърнал в продължение на човешката ръка. Благодарение на него те могат не само да интензивно да общуват, но и да реализират бизнес целите си, да учат, да създават собствени текстове, клипове, аудиозаписи, да се забавляват, да получават и разпространяват информация, да играят игри, гледат филми, рисуват, снимат и какво ли още не. Телефонът подобно на лаптопа и таблета е персонално, все по-интимно устройство, което иманентно присъства във всеки аспект от живота на потребителя, размивайки границата между личното и публичното пространство, между любителската и професионалната дейност.

Творческите предимства

Напредъкът на технологиите, влагането на все по-модерни обективи в камерите на мобилните телефони, предлагането на нови софтуерни продукти за обработка и редакция на изображенията позволяват едно доскоро любителско средство да възпроизвежда висококачествени фотографски и кинематографични изображения. Благодарение на това то се оказва интересен инструмент за творческата дейност на много фотографи и кинорежисьори.

Мобилните телефони имат много предимства, с които очароват кино професионалистите – от своя малък размер и ниско тегло през достъпността, лекотата и ефективността на използване на технологията до умението си да преобразяват традиционните подходи при подготовката и заснемането на филмите. Използването на това малко и подвижно устройство по-лесно създава интимна обстановка при определени сцени, имитира неформалност на средата. Същевременно позволява динамично, често новаторско видеозаснемане, поддържането на визуално разнообразие. Смартфоните демократизират филмопроизводството, защото поради своята по-ниска стойност спомагат в киното успешно да навлязат талантливи и по-млади творци, които нямат специализирано образование или значими средства. Те подтикват технологичните и софтуерните иновации – в онлайн пазарите има стотици безплатни (или много евтини) приложения (като time-lapse, замъгляване на движението, корекция на цветовете, създаване на музика, анимация, допълнителни заглавия или надписи), които дават възможност на изобретателните и креативни режисьори да изработват собствени видеоклипове, кратки филми, постпродукция. И с това да променят инструментите за създаване на филми, но и за тяхното разпространение и потребяване.

Първите успешни опити

Първоначално смартфоните започват да се използват при заснемането на документални и експериментални филми, по-късно при телевизионните сериали и едва след това за реализирането на късометражни и пълнометражни филми. Реално първият пълнометражен игрален филм, заснет изцяло с мобилен телефон, е Olive на американския журналист и режисьор Хооман Халили. През 2011 г. той използва своя телефон Nokia N8, за да режисира два пъти номинираната за „Оскар“ актриса Джина Роуландс в една модерна версия на Пепеляшка.

През 2015 г. сценаристът и режисьор Шон Бейкър снима изключително успешния си независим филм Tangerine. Поради желанието си да похарчи повече пари за актьори и екип, отколкото за техника, той избира да е въоръжен с три телефона iPhone 5s с допълнително оборудване като Steadicam на Tiffen и приложението за камера FiLMiC Pro. Филмът е комедийна драма, която представя перипетиите на транссексуална жена, която открива, че е измамена от партньора и сводника си.

През 2019 г. британската режисьорка Виктория Мапълбек печели британската филмова награда BAFTA за най-добър късометражен филм за Missed Call. В него тя изследва взаимоотношенията си със своя син тийнейджър по времето, когато двамата се опитват да се свържат с неговия дългоотсъстващ баща. Филмът е заснет с личния ѝ мобилен телефон iPhone X, но интересът ѝ към употребата на телефони датира още от 2015 г., когато с помощта на своя iPhone 6 режисира късометражния филм 160 Characters. С тях бързо привлича вниманието както на публиката, така и на критиката, които са впечатлени от умението на Мапълбек да създава откровени и в голямата си част автобиографични творби, които поставят универсалните въпроси за връзката на съвременното общество с технологиите, родителството, здравето и благополучието.

Големият интерес към улавянето на автентични кадри и оригинални истории, който смартфоните позволяват, нараства по време на пандемията от Ковид-19. Но още от преди това някои от водещите режисьори като Стивън Содърбърг и Паоло Сорентино са привлечени от новия филмов формат. През 2018 г. Содърбърг режисира трилъра Unsane, в който се разказва за 24-часовото преживяване на млада жена, незаконно затворена в психиатрична клиника. Филмът е заснет с iPhone 7 plus и модификации като приложението за камера FiLMiC Pro, обективи Moment и стативи JOBY. Това е първият филм, направен с помощта на смартфон от режисьор, носител на „Оскар“. Показан е на Берлинския филмов фестивал и успява да спечели над 14 млн. долара при бюджет от около 1,5 млн. долара.

През 2019 г. Стивън Содърбърг представя своята баскетболна драма High Flying Bird, заснета с телефон iPhone 8, отново с добавени модификации. Той се оказва толкова голям почитател на дигиталната камера, че когато британският режисьор Кристофър Нолан го предизвиква да се върне към традиционното филмозаснемане, го отрязва с думите, че това би било като „да пишеш сценарии с молив“.

Известни актьори също се появяват във филми, заснети с телефони. Например сър Иън Маккелън има епизодична роля в научнофантастичния филм Infinitum: Unknown Subject. Актрисата Кристен Стюарт игра централната роля в един от направените по време на пандемията късометражни филми от поредицата Homemade, продуцирани за платформата Netflix. Идеята за употребата на мобилни телефони при заснемането на филми е продължена в продуцирания от водещата британска телевизия ITV сериал A Very British Lockdown: Diaries from the Frontline.

Големите фестивали за филми

Един от първите филмови фестивали, специализиран в представянето на филми, заснети с мобилен телефон, е International Mobil Film Festival в Сан Диего, създаден още през 2009 г. Целта му е да популяризира използването на мобилните технологии в производството на филми, да стимулира креативността на хората от всички възрасти и с ограничени ресурси, да вдъхновява талантливите режисьори да разширят творческия си потенциал и да реализират мечтите си.

Друг престижен филмов фестивал е Mobile Film Festival France, провеждан ежегодно в Париж, на който показаните филми са с продължителност от една минута. От 2017 г. съществува и Smartphone Film Festival в Дъблин, който застава зад идеята, че мобилните технологии спомагат за сближаването на хората. Според неговите организатори най-добрата камера е тази, която човек има със себе си в рамките на мобилното си устройство, важното е хората да се чувстват уверени и вдъхновени, за да разкажат своите невероятни истории. От 2021 г. се провежда International Smartphone Film Festival в Лондон. Организаторите му твърдят, че в днешно време всеки човек може да създава филми, без да се нуждае от специално оборудване или да има сключен договор за разпространение, достатъчни са интересната история, талантът и добрата визия.

Българският пример

Първият български пълнометражен филм, изцяло заснет с мобилен телефон, е „Чалга“ на актьора, сценарист и режисьор Мариян Вълев. Той е представен пред българската публика в началото на 2023 г. и е заснет с помощта на телефона Samsung Galaxy S22 Ultra. Филмът разказва историята на две млади момичета и проблемите, с които се сблъскват по пътя към реализирането на мечтите си, за житейските и моралните компромиси, които са готови на направят в името на успеха. Въпреки провокативното си заглавие според режисьора това е филм за приятелството, за ценностите, нуждата от близост и обич между хората. В главните роли са младата актриса Елеонора Иванова и бившата гимнастичка Цветелина Стоянова. Останалите роли са поверени за Любомир Нейков, Стефан Денолюбов, Николай Сотиров, Димитър Рачков, Кръстьо Лафазанов, Стефан Мавродиев. Оператор е Димитър Ганев, а композитор Румен Бояджиев. Мариан Вълев споделя, че е впечатлен от мобилността и бързината, които може да постигне при снимането с телефон, още повече че филмът съдържа мащабна и сложна история, има над 200 сцени, разпръснати из над 100 локации.

От 2016 г. в България съществува и фестивалът „Кино в длан“ за филми, заснети с мобилни телефони. Целта му е да популяризира независимото филмово творчество и особено късометражното кино (тъй като представените филми са с продължителност до 5 минути), да стимулира младите и талантливи филмови творци да използват модерните мобилни технологии, като разчита на иновативността, експеримента и нестандартността при взаимодействието си с аудиторията.

Използването на мобилните телефони в киното се оказва изключително интересен модел за новото поколение филмови дейци, които се чувстват ограничени от стандартите и комерсиалните цели на традиционните филми и търсят алтернативни средства и пространства за реализиране на своя талант, творчески концепции, персонални и социални позиции. Появата на все по-съвършени технологични устройства и тяхното масовизиране ще доведе до главоломно развитие на този нов вариант на филмопроизводството. Както и ще позволи на много повече режисьори от целия свят да създават качествено, разнообразно и стойностно кино.