Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
За бизнеса и неговото „моджо“
Търсим онова уникално качество и магия, които са причината за съществуването на компанията и са основният фактор за растеж и развитие, споделя Елена Пенева, основател на Bright Mojo
За бизнеса и неговото „моджо“
Търсим онова уникално качество и магия, които са причината за съществуването на компанията и са основният фактор за растеж и развитие, споделя Елена Пенева, основател на Bright Mojo
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Имате богат опит в брандинга и стратегическата комуникация. Как според вас ще се променят те през следващите години?
Само през последния месец видях демо на софтуер, който за секунди прави това, което 5 – 10 служители в телевизия изработват средно за 7 часа. Две български медии пуснаха емисии, генерирани от изкуствен интелект с образ/глас на техни репортери. С нови инструменти успях да намаля 3 пъти времето за рутинни задачи. Това не са просто нови посоки – това са стотици квантови скокове, които се случват едновременно. Никой не може да види какво предстои. Но мащабни изследвания за всички социални мрежи за 2024 г. сочат, че в момента инструментите за директни продажби работят с около 30% по-добре, ако компаниите инвестират в брандинг. Каква промяна в перспективата! В миналото той беше разкошът, който можеш да си позволиш само ако фунията за продажби генерира „излишък“ от време и пари за ненужен лукс. Днес е предимството, без което изпадаш от състезанието.
Как виждате еволюцията на брандинга?
Брандингът е начин към даден продукт да се придадат стойност и качества, абсолютно несвързани с основното му предназначение. Чанта, с която ставаш принцеса, прах за пране, който те връща в прегръдките на мама, газираната напитка, заради която Дядо Коледа се облича в червено. През XX век огромна част от населението гледаше ограничен брой медии и големият рекламен бюджет беше билетът към груповото подсъзнание. Днес обаче потребителите са активна страна в комуникацията, а истинското качество намира аудитория и с нулев маркетинг бюджет – пример за това е OpenAI. Затова много от маркетинг гурутата обявиха смъртта на брандинга. Същевременно компании като Stanley 1913, Loro Piana и Crocs увеличиха оборотите си десетки пъти с нови подходи точно в брандинга. Лично за мен това, което никога няма да се промени, е добрата основа, върху която може да стъпи всяка футуристична стратегия. И точно това е фокусът на Bright Mojo.
Основавате Bright Mojo през 2021 г. Каква е философията зад агенцията?
След дълги години в сферата на комуникациите установих, че моят икигай е територията между бизнес развитието и комуникационните стратегии. Тя няма име и затова се роди Bright Mojo – търсим „моджото“ на всеки бизнес – онова уникално качество и магия, които са причината за съществуването на компанията и са основният фактор за растеж и развитие.
Каква е вашата рецепта, за да се случи това?
Може би суперсилата ми е, че през годините съм натрупала изключително разнообразно ноу-хау чрез работата си – като управлявах множество екипи и услуги на няколко европейски пазара в различни индустрии. Това ми дава възможност успешно да прилагам комуникационни тактики и стратегии, които са стандарт например в шоубизнеса или спорта, но непознати в технологичната сфера, ежедневие в строителството, но абсолютно нови в медицината и фармацията. Няколко пъти имах и редкия шанс да работя за решаване на предизвикателства за цели индустрии – например, че дадена сфера има нужда обществото да я припознае като съществена или да получи време в праймтайма в телевизии за първи път от десетилетия. Подобни проекти, изискващи системен подход и много дългосрочен и мащабен резултат, са „моята римска империя“, както се изразяват GenZ в TIk-Tok.
Кои са най-важните уроци в работата, на които опитът ви научи?
Уроците са безброй и територията на непознатото става все по-голяма. Това, което не се променя, е, че всички много се интересуваме от лъскавата декорация, но често забравяме да изградим здравата основа. Разбира се, не само в моята работа, а във всяка друга област – на физическото и психическото здраве, финансите, взаимоотношенията, родителството. Когато аз се уловя, че го правя, намирам правилния специалист, треньор, партньор, който да ме върне към важния въпрос. И се старая аз да бъда този човек за моите клиенти.
Елена Пенева започва кариерата си като журналист с публикации и рубрики в множество печатни и електронни медии. От 2008-а, в разгара на световната икономическа криза, започва практиката си на PR и бързо увеличава мащаба на работата си с кампании за големи международни компании на няколко европейски пазара в ролята на основател и управляващ партньор на две комуникационни агенции. През 2021 г. основава Bright Mojo като самостоятелна консултантска практика, която помага на вече над 20 клиенти да свържат бизнес целите си с правилните брандинг и комуникационни инструменти и изпълнители.
|
Ключови думи
Bright Mojo
брандинг
бизнес
комуникации