Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Стремежът към иновации ще определи новия световен лидер
Те са носителите на промяната, но в същото време са сред основните елементи на едно устойчиво общество. Без тях то не може да се развива и съответно да постигне баланс. Това заяви професофът по индустриален мениджмънт от Университета Нюрнберг - Кай-Инго Войгт на 15-тия международен форум за устойчиво общество, който се проведе в Софийския университет днес.
- Проф. Войгт, какво трябва да направим сега, за да кажем след 20 години, че имаме устойчиво общество?
- Трябва да разрешим всички големи настоящи проблеми. На първо място, разбира се, това са екологичните проблеми. Важен момент е да намерим начин как да комбинираме икономическите закони с екологичните решения.
- Какви са основните движещи сили за иновациите в едно общество?
- Има две страни в този процес. От една страна е бизнесът. Той трябва да увеличава приходите си, да се разраства. Това не става с традиционните продукти, които са познати. Затова е нужно той да мисли, да изобретява нови неща, да постига модели, които го водят напред. От другата страна са клиентите, ние. Всеки клиент има даден проблем и търси неговото решение. Това са двете основни задвижващи сили да бъдат откривани нови неща и представяни на пазара.
- Как повлия финансовата криза на иновациите?
- Това е сложен въпрос. Обикновено финансовата криза има негативен ефект върху бизнеса, върху бюджетите и финансирането. Например германската автомобилна индустрия изпита сериозни проблеми на пазара за луксозни коли. Мненията по този въпрос са много противоположни. Едни казват: по време на финансова криза трябва да намалиш разходите, тогава нямаш пари за нововъведения. Други смятат е, че именно заради криза трябва да инвестираш, защото икономиката ще се възстанови и тогава трябва да имаш продукт, който да стъпи на пазара.
- В този ред на мисли кои са страните, които според вас в бъдеще ще бъдат новите световни лидери?
- Според мен след 10 години Китай ще бъде номер едно. Не поради друга причина, а просто защото иска да е номер едно във всичко, включително и в иновациите. Но той няма традиции в това отношение, неговата индустрия не е иновативна, тя прави копия. Досега на тях не им се е налагало да са новатори, но ще трябва да се научат и да са ангажирани в процеса да усвояват нови неща. Ако не в друга посока за момента, когато отидете в Китай може да видите, че те са много иновативни в модата. Там няма мода, която идва от Париж или Милано, тя идва от Китай. Така че те вече се учат и се променят много бързо. Ние в Европа трябва да помислим каква ще е нашата позиция в бъдещето. Това, което трябва да направим сега е да разрешим текущите си проблеми. Трябва да сме по-отворени и да работим заедно. Преди 10 години не обръщахме внимание на Китай. Мислехме – Китай е далеч, ние не зависим от него. Сега тази страна е много важна и ние сме зависими от нея в известна степен. В света вече няма самостоятелни, отделни проблеми, те са комплексни и ние всички трябва да ги решаваме заедно.
- По време на презентацията си вие дадохте пример с това как Google е велико иновативно творение и как обаче води до липсата на експертни знания. Битува едно мнение, че световната търсачка ни прави по-глупави. Съгласни ли сте с него?
- В момента около една книга, която развива тази тема в Германия тече голяма дискусия. Основното послание на книгата е едно – да, интернет ни прави по-глупави. Аз мисля, че няма прост отговор на този въпрос. В някои отношения благодарение на интернет ние сме много по-иновативни, но в други отношения ние ставаме по-глупави. Има си и предимства и недостатъци. Не можем да забраним на хората да използват интернет. Ние трябва да намерим начини как да го използваме по възможно най-добрия начин.
Захарина Вецева
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.