Как Google Maps се загуби по пътя

Как Google Maps се загуби по пътя

Как Google Maps се загуби по пътя

Във вечната битка между картографските услуги има двама основни конкуренти: Google Maps и Apple Maps. Google Maps се появи първа през 2005 г. и оттогава въведе някои наистина революционни функции, като Street View и бизнес трафик в реално време. Тези нововъведения позволиха на Google Maps да се превърне в най-използваната потребителска картографска услуга в света - mрез февруари 2020 г. The Washington Post изчисли, че тя има 80% дял на мобилния пазар.

Но част от успеха на Google Maps, поне на мобилния пазар, се дължи на Apple. Google Maps беше доставчикът на карти по подразбиране в iPhone до 2012 г., когато Apple представи свое собствено решение за картиране - Apple Maps. Предложението на Apple не тръгна от самото начало, но през изминалото десетилетие Apple Maps се превърна в звездна картографска услуга в много отношения.

Google Maps все още държи около 80% от пазара на мобилни устройства. Но през последните години все по-често се разочаровам от работата с Google Maps, особено когато става въпрос за обща навигация и изследване на дадена област на картата.

Ето петте основни причини, поради които Google Maps се превърна в претрупана, разочароваща бъркотия и поради които все по-често се обръщам към Apple Maps.

Стига с всички тези хотели и барове!

Когато се намирам в голям град, Google Maps сякаш е обсебен от идеята да показва на картата колкото се може повече хотели, барове и клубове. Това се случва дори когато не съм търсил нито един хотел или бар. И това се случва не само когато съм на почивка в нов град, но и когато съм в родния си град. Google знае домашния ми адрес. Защо тогава по подразбиране ми показва възможно най-много хотели в града, в който живея?

Същото важи и за клубовете и баровете. Виждам на дисплея на смартфона си отбелязвания за повече танцови клубове и барове в една малка област, отколкото съм посещавал някога през живота си. Google знае, че съм на средна възраст и ставам рано за работа. Когато просто преглеждам картата, може ли наистина да си помисли, че ме интересува най-близкият клуб, в който посетителите обикновено си тръгват чак след полунощ?

Твърде много реклами върху картата

Квадратните кутийки, които виждате в Google Maps, са с рекламна цел. Те представляват място за бизнес (хотел, спа център и т.н.), което плаща на Google, за да се увери, че е показано на картата, въпреки че бизнесът е без значение за мен. Отново преобладават рекламните обозначения за хотели, но точно до тях  пък има рекламни щифтове за ресторанти с малък текст под тях, който ме умолява да "Поръчайте доставка с Uber Eats", което само допълнително претрупва картата.

Google , разбира се, е преди всичко компания за рекламиране. Данните, събрани от Oberlo, показват, че 78,2 % от общите й приходи за първото тримесечие на 2023 г., възлизащи на 69,8 милиарда долара, идват от реклами. Но ентусиазмът ѝ да поставя реклами на вяско възможно място в Google Maps просто я прави още по-претрупана и все по-трудна за четене. И това е преди да стигнем до...

Какво точно означават фото обозначенията?

Google Maps идентифицира интересните точки предимно чрез цвета на карфичката и глифа: хотелите са представени с розова карфичка с изображение на човек, който спи в легло, ресторантите получават оранжева карфичка с вилица и нож и т.н. Обикновените пинове, обозначаващи предприятия или други интересни точки, са с форма на  сълза, докато рекламните пинове са с квадратна форма. Но от миналата година вече има и трета форма: фотопин.

Доколкото мога да разбера, пинът със снимка е за обозначаване на бизнес, но вместо типичния глиф на категорията показва голяма снимка, привидно свързана с предприятието. Тези маркери сякаш не означават, че бизнесът е забележителен по някакъв начин. (Имам предвид, че съм сигурен, че съм виждал пинове със снимки за сервизи за ремонт на шумозаглушители - т.е. не са точно туристическа атракция).

Фотографският пин може би е най-големият монополист на картата. Винаги е по-голям, а снимката, която сякаш е взета от списъка на бизнеса в Google Maps, не винаги представя добре самия бизнеса. Една от снимките, на които попаднах, показваше контейнерите за боклук зад ресторант. Това само допринася за объркването на потребителите и за повече безпорядък. Не помага и на бизнеса.

Не се интересувам от нечий бизнес за работа от вкъщи

Друг основен фактор за това, че Google Maps в наши дни е неприятна гледка, е останал от времето на пандемията, когато толкова много хора бяха принудени  да работят от дома си - или бяха решили да започнат да предлагат услугите си от дома. Не е необичайно да разглеждате жилищен район в Google Maps и да се сблъскате с море от значки за бизнес "работа от дома".

Броят на фирмите "консултанти", които съм виждал в жилищни райони в Google Maps, е шокиращ. Същото важи и за уеб дизайнери, програмисти на приложения и майстори - всички те работят от домовете си. Може би това са законни бизнеси, управлявани от самостоятелно заети лица, но защо, за Бога, Google Maps показва техните обяви на картите, ако никога не са имали нито един клиент, който да влезе през вратата им, и, което е по-важно, ако не съм търсил доставчик на някоя от тези услуги?

Бъркотия, бъркотия, бъркотия!

Защо не ми показвате името на улицата?

И накрая, днес Google Maps изглежда повече се стреми да показва барове, ресторанти, реклами и фирми за работа от вкъщи, отколкото полезни функции, свързани с картата. Понякога тя вече не показва дори най-основната информация, включително имената на улиците.

Много пъти искам да видя само името на улицата, на която стоя. Затова отварям Google Maps и уголемявам текущото си местоположение. Но независимо от това  Google Maps не винаги поставя етикет на улицата, на която стоя. Тя просто остава празна. Но пък фирмените обозначения, които не ме интересуват, продължават да се показват на видно място.

Вариант да заобиколя ситуацията, когато това се случва, е да избера бизнес пин на съседна улица. Когато Google Maps се съсредоточи върху нея, по някаква причина ще маркира улицата, на която стоя.

Сред всички забележки в този списък мисля, че тази е най-голямата. Ако моето ad-hoc решение не работи, често се налага да отварям Apple Maps само за да потърся името на улицата, на която се намирам.

Но все още съм на разположение

Цялата тази претрупаност, която пречи на използването на картата, ме кара да се откажа от Google Maps завинаги. Най-малкото, Google трябва да даде на потребителите възможност да избират кои маркери да виждат в даден момент и кои не.

Но колкото и да ми се иска да се откажа от Google Maps заради все по-удобните за ползване Apple Maps, не мога. Въпреки че Apple Maps всяка година постига огромни успехи в областта на използваемостта, навигацията и потребителския интерфейс, картографското решение на Apple все още не разполага с информация за най-важните и интересни точки. И колкото и да ме дразнят всички тези нежелани карфички на екрана ми, все пак често се нуждая от някои от тях, като например популярни часове, данни за пешеходния трафик в реално време, отзиви, снимки и други полезни данни, които ми помагат да планирам дадена екскурзия. Хубаво е да знам пиковите часове за чакане в даден ресторант и колко време обикновено прекарват клиентите там.

Само Google Maps предлага всичко това, така че засега все още разполага с мен. Но моля ви, Google, когато търся хотели, ще ви уведомя!

Майкъл Гротхаус за Fast Company

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ