Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

За бизнеса и неговото „моджо“

Търсим онова уникално качество и магия, които са причината за съществуването на компанията и са основният фактор за растеж и развитие, споделя Елена Пенева, основател на Bright Mojo

Снимки:

Юлиян Донов

За бизнеса и неговото „моджо“

За бизнеса и неговото „моджо“

Търсим онова уникално качество и магия, които са причината за съществуването на компанията и са основният фактор за растеж и развитие, споделя Елена Пенева, основател на Bright Mojo

За бизнеса и неговото „моджо“
quotes

Имате богат опит в брандинга и стратегическата комуникация. Как според вас ще се променят те през следващите години?

Само през последния месец видях демо на софтуер, който за секунди прави това, което 5 – 10 служители в телевизия изработват средно за 7 часа. Две български медии пуснаха емисии, генерирани от изкуствен интелект с образ/глас на техни репортери. С нови инструменти успях да намаля 3 пъти времето за рутинни задачи. Това не са просто нови посоки – това са стотици квантови скокове, които се случват едновременно. Никой не може да види какво предстои. Но мащабни изследвания за всички социални мрежи за 2024 г. сочат, че в момента инструментите за директни продажби работят с около 30% по-добре, ако компаниите инвестират в брандинг. Каква промяна в перспективата! В миналото той беше разкошът, който можеш да си позволиш само ако фунията за продажби генерира „излишък“ от време и пари за ненужен лукс. Днес е предимството, без което изпадаш от състезанието.

Как виждате еволюцията на брандинга?

Брандингът е начин към даден продукт да се придадат стойност и качества, абсолютно несвързани с основното му предназначение. Чанта, с която ставаш принцеса, прах за пране, който те връща в прегръдките на мама, газираната напитка, заради която Дядо Коледа се облича в червено. През XX век огромна част от населението гледаше ограничен брой медии и големият рекламен бюджет беше билетът към груповото подсъзнание. Днес обаче потребителите са активна страна в комуникацията, а истинското качество намира аудитория и с нулев маркетинг бюджет – пример за това е OpenAI. Затова много от маркетинг гурутата обявиха смъртта на брандинга. Същевременно компании като Stanley 1913, Loro Piana и Crocs увеличиха оборотите си десетки пъти с нови подходи точно в брандинга. Лично за мен това, което никога няма да се промени, е добрата основа, върху която може да стъпи всяка футуристична стратегия. И точно това е фокусът на Bright Mojo.

Основавате Bright Mojo през 2021 г. Каква е философията зад агенцията?

След дълги години в сферата на комуникациите установих, че моят икигай е територията между бизнес развитието и комуникационните стратегии. Тя няма име и затова се роди Bright Mojo – търсим „моджото“ на всеки бизнес – онова уникално качество и магия, които са причината за съществуването на компанията и са основният фактор за растеж и развитие. 

Каква е вашата рецепта, за да се случи това?

Може би суперсилата ми е, че през годините съм натрупала изключително разнообразно ноу-хау чрез работата си – като управлявах множество екипи и услуги на няколко европейски пазара в различни индустрии. Това ми дава възможност успешно да прилагам комуникационни тактики и стратегии, които са стандарт например в шоубизнеса или спорта, но непознати в технологичната сфера, ежедневие в строителството, но абсолютно нови в медицината и фармацията. Няколко пъти имах и редкия шанс да работя за решаване на предизвикателства за цели индустрии – например, че дадена сфера има нужда обществото да я припознае като съществена или да получи време в праймтайма в телевизии за първи път от десетилетия. Подобни проекти, изискващи системен подход и много дългосрочен и мащабен резултат, са „моята римска империя“, както се изразяват GenZ в TIk-Tok.

Кои са най-важните уроци в работата, на които опитът ви научи?

Уроците са безброй и територията на непознатото става все по-голяма. Това, което не се променя, е, че всички много се интересуваме от лъскавата декорация, но често забравяме да изградим здравата основа. Разбира се, не само в моята работа, а във всяка друга област – на физическото и психическото здраве, финансите, взаимоотношенията, родителството. Когато аз се уловя, че го правя, намирам правилния специалист, треньор, партньор, който да ме върне към важния въпрос. И се старая аз да бъда този човек за моите клиенти. 

Елена Пенева започва кариерата си като журналист с публикации и рубрики в множество печатни и електронни медии. От 2008-а, в разгара на световната икономическа криза, започва практиката си на PR и бързо увеличава мащаба на работата си с кампании за големи международни компании на няколко европейски пазара в ролята на основател и управляващ партньор на две комуникационни агенции. През 2021 г. основава Bright Mojo като самостоятелна консултантска практика, която помага на вече над 20 клиенти да свържат бизнес целите си с правилните брандинг и комуникационни инструменти и изпълнители.