Защо България е до Уганда и Етиопия, а не до Швейцария

Защо България е до Уганда и Етиопия, а не до Швейцария

Какво пречи на България да привлича повече и по-платежоспособни туристи от страната и чужбина? Отговор на този въпрос дават данните от доклад за туризма, изготвян на всеки две години от Световния икономически форум.

По конкурентоспособност на туристическия си бизнес през 2015 г. България заема 49-о място сред 141 страни в света. Нейните преки конкуренти Гърция и Турция стоят по-напред - съответно на 31-во и 44-то място. Преди България е поставена дори Русия, която в тазгодишния доклад за туризма на Световния икономически форум се класира на 45-о място.

Неприятно, но факт

Класацията определя позицията на отделните страни по общо 50 показатели, които очертават контурите на 14 ключови за бранша фактори. Според експертните оценки за опазването на природните ландшафти в България, качеството на околната среда е една от най-големите пробойни в конкурентоспособността на страната. Презастрояването и силното замърсяване на най-посещаваните от туристите райони, особено по Черноморието, в Пирин и Рила, изпращат България на незавидното 126-о място, далеч не само от страни като Финландия, Норвегия, Швейцария и Нова Зеландия, но и зад редица бедни и пренаселени държави. При това България е поставена на 10-о място в света по обхват на защитените природни ландшафти спрямо цялата територия и на 29-о място по брой на обектите, включени в Списъка на световното природно наследство.

Хаотичното изграждане на несъразмерно големи хотелски комплекси е наляло огромни и често неизползвани „свръхмощности“ в българския туристически бизнес, отчита по-нататък докладът. По брой на хотелските стаи на глава от населението България вече е изпреварила такива утвърдени туристически дестинации като Португалия, Франция, Тайланд, Египет, Израел и Съединените щати, без това ни най-малко да допринася за конкурентоспособността на българските курорти.

И още едно неприятно заключение: цялостното състояние на пътищата в страната има съвсем отчетливи негативни отражения върху туристическия бранш и неговата атрактивност за хора от страната и чужбина. По качество и удобство на шосетата и магистралите България е запратена на 106-о място, където компания ѝ правят страни като Уганда и Алжир. По същия начин е оценена и ефективността на националната стратегия за развитие на туризма - и по този показател България заема 106-то място, този път в компанията на Мозамбик и Етиопия. Това класиране е в пълен унисон с оценката на Световния икономически форум за подкрепата, която българските институции оказват на местния туризъм. По този показател страната е поставена на 95-о място в света, редом със страни като Руанда и Индия, което несъмнено е признак за управленска неадекватност.

Човешкият фактор

Привличането на добре подготвени и мотивирани кадри е несъмнено сред най-тежките проблеми на българския туризъм. По този показател Световният икономически форум поставя България на отблъскващото 120-о място в света. Кратката продължителност на летния и зимния туристически сезон в България, както и сравнително ниското заплащане в този бранш, са причина за осезаемото "изтичане" на обучен персонал към конкуриращи България дестинации с целогодишна заетост в курортите заради добре развития културно-исторически туризъм - например в Турция и Гърция.

Сигурността на туристите в българските курорти също е производна на човешкия фактор. Надеждността на българската полиция е сред показателите, които снижават конкурентоспособността на местния туристически продукт. Показателят за доверието в действията на полицията и нейната отзивчивост поставя България на 120-о място в света, в компанията на страни като Египет, Тайланд и Русия.

Източник:  Дойче Веле

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ