Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Кино с мобилен телефон
Цял нов свят творчески решения
Кино с мобилен телефон
Цял нов свят творчески решения
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Все по-активното развитие на технологиите, значимият интерес на аудиторията към новите медии, появата на множество брандове и доминацията на големите компании като Apple и Samsung на пазара на мобилните устройства показват, че това е сектор, който тепърва ще се развива и разраства. За повечето от съвременните хора смартфонът се е превърнал в продължение на човешката ръка. Благодарение на него те могат не само да интензивно да общуват, но и да реализират бизнес целите си, да учат, да създават собствени текстове, клипове, аудиозаписи, да се забавляват, да получават и разпространяват информация, да играят игри, гледат филми, рисуват, снимат и какво ли още не. Телефонът подобно на лаптопа и таблета е персонално, все по-интимно устройство, което иманентно присъства във всеки аспект от живота на потребителя, размивайки границата между личното и публичното пространство, между любителската и професионалната дейност.
Творческите предимства
Напредъкът на технологиите, влагането на все по-модерни обективи в камерите на мобилните телефони, предлагането на нови софтуерни продукти за обработка и редакция на изображенията позволяват едно доскоро любителско средство да възпроизвежда висококачествени фотографски и кинематографични изображения. Благодарение на това то се оказва интересен инструмент за творческата дейност на много фотографи и кинорежисьори.
Мобилните телефони имат много предимства, с които очароват кино професионалистите – от своя малък размер и ниско тегло през достъпността, лекотата и ефективността на използване на технологията до умението си да преобразяват традиционните подходи при подготовката и заснемането на филмите. Използването на това малко и подвижно устройство по-лесно създава интимна обстановка при определени сцени, имитира неформалност на средата. Същевременно позволява динамично, често новаторско видеозаснемане, поддържането на визуално разнообразие. Смартфоните демократизират филмопроизводството, защото поради своята по-ниска стойност спомагат в киното успешно да навлязат талантливи и по-млади творци, които нямат специализирано образование или значими средства. Те подтикват технологичните и софтуерните иновации – в онлайн пазарите има стотици безплатни (или много евтини) приложения (като time-lapse, замъгляване на движението, корекция на цветовете, създаване на музика, анимация, допълнителни заглавия или надписи), които дават възможност на изобретателните и креативни режисьори да изработват собствени видеоклипове, кратки филми, постпродукция. И с това да променят инструментите за създаване на филми, но и за тяхното разпространение и потребяване.
Първите успешни опити
Първоначално смартфоните започват да се използват при заснемането на документални и експериментални филми, по-късно при телевизионните сериали и едва след това за реализирането на късометражни и пълнометражни филми. Реално първият пълнометражен игрален филм, заснет изцяло с мобилен телефон, е Olive на американския журналист и режисьор Хооман Халили. През 2011 г. той използва своя телефон Nokia N8, за да режисира два пъти номинираната за „Оскар“ актриса Джина Роуландс в една модерна версия на Пепеляшка.
През 2015 г. сценаристът и режисьор Шон Бейкър снима изключително успешния си независим филм Tangerine. Поради желанието си да похарчи повече пари за актьори и екип, отколкото за техника, той избира да е въоръжен с три телефона iPhone 5s с допълнително оборудване като Steadicam на Tiffen и приложението за камера FiLMiC Pro. Филмът е комедийна драма, която представя перипетиите на транссексуална жена, която открива, че е измамена от партньора и сводника си.
През 2019 г. британската режисьорка Виктория Мапълбек печели британската филмова награда BAFTA за най-добър късометражен филм за Missed Call. В него тя изследва взаимоотношенията си със своя син тийнейджър по времето, когато двамата се опитват да се свържат с неговия дългоотсъстващ баща. Филмът е заснет с личния ѝ мобилен телефон iPhone X, но интересът ѝ към употребата на телефони датира още от 2015 г., когато с помощта на своя iPhone 6 режисира късометражния филм 160 Characters. С тях бързо привлича вниманието както на публиката, така и на критиката, които са впечатлени от умението на Мапълбек да създава откровени и в голямата си част автобиографични творби, които поставят универсалните въпроси за връзката на съвременното общество с технологиите, родителството, здравето и благополучието.
Големият интерес към улавянето на автентични кадри и оригинални истории, който смартфоните позволяват, нараства по време на пандемията от Ковид-19. Но още от преди това някои от водещите режисьори като Стивън Содърбърг и Паоло Сорентино са привлечени от новия филмов формат. През 2018 г. Содърбърг режисира трилъра Unsane, в който се разказва за 24-часовото преживяване на млада жена, незаконно затворена в психиатрична клиника. Филмът е заснет с iPhone 7 plus и модификации като приложението за камера FiLMiC Pro, обективи Moment и стативи JOBY. Това е първият филм, направен с помощта на смартфон от режисьор, носител на „Оскар“. Показан е на Берлинския филмов фестивал и успява да спечели над 14 млн. долара при бюджет от около 1,5 млн. долара.
През 2019 г. Стивън Содърбърг представя своята баскетболна драма High Flying Bird, заснета с телефон iPhone 8, отново с добавени модификации. Той се оказва толкова голям почитател на дигиталната камера, че когато британският режисьор Кристофър Нолан го предизвиква да се върне към традиционното филмозаснемане, го отрязва с думите, че това би било като „да пишеш сценарии с молив“.
Известни актьори също се появяват във филми, заснети с телефони. Например сър Иън Маккелън има епизодична роля в научнофантастичния филм Infinitum: Unknown Subject. Актрисата Кристен Стюарт игра централната роля в един от направените по време на пандемията късометражни филми от поредицата Homemade, продуцирани за платформата Netflix. Идеята за употребата на мобилни телефони при заснемането на филми е продължена в продуцирания от водещата британска телевизия ITV сериал A Very British Lockdown: Diaries from the Frontline.
Големите фестивали за филми
Един от първите филмови фестивали, специализиран в представянето на филми, заснети с мобилен телефон, е International Mobil Film Festival в Сан Диего, създаден още през 2009 г. Целта му е да популяризира използването на мобилните технологии в производството на филми, да стимулира креативността на хората от всички възрасти и с ограничени ресурси, да вдъхновява талантливите режисьори да разширят творческия си потенциал и да реализират мечтите си.
Друг престижен филмов фестивал е Mobile Film Festival France, провеждан ежегодно в Париж, на който показаните филми са с продължителност от една минута. От 2017 г. съществува и Smartphone Film Festival в Дъблин, който застава зад идеята, че мобилните технологии спомагат за сближаването на хората. Според неговите организатори най-добрата камера е тази, която човек има със себе си в рамките на мобилното си устройство, важното е хората да се чувстват уверени и вдъхновени, за да разкажат своите невероятни истории. От 2021 г. се провежда International Smartphone Film Festival в Лондон. Организаторите му твърдят, че в днешно време всеки човек може да създава филми, без да се нуждае от специално оборудване или да има сключен договор за разпространение, достатъчни са интересната история, талантът и добрата визия.
Българският пример
Първият български пълнометражен филм, изцяло заснет с мобилен телефон, е „Чалга“ на актьора, сценарист и режисьор Мариян Вълев. Той е представен пред българската публика в началото на 2023 г. и е заснет с помощта на телефона Samsung Galaxy S22 Ultra. Филмът разказва историята на две млади момичета и проблемите, с които се сблъскват по пътя към реализирането на мечтите си, за житейските и моралните компромиси, които са готови на направят в името на успеха. Въпреки провокативното си заглавие според режисьора това е филм за приятелството, за ценностите, нуждата от близост и обич между хората. В главните роли са младата актриса Елеонора Иванова и бившата гимнастичка Цветелина Стоянова. Останалите роли са поверени за Любомир Нейков, Стефан Денолюбов, Николай Сотиров, Димитър Рачков, Кръстьо Лафазанов, Стефан Мавродиев. Оператор е Димитър Ганев, а композитор Румен Бояджиев. Мариан Вълев споделя, че е впечатлен от мобилността и бързината, които може да постигне при снимането с телефон, още повече че филмът съдържа мащабна и сложна история, има над 200 сцени, разпръснати из над 100 локации.
От 2016 г. в България съществува и фестивалът „Кино в длан“ за филми, заснети с мобилни телефони. Целта му е да популяризира независимото филмово творчество и особено късометражното кино (тъй като представените филми са с продължителност до 5 минути), да стимулира младите и талантливи филмови творци да използват модерните мобилни технологии, като разчита на иновативността, експеримента и нестандартността при взаимодействието си с аудиторията.
Използването на мобилните телефони в киното се оказва изключително интересен модел за новото поколение филмови дейци, които се чувстват ограничени от стандартите и комерсиалните цели на традиционните филми и търсят алтернативни средства и пространства за реализиране на своя талант, творчески концепции, персонални и социални позиции. Появата на все по-съвършени технологични устройства и тяхното масовизиране ще доведе до главоломно развитие на този нов вариант на филмопроизводството. Както и ще позволи на много повече режисьори от целия свят да създават качествено, разнообразно и стойностно кино.
|
Ключови думи
кино
лента
филми
мобилен телефон