Експертите на „Аксес Файнанс“ АД: През 2022 г. кандидатстваха потребители с по-добра кредитната история

Експертите на „Аксес Файнанс“ АД: През 2022 г. кандидатстваха потребители с по-добра кредитната история

Експертите на „Аксес Файнанс“ АД: През 2022 г. кандидатстваха потребители с по-добра кредитната история

Изминалата календарна година беше изключително турболентна във финансово отношение. Как обаче това рефлектира върху потребителите на кредитни карти? 

Експертите от „Аксес Файнанс“ АД - компанията, която предлага кредитна карта Бяла Карта на пазара, разказват за промяната в профила на клиентите си. 

В допълнение, представят анализ за финансовата култура на потребителя по време на растящата инфлация в страната.

Източник на изображение: pexels.com

„През 2022 г. профилът на кандидатстващия клиент от гледна точка на кредитна история се подобрява

делът на кандидатстващите клиенти с влошена кредитна история (просрочени задължения над 90 дни) се понижава с 13%, а средната сума в просрочие над 90 дни се понижава с 16%.

В проинфлационната среда, която рефлектира и в масово повишаване на заплатите в страната, част от клиентите в нашия пазарен сегмент вероятно са успели да изчистят натрупани стари задължения.“, казва Велко Каменов, Credit Risk and Data Science Director в „Аксес Файнанс“ АД. 

Тези данни илюстрират зависимостта между влошаването на кредитната история и доходите. Зад подобна връзка може да се крие и липсата за ефективно управление на бюджета, което води до просрочие при част от потребителите. 

Тази линия на потребление на кредитните продукти може да бъде избегната.  За целта, те трябва да се стараят да планират бюджета си максимално коректно и изчерпателно, независимо от неговия размер. 

Най-важното при наличие на малки доходи е стриктното ограничаване на потреблението на всичко, което не спада в категорията „нужди“. 

Подобна тактика ще даде възможност на хората да заделят средства или поне да не навлизат в нови задължения.  В случай, че те имат няколко заема, не е добра идея да продължават да теглят кредит с лошо ЦКР

Решението на финансовите проблеми се крие в непрестанното повишаване на финансовата култура. Макар доходите да имат значение за стабилността на българина, в никакъв случай не трябва да се подценява и нивото на информираност и финансова дисциплина.

Важно е потребителите на какъвто и кредитен продукт да бъдат наясно с финансовите си цели и възможности. Те трябва да разберат, че кредитният продукт е инструмент, който може да задоволи нужда на момента, разсрочвайки или отлагайки плащането във времето. 

Категорично не означава обаче, че те могат или трябва да използват кредити и кредитни карти, за да живеят отвъд стандарта и възможностите си. 

Кредитните продукти не бива да се използват, когато потребителят е в трудна финансова ситуация. По-скоро да бъдат помощник в задоволяване на нужди и за спешни разходи, които изискват навременно решение. 

От „Аксес Файнанс“ АД съветват потребителите да разчитат на собсвтените си възможности и да подхождат разумно при използване на кредитните карти.

Освен това, важно е да се отбележи, че макар заплатите да се опитват да догонят растящите разходи на домакинствата, това все още не е реалност. 

Поради липса на предвидимост на финансовата ситуация в страната и чужбина, българите трябва да се стремят да минимизират разходите, които не са от първостепенно значение и да наблегнат върху създаване на „буфер“ при нужда от допълнителни средства. 

Като коректна финансова институция „Аксес Файнанс“ АД смята, че отговорността за задлъжняването на потребителите не е само тяхна, но и на кредитодателите. 

Ето защо, „през 2022 г. в отговор на по-несигурната среда и с цел максимална ефективност бяха предприети редица мерки в посока на още по-отговорно кредитиране. Системите за оценка на клиентите бяха подобрени и кредитната политика затегната. В резултат - делът на клиентите, които погасяват своите вноски след отпускане на сума от картата, се увеличи с 13% през 2022 г. спрямо 2021 г.“, разказа Велко Каменов. 

Кредитна задлъжнялост и кредитните лимити

В отговор на растящата нужда от пари у клиентите, средният отпускан лимит по кредитна карта Бяла Карта се повишава постепенно в хода на 2022 година. 

Средният отпуснат лимит през декември 2022 г. е със 74% по-висок спрямо средния отпуснат лимит 12 месеца по-рано. Тези увеличения са опит да се предостави възможност на потребителите да разполагат с допълнителни средства при нужда. 

За да се избегнат негативни последствия и влошаване на клиентския профил на потребителите, успоредно с увеличението на средния лимит са затегнати и кредитната политика и правилата за одобрение. 

„Благодарение на затягането в кредитната политика по-високите суми на отпускане не се отразиха негативно на поведението на плащане на картодържателите и дори наблюдаваме подобрение в плащанията спрямо 2021 г.“, казва Велко Каменов.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ