С две години закъснение: Последиците от пандемията застигнаха технологичните гиганти

С две години закъснение: Последиците от пандемията застигнаха технологичните гиганти

С две години закъснение: Последиците от пандемията застигнаха технологичните гиганти

Американският технологичен гигант Microsoft попадна под светлината на прожекторите тази седмица, след като стана ясно, че е съкратил близо 1000 работни места, ставайки поредната компания от „Силициевата долина“, която реагира на икономическите сътресения, пише Даниел Хаули за YahooFinance.

Компанията определя съкращенията си като „структурни корекции“, подчертавайки, че ще продължи да наема служители в „ключови области на растеж“. Въпреки това съкращенията може да са изненадали някои наблюдатели. Макар че акциите на Microsoft са поевтинели с 22% през последните 12 месеца, някои конкуренти на компанията се справят далеч по-зле. Цената на книжата на Amazon се понижи с близо 32%, а тази на Salesforce се срина с 47%. Alphabe е на червено с 28% от началото на годината.

Скорошните лоши новини в технологичната индустрия може да представляват закъснял удар от пандемията от COVID-19. Увеличаването на лихвените проценти, инфлацията, която се задържа на много високи нива, и намаляващото търсене, нанасят щети върху технологичните компании, които се възползваха от две години на силен растеж, предизвикан от пандемия, при който пазарните оценките на някои компании прескочиха границата от 2 трлн. долара.

„Когато навлязохме в началото пандемията, всички се страхуваха, че ще има тези катастрофални съкращения и това щеше да бъде ужасно. На няколко места имаше такива за кратко, но тенденцията се обърна“, коментира президентът и главен анализатор на TECHnalysis Боб О’Донъл.

„По някакъв странен начин изглежда, че сега получаваме част от въздействието на пандемията постфактум“, добави той. „Мисля, че хората осъзнават, че може би са прекалили с назначаването на нови хора, очаквайки, че част от растежа от времето на пандемията ще продължи в технологичната индустрия“, каза още О’Донъл.

Забавяне на продажбите, падане на цените на акциите и съкращения

Въпреки че Microsoft е най-голямата технологична компания, която съкращава служители, тя далеч не е единствената. Netflix съкрати стотици служители, тъй като броят на абонатите на стрийминг платформата падна след пандемията, а социалната мрежа Snap овободи 20% от служителите си.

В същото време Meta бавно изтласква работниците навън чрез реорганизации на отдели, a Alphabet обяви, че ще прекрати проекти в своя отдел Area 120 и помоли служителите да кандидатстват отново за работа другаде.

Усилията на Microsoft за намаляване на персонала идват в момент, когато пазарът на персонални компютри преживява най-лошото си свиване от години. Според Gartner доставките на персонални компютри са се понижили с 19,5% през третото тримесечие на 2022 г. Каква е причината за спада? По време на пандемията потребителите се спуснаха към магазините в търсене на компютри за всичко - от работа до развлечение. В резултат на това доставките скочиха с 32% през първото тримесечие на 2021 г. до 69,9 милиона единици. Големите продажби през този период обаче водят до ниски продажби днес.

Спадът в продажбите на компютри удря и производителите на чипове. Intel се очаква да уволни хиляди работници, като съобщението за тази мярка се очаква някъде около финансовия отчет на компанията на 27 октомври. AMD, Nvidia и Micron също бяха засегнати от спад в продажбите на компютри. Nvidia вече замрази наемането на служители до края на фискалната 2023 г.

Но Microsoft не разчита само на продажбите на компютри. Облачният бизнес на компанията е двигател на растеж от години. Защо тогава фирмата съкращава работници? Падащите цени на акциите може да са една от причините.

„Мисля, че има усещане за вътрешен натиск за постигане на по-добри резултати за акционерите“, каза О’Донъл. „А това означава увеличаване на доходността, въпреки че те вече правят много пари. И мисля, че е част от предизвикателството, което виждаме сега, е, че пазарът реагира по такъв начин и следователно има по-голям натиск за постигане на по-добри резултати. И начинът, по който можете да подобрите възвращаемостта, е да намалите разходите си“, добави той.

Други технологични компании търсят начини да намалят разходите, без да премахват работни места. Apple, например, намалява производството на своя iPhone 14 Plus, по-малко от две седмици след като смартфонът излезе на пазара, според The ​​Information.

Amazon, която се разшири прекалено много по време на бума в периода на пандемията, се стреми да намали броя на складовете, които притежава. Компанията се отказа от редица проекти, включително своя робот за доставка и продукт, който позволява на децата да водят видео чат с отдалечени членове на семейството.

Спадът може да е краткотраен, поне за технологичния сектор

Във вторник основателят на Amazon Джеф Безос стана поредният корпоративен титан, който прогнозира, че през следващите няколко месеца може да настъпи икономически спад. Но според анализатора на BofA Global Research Вамси Мохан подобен спад може да е краткотраен, ако Федералният резерв продължи да повишава лихвите.

„Ако имаме продължителен спад, при който инфлацията постоянно излиза извън контрол, и влезем в икономическо забавяне или рецесия, където и двете са съчетани заедно, със сигурност ще има съкращаване на работните места“, каза Мохан пред Yahoo Finance.

„Но ако достигнем пика на лихвените проценти малко по-бързо, защото Фед се опитва да постигне това по ускорен начин, може да се окаже, че през първата половина на следващата година ще преминем през повечето от съкращенията на работни места, които са необходими, за да могат компаниите да се върнат към траекторията на оперативната печалба“, добави той.

Тази седмица показа, че технологичният спад може да е мимолетен. Във вторник Netflix отчете по-добри от очакваните тримесечни резултати, надминавайки прогнозите за печалби и приходи и добавяйки 2,4 млн. абонати към платформата, след като отчете спад всяко тримесечие по-рано тази година.

Netflix беше една от първите големи технологични компании, които загубиха пандемичния си блясък, тъй като нейните абонати започнаха да намаляват, след като милиони се регистрираха, докато бяха под карантина. Може би, след като са прекарали време в контакт с близките си, американците най-накрая са готови отново да се настанят удобно на диваните си  и да се насладят на всичко, което Big Tech може да предложи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ