Въвеждат системата "бонус -малус", шофьорите с нарушения ще плащат по-скъпи застраховки

Въвеждат системата бонус -малус,  шофьорите с нарушения  ще плащат по-скъпи застраховки

Промени в Кодекса за застраховането, с които задължителната застраховка "Гражданска отговорност"  ще бъде по-скъпа за шофьорите-нарушители, особено, ако са виновни за пътни инциденти, одобри правителството на заседанието си днес. Така  на практика се въвежда нов начин на определяне на застрахователната премия, по -известен като "бонус-малус", която в същото време ще стимулира с отстъпки изрядните водачи на моторни превозни средства.

В затонопроекта е записано, че сумата за неимуществени и имуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт сумата се повишава от 10,42 млн. лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност от 6,45 млн. евро (около 12,63 млн. лв.). За вреди на имущество (вещи) от 2,1 млн. лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, сумата се увеличава до левовата равностойност от 1,3 млн. евро (2,55 млн. лв.), е записано в законопроекта.

Освен това се предвижда удостоверенията за застрахователни претенции да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в електронния му регистър. По този начин се отразява цялата история на причинените щети при използване на превозното средство, независимо от застрахователя, при който водачът е бил застрахован. В тази връзка се предлага и промяна в действащата национална уредба на коригирането на застрахователната премия по „Гражданска отговорност” в зависимост от предявените претенции по системата „бонус-малус“.

Със законопроекта се въвеждат  и нови дефиниции за „превозно средство“ и „използване на превозно средство“. Предложението предвижда изключение от задължението за застраховане на ремаркета категория 01 (до 750 кг), самоходна техника с мощност на двигателя до 10 kW, велосипеди с двигател, индивидуални електрически превозни средства и самобалансиращи се превозни средства.

Въвежда се и хармонизиран на ниво ЕС режим за обезщетяване на увредените лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по застраховката „Гражданска отговорност“ на автомобилистите в държавата на тяхното пребиваване чрез гаранционен механизъм, в който участват оправомощените компенсационни органи в държавите членки. В тази връзка се предлага промяна на механизма на финансиране на фондовете на Гаранционния фонд. Предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по „Гражданска отговорност“ да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума.

Освен това са предвидени изменения и в Закона за Комисията за финансов надзор във връзка с въвеждането на регистрационен режим за организациите за провеждане на професионално обучение на служители на застрахователни брокери, както и заплащането на такси за вписването им и осъществяването на общ финансов надзор върху тях.

Въвежда се хармонизиран на ниво ЕС режим за обезщетяване на увредените лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите в държавата на тяхното пребиваване чрез гаранционен механизъм, в който участват оправомощените компенсационни органи в държавите членки. Гаранционният фонд е определен за такъв орган в България. В тази връзка, се предлага промяна на механизма на финансиране на фондовете на Гаранционния фонд. Предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума.

Предвидени са и изменения и в Закона за Комисията за финансов надзор във връзка с въвеждането на регистрационен режим за организациите за провеждане на професионално обучение на служители на застрахователни брокери, както и заплащането на такси за вписването им и осъществяването на общ финансов надзор върху тях, поясняват от пресслужбата на МС.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ