Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Банковата карта: модерният портфейл, с който управляваш финансите си
Банковата карта е част от живота на почти всеки, тъй като разплащането с нея спестява време и ресурси, което неминуемо улеснява ежедневието ни. Когато пазаруваш, докато чакаш на опашката, обърни внимание колко човека използват карта и колко плащат в брой – дори в ежедневна ситуация наблюдаваме как картовите разплащания се увеличават. Какъв процент от хората в Европа използват банкови карти, как данните ни са защитени при онлайн пазаруване и могат ли децата ни също да използват тази услуга, вижте отговорите на Наталия Русанова, Ръководител отдел Плащания в ПроКредит Банк.
Какви възможности ни дава дебитната карта?
Започвам с най-важното предимство – всички плащания с дебитна карта са безплатни. Масовото схващане е, че дебитната карта служи само за теглене на пари от банкомат или плащане на ПОС терминал, но това съвсем не е така. Тя всъщност дава много повече възможности, с които да организираме ежедневието си по-лесно.
С дебитната карта можем да плащаме и онлайн. А ако регистрираме картата в сайтовете, от които пазаруваме най-често или я добавим в телефона си, не е нужно тя дори да е в нас. С нея можем да правим различни абонаменти за услуги например за музикални и стрийминг платформи. По същия начин можем да плащаме и битовите си сметки или застраховки, да закупуваме билети за културни мероприятия, да стартираме месечен абонамент за спортна карта. Възможностите са най-различни и неограничени!
Как да изберем най-подходящата карта със сметка?
Най-оптималният вариант за сметка е сметка с карта! Защо? Защото картата ни дава гъвкавост, независимост и достъп до средствата по всяко време. Няма го момента с недостатъчно пари в брой и търсене на банков клон. Вече почти няма търговец на пазара, който да не предлага плащане с карта.
В ПроКредит Банк всеки може да открие банкова сметка онлайн, без да се налага да ходи до офис в нито един момент. Най-подходящият продукт зависи от навиците на самия потребител. Ние в ПроКредит Банк съветваме всеки клиент спрямо неговите нужди. В разговорите винаги започваме с въпроса за какво ще бъде използвана банковата сметка. По този начин той може да вземе информирано решение. Препоръчваме сметка с фиксирана месечна такса на потребители, които използват много и различни банкови услуги. За хората, които използват сметката си рядко, предлагаме сметка без месечна такса. Да, правилно разбрахте – без месечна такса. Така те плащат само за услугите, които ползват. Договорът за отваряне на сметка също се подписва онлайн, а дебитната карта идва с куриер до посочен адрес в рамките на няколко дни. Заедно със сметката всеки клиент получава и безплатен достъп до онлайн банкиране, през което може да извършва всякакви операции само с няколко клика.
Как стават плащанията чрез мобилни устройства?
В ПроКредит Банк те са възможни благодарение на Google и Apple pay. Това са сравнително нови услуги на пазара, които тепърва набират скорост. Ние очакваме да стават все по-популярни, търсени и използвани. Това са така наречените “дигитални портфейли”, които се предоставят от Apple за iOS и от Google за Android.
Плащането с телефон отново е през картата и е безконтактно. Разликата е в това, че картата се регистрира в телефона еднократно. Оттам нататък телефонът изпълнява абсолютно същите функции като банковата карта. Плащанията с карта винаги са безплатни, което е валидно и за този вид “дигитални портфейли”. Те са и много по-удобни, защото телефонът е винаги под ръка!
Източник: ПроКредит Банк
Учим ли децата си на финансова култура с новите технологии?
Младото поколение днес расте заобиколено от много технологии. В този смисъл те са групата, която търси иновации с широк набор от възможности. Една от тях е, че карта може да бъде издадена на деца над 14-годишна възраст, която да бъде регистрирана към сметка на родителя. По този начин разходите могат лесно да се контролират чрез въвеждане на различни лимити. Те могат да се променят в реално време през онлайн банкирането, което прави управлението на разходите от страна на родител много лесно и удобно.
Друга възможност за контрол, който често се използва е SMS известяване при извършено разплащане с карта до един или повече телефонни номера. По този начин, при извършена трансакция с карта, родителят веднага получава детайли за нея. Така управлението на джобните на децата става лесно, като в същото време се изгражда финансова култура от ранна възраст.
А как можем да сме сигурни, че при всички тези операции данните на картата са подсигурени и няма начин за измами?
Когато говорим за регистрация на карта в любимия ни сайт или в телефона ни е важно да знаем, че данните ѝ не се съхраняват там. Записани са при картовия оператор, който подлежи на одитиране по всички стандарти за сигурност.
При плащането с телефон и съхраняването на банкови карти в мобилния портфейл важи същото. Важно е да се отбележи, че в телефона не се съхранява номерът на картата, а така нареченият Token, който се създава в процеса на регистриране на картата. Това е номер, различен от този на картата, което гарантира повишаване на сигурността. Преминават се и стъпки с допълнителна идентификация, за да се потвърди самоличността на нашия клиент, който иска да въведе картата си в телефона.
Плащането с телефон се извършва след отключване на устройството, което прави невъзможно извършването на плащане от трето лице при загубен телефон, например. В случаите когато телефонът няма метод за заключване, то процесът по регистрация го изисква, като задължителна настройка. В този смисъл сигурността на плащането с телефон е на абсолютно същото високо ниво на сигурност като плащането с карта. Като цяло всички операции с карти покриват еднакви изисквания за сигурност.
Промениха ли са се навиците на потребители, свързани с плащанията?
Навиците на потребителите в последните години са се изменили много и продължават в посока на нарастващо използване на банкови карти в сравнение с парите в брой. . Статистиката на Европейската централна банка също е доста показателна за тези промени, а броят на трансакциите с карта нараства при всеки следващ мониторинг. Плащанията с карта през 2022 г. са се удвоили в сравнение с 2016 г. Данните за похарчените суми са още по-интересни. Те показват, че за по-скъпи покупки се използва предимно плащане с карта.
Една от причините за ръста при плащанията с карта е пандемията от COVID-19 през 2020 г., която промени навиците на хората. От друга страна бързо развиващите се технологии улесняват много използването на картите, като например, безконтактните плащания, които ги правят бързи и предпочитани.
В заключение нашите очаквания са електронните разплащания да продължават да нарастват. В бъдеще предстоят все повече нови и интересни решения в тази посока.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.