Сагата Мъск-Twitter не е основната причина за поевтиняването на акциите на Tesla
В последно време на пазарите цари едно популярно погрешно схващане за Илон Мъск и Tesla, а именно че сагата около придобиването и последвалото управление на Twitter от милиардера е основната причина акциите на производителя на електрически автомобили да поевтинеят толкова много през тази година. Но рязкото разпродажба на акциите на Tesla миналата седмица доказа, че проблемите в автомобилната компания на Мъск не опират само до Twitter, пише Крис Исидоре за Си Ен Ен.
Дори когато Мъск сигнализира, че може да се откаже от ролята си на главен изпълнителен директор в Twitter, инвеститорите се притесняват, че перспективите за продажби и печалбата на Tesla се влошават. Пазарите приеха като ясен знак за отслабването на търсенето рядката оферта на Tesla за отстъпка от 7500 долара на два модела на компанията.
„Tesla очевидно започва да забелязва пукнатини в търсенето в Китай и в САЩ в момент, когато конкуренцията в сектора електрически автомобили се увеличава повсеместно“, каза Дан Айвс, технически анализатор в Wedbush Securities и голям привърженик на Tesla. В петък той намали целевата си цена за акциите на компанията от 270 на 175 долара.
Друга причина акциите на Tesla да потъват са очакванията, че икономиката на САЩ може да изпадне в рецесия през следващата година, което да навреди на продажбите на автомобили. Мъск каза в Twitter Spaces в четвъртък, че очаква икономиката да бъде в „сериозна рецесия“ през 2023 г.
„Мисля, че ще има някаква макродрама, която е по-голяма, отколкото хората в момента си очакват“, каза той.
Съмнителната оценка на Tesla
Част от проблема с цената на акциите на Tesla , според много критици на компанията, е, че пазарната капитализация от над 1 трлн. долара, която компанията достигна в началото на годината, никога не е била реалистична. При върховата си оценка Tesla струваше повече от 12-те най-големи автомобилни производители на планетата взети заедно, въпреки че има малка част от продажбите на който и да е от тях. Днес фирмата на Мъск има пазарна капитализация от малко под 400 млрд. долара.
Перспективите за растеж на Tesla - цел от 50% ръст на продажбите годишно, помогнаха за тази оценка. През октомври обаче компанията призна, че ще пропусне тази цел за продажби за тази година.
Изкачването на акциите до главозамайващи висоти (покачване със 743% само през 2020 г.) беше движено в известна степен от репутацията на Мъск като гений, който ще разтърси из основи масивната глобална автомобилна индустрия.
„Tesla беше разглеждана като технологична компания, а не като автомобилен производител, и голяма част от тази премия е свързана с Мъск“, каза Айвс.
Големи обещания и разочароващи резултати
Критиците на Tesla казаха, че голяма част от нейната изключително висока оценка се основава на обещания, направени от Мъск за бъдещи продукти, голяма част от които не се появиха на пазара на обещаната дата.
Добър пример за това пикапът на Tesla – Cybertruck, който бе представен за първи път преди три години с обещанието, че производството ще започне през 2021 г. Сега се очаква производството да започне през 2023 г., след което да се ускори през 2024 г. Така компанията позволява на Ford и стартъпа Rivian да затвърдят позициите си при пазара на електрическите пикапи без голяма конкуренция.
„Илон Мъск има патологичен проблем с истината“, каза Гордън Джонсън, един от най-големите критици на Tesla сред анализаторите. „Когато хората казват, че той е гений и новатор, това се основава на всичките му обещания, които той никога не изпълнява“, добави той.
Джонсън каза, че акциите на Tesla ще се понижат още повече, след като компанията започне да се оценява като другите производители на автомобили, а не на база на обещания. Той каза, че за да постигне целите си за растеж, Tesla трябва да строи нови заводи почти всяка година, но новите фабрики в Германия и Тексас, които отвориха врати през пролетта, все още не работят с пълен капацитет. Заводът в Китай пък трябваше да намали производството поради слаби продажби на фона на ситуацията с коронавируса в страната.
Факторът Twitter
Това не означава, че Twitter не е изиграл никаква роля в срива в цената на акциите на Tesla тази година. Акциите на производителя на електрически автомобили са загубили 66% от стойността си, откакто интересът на Мъск към Twitter беше разкрит за първи път през април. Те са поевтинели с 45%, откакто той приключи сделката за придобиването на социалната мрежа в края октомври.
Инвеститорите са разочаровани, че Мъск изглежда покрива голяма част от покупката на Twitter за 44 млрд. долара с продажба на акции на Tesla. Мъск, който най-големият акционер в Tesla, е продал акции на компанията на стойност 23 млрд. долара, откакто интересът му към Twitter стана публичен през април.
В разговора в Twitter Spaces в четвъртък Мъск заяви, че е приключил с продажбата на акции на Tesla поне до 2024 г. Той обаче даде подобно обещание и през април, след което продаде акции на стойност 14,4 млрд. долара.
Друг фактор за поевтиняването на акциите на Tesla, свързан с Twitter, е че социалната мрежа стана третата компанията, която Мъск ръководи, заедно с Tesla и SpaceX. Това кара много хора да предполагат, че загубата на фокус от страна на Мъск върху бизнеса на Tesla е изплашила феновете на компанията на Уолстрийт.
В средата на декември Мъск проведе анкета в Twitter дали да остане на ръководния пост в социалната мрежа или да се оттегли, обещавайки да се съобрази с резултата. 57,5% от гласувалите заявиха, че искат да се оттегли от ролята си на изпълнителен директор Twitter.
Тази рокада обаче може да отнеме известно време, като по-късно самият Мъск написа, че ще се оттегли от поста „веднага щом намери някой достатъчно глупав, за да го замести“.
Не трябва да се подценява и въпросът щети е нанесла сагата с Twitter на марката Tesla. Мъск уволни хиляди служители, спря временно профилите на журналисти, като същевременно възстанови акаунтите Доналд Тръмп и други спорни личности, призова за наказателно преследване на д-р Антъни Фаучи, започна да цитира конспиративни теории и направи анти-транс изявления в краткия си мандат като главен изпълнителен директор.
Това може да му спечели привърженици сред десните, но и да разгневи други потенциални купувачи, включително либерали, които са основната таргет група за електрически превозни средства.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.