Банковата карта: модерният портфейл, с който управляваш финансите си

Банковата карта: модерният портфейл, с който управляваш финансите си

Банковата карта е част от живота на почти всеки, тъй като разплащането с нея спестява време и ресурси, което неминуемо улеснява ежедневието ни. Когато пазаруваш, докато чакаш на опашката, обърни внимание колко човека използват карта и колко плащат в брой – дори в ежедневна ситуация наблюдаваме как картовите разплащания се увеличават. Какъв процент от хората в Европа използват банкови карти, как данните ни са защитени при онлайн пазаруване и могат ли децата ни също да използват тази услуга, вижте отговорите на Наталия Русанова, Ръководител отдел Плащания в ПроКредит Банк.

Какви възможности ни дава дебитната карта?

Започвам с най-важното предимство – всички плащания с дебитна карта са безплатни. Масовото схващане е, че дебитната карта служи само за теглене на пари от банкомат или плащане на ПОС терминал, но това съвсем не е така. Тя всъщност дава много повече възможности, с които да организираме ежедневието си по-лесно.

С дебитната карта можем да плащаме и онлайн. А ако регистрираме картата в сайтовете, от които пазаруваме най-често или я добавим в телефона си, не е нужно тя дори да е в нас. С нея можем да правим различни абонаменти за услуги например за музикални и стрийминг платформи. По същия начин можем да плащаме и битовите си сметки или застраховки, да закупуваме билети за културни мероприятия, да стартираме месечен абонамент за спортна карта. Възможностите са най-различни и неограничени!

Как да изберем най-подходящата карта със сметка?

Най-оптималният вариант за сметка е сметка с карта! Защо? Защото картата ни дава гъвкавост, независимост и достъп до средствата по всяко време. Няма го момента с недостатъчно пари в брой и търсене на банков клон. Вече почти няма търговец на пазара, който да не предлага плащане с карта.

В ПроКредит Банк всеки може да открие банкова сметка онлайн, без да се налага да ходи до офис в нито един момент. Най-подходящият продукт зависи от навиците на самия потребител. Ние в ПроКредит Банк съветваме всеки клиент спрямо неговите нужди. В разговорите винаги започваме с въпроса за какво ще бъде използвана банковата сметка. По този начин той може да вземе информирано решение. Препоръчваме сметка с фиксирана месечна такса на потребители, които използват много и различни банкови услуги. За хората, които използват сметката си рядко, предлагаме сметка без месечна такса. Да, правилно разбрахте – без месечна такса. Така те плащат само за услугите, които ползват. Договорът за отваряне на сметка също се подписва онлайн, а дебитната карта идва с куриер до посочен адрес в рамките на няколко дни. Заедно със сметката всеки клиент получава и безплатен достъп до онлайн банкиране, през което може да извършва всякакви операции само с няколко клика.

Как стават плащанията чрез мобилни устройства?

В ПроКредит Банк те са възможни благодарение на Google и Apple pay. Това са сравнително нови услуги на пазара, които тепърва набират скорост. Ние очакваме да стават все по-популярни, търсени и използвани. Това са така наречените “дигитални портфейли”, които се предоставят от Apple за iOS и от Google за Android.

Плащането с телефон отново е през картата и е безконтактно. Разликата е в това, че картата се регистрира в телефона еднократно. Оттам нататък телефонът изпълнява абсолютно същите функции като банковата карта. Плащанията с карта винаги са безплатни, което е валидно и за този вид “дигитални портфейли”. Те са и много по-удобни, защото телефонът е винаги под ръка!

Източник: ПроКредит Банк

Учим ли децата си на финансова култура с новите технологии?

Младото поколение днес расте заобиколено от много технологии. В този смисъл те са групата, която търси иновации с широк набор от възможности. Една от тях е, че карта може да бъде издадена на деца над 14-годишна възраст, която да бъде регистрирана към сметка на родителя. По този начин разходите могат лесно да се контролират чрез въвеждане на различни лимити. Те могат да се променят в реално време през онлайн банкирането, което прави управлението на разходите от страна на родител много лесно и удобно.

Друга възможност за контрол, който често се използва е SMS известяване при извършено разплащане с карта до един или повече телефонни номера. По този начин, при извършена трансакция с карта, родителят веднага получава детайли за нея. Така управлението на джобните на децата става лесно, като в същото време се изгражда финансова култура от ранна възраст.

А как можем да сме сигурни, че при всички тези операции данните на картата са подсигурени и няма начин за измами?

Когато говорим за регистрация на карта в любимия ни сайт или в телефона ни е важно да знаем, че данните ѝ не се съхраняват там. Записани са при картовия оператор, който подлежи на одитиране по всички стандарти за сигурност.

При плащането с телефон и съхраняването на банкови карти в мобилния портфейл важи същото. Важно е да се отбележи, че в телефона не се съхранява номерът на картата, а така нареченият Token, който се създава в процеса на регистриране на картата. Това е номер, различен от този на картата, което гарантира повишаване на сигурността. Преминават се и стъпки с допълнителна идентификация, за да се потвърди самоличността на нашия клиент, който иска да въведе картата си в телефона.

Плащането с телефон се извършва след отключване на устройството, което прави невъзможно извършването на плащане от трето лице при загубен телефон, например. В случаите когато телефонът няма метод за заключване, то процесът по регистрация го изисква, като задължителна настройка. В този смисъл сигурността на плащането с телефон е на абсолютно същото високо ниво на сигурност като плащането с карта. Като цяло всички операции с карти покриват еднакви изисквания за сигурност.

Промениха ли са се навиците на потребители, свързани с плащанията?

Навиците на потребителите в последните години са се изменили много и продължават в посока на нарастващо използване на банкови карти в сравнение с парите в брой. . Статистиката на Европейската централна банка също е доста показателна за тези промени, а броят на трансакциите с карта нараства при всеки следващ мониторинг. Плащанията с карта през 2022 г. са се удвоили в сравнение с 2016 г. Данните за похарчените суми са още по-интересни. Те показват,  че за по-скъпи покупки се използва предимно плащане с карта.

Една от причините за ръста при плащанията с карта е пандемията от COVID-19 през 2020 г., която промени навиците на хората. От друга страна бързо развиващите се технологии улесняват много използването на картите, като например, безконтактните плащания, които ги правят бързи и предпочитани.

В заключение нашите очаквания са електронните разплащания да продължават да нарастват. В бъдеще предстоят все повече нови и интересни решения в тази посока.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

8-и банково-финансов форум: Лични финанси - инвестиции, доходност и има ли „живот извън банките“?
AB InBev си партнира с Netflix за ко-брандирани кампании и събития на живо
8-и банково-финансов форум: Какви са рисковете от влизането в еврозоната и подготвени ли сме за тях?
Как Европа може да използва замразените руски активи, за да помогне на Украйна?
На днешната дата, 24 октомври. Рождениците днес
Цитат на деня
Учени от САЩ и Япония разкриват нови данни за „призрачните“ частици неутрино
20 признака, че не сте случили на шеф – Част 2