Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|5-годишен форум "Отговорни производители": Добрите примери за успешен малък бизнес и пробивите на пазара
В България имаме добри примери за успешен малък семеен бизнес. Добра идея, много опит и професионализъм, и нещата се случват, защото в България има голям иновационен и експортен потенциал. С тези думи зам.-главният редактор на списание "Мениджър" Елисавета Якимова обобщи изказванията в третия панел "Потребители на фокус" на 5-ия годишен форум "Отговорни производители", организиран от списанието. Основните акценти в него бяха как се изгражда бранд позициониране според различни възрастови групи, как потребителите оформят предпочитанията си, в каква степен изборът на продукти се основава на лична потребност и информиран избор или е бил повлиян от посланията на брандовете, както и какво е отношението на българина към иновативните храни.
"Не е лесно един малък нишов български продукт да се наложи на международните пазари. Само хора, които са тръгнали по този път, знаят за какво става въпрос. Ключът към успеха да създадеш нещо, в което истински вярваш, нещо, в което вярваш, че си експерт и специалист и да го направиш по такъв начина, че да успееш да видиш потенциала му напред. Много пъти са ме питали защо нашата напитка няма българско име с българско значение. Ние искахме този продукт да бъде направен в България от български билки и плодове, но да бъде достатъчно космополитен, че да бъде удачен за експортни пазари. Може би това е и причината така бързо да успеем да излезем от пределите на България". Това сподели пред аудиторията на форума Светла Лесова, основател и изпълнителен директор на "Видас Къмпани".
Продуктът на "Видас Къмпани" стартира през пандемичната 2020 г., но след първоначалната турболенция колелото се завърта в правилната посока. "Нещото, което ни даде предимство, беше добрата ни експертиза. Аз знаех как да налагам марки на чуждия пазар, а съпругът ми знаеше как да налага чужди марки на вътрешния пазар. И това беше печелившата комбинация", разказа Лесова.
Светла Лесова, основател и изпълнителен директор на "Видас Къмпани". Снимка: Николай Дойчинов
"Нашият път беше сходен с този на Светла Лесова. Когато един предприемач се заеме с подобно начинание е важно да има предишен опит в тази сфера. Този процес, разбира се отнема време. Аз не стартирах с бизнес план да превзема света или да правя печалби. Започнах с една кауза, тъй като съм пчелар по хоби, и видях, че българският мед е недооценен и непознат на чуждите пазари, а той има своите достойнства и трябва да се покаже. Моята кауза беше да промотирам чистата здравословна храна, да помогна на моите приятели пчелари тяхната продукция да се изкупува на достойна цена, а потребителите навън да видят, че България има качествени и добри продукти. Имах късмета да намеря приятели, които се посветиха на тази кауза и сега започнахме да берем плодовете от усилията ни - успяхме да излезем на чужди пазари, получихме призанние, получихме доверието на инвеститори, вече имаме първо финансиране за разширяване на производствения ни капацит", разказа Биляна Лаундс - Николова, основател и управляващ директор на "Мелифера" АД.
По думите й, когато даден бранд се цели към чужди пазари е важно какво признание има той на собствения си пазар. "Компания, която е листната на фондовата борса веднага предизвиква доверие в инвеститорите и потребителите. Производителите трябва да са отговорни за това какво дават на потребителите. Ето защо ние внимаваме да не подвеждаме потребителите си", добави тя.
Биляна Лаундс - Николова, основател и управляващ директор на "Мелифера" АД. Снимка: Николай Дойчинов
"Когато става въпрос за бранд и позициониране, класическите теории и фокусът върху продукта и цената винаги са имали ключово значение. Но ние все по-уверено навлизаме в едни времена, в които позиционирането въру клиентското изживяване е изключително важно - тогава брандът говори не само на потребитените, а с потребителите. Имам лична теория, че клиентското изживяване е лесно да се постигне, разсъждавайки от гледна точка на потребителя, добавената стойност, която клиентът получава, това може да бъде начина, по който плаща в даден търговски обект, функционалност на опаковката и дори някакъв тип вдъхновение, което получава в търговския обект или потребявайки самия продукт. Това изгражда важна стойност", обясни доц. д-р Кристиян Постаджиян, преподавател по реклама, зам.-ректор по учебната дейност в НБУ.
Според него е важно бизнесът да познава своите потребители. "Дори обикновеното наблюдение на потребителелите е от особена стойност за бранда", посочи той.
Нещо повече, доц. д-р Кристиян Постаджиян посъветва производителите да общуват с потребителите, тъй като това ще помогне да се ангажират потребителя и изграждат пълноценни взаимоотношения с него.
Доц. д-р Кристиян Постаджиян, преподавател по реклама, зам.-ректор по учебната дейност в НБУ. Снимка: Николай Дойчинов
На въпрос какви са тенденциите на иновативните храни, Светла Лесова отговори, че историята на марката е много важна. "Когато една марка отговори на проблемите на потребителите, тогава тя резонира с тях и пречупена през призмата на решение на даден проблем, набира скорост. Човек трябва да се чувства спокоен от избора, който прави. Изборът ти трябва да е лесен, да разбира добре етикета, за да е спокоен че може даден продукт да намери място на семейната трапеза. А българскитя потребител е ориентиран към чистата храна и е добре информиран спрямо тези продукти повече отколкото чуждите потребители", добави Лесова.
Потребителите искат по-чиста храна, категорична беше Биляна Лаундс. Тя посочи, че като резултат от пандемията, хората са повишили своята осведоменост за храните, които слагат на масата. Продуктът, който прави нейната фирма е енергийни гелове на базата на меда като спортна храна. Лаундс добави още, че обратната връзка на потребителите е била безценна за нейния бранд.
"Сега подобряваме рецептите на база на това какво потребителите пожелаха да бъде променено в нашите рецепти", каза тя.
"Всичко започва от личните усилия", посочи Биляна Лаундс. И добави, че първите 7 години за един нов предприемач не са лесни.
"Ние искахме да създадем натурална алтернатива на безалкохолни напитки и създадохме такива на базата на билки и плодове", разказа Светла Лесова. По думите й, първоначално продуктът бил предназначен за децата, но впоследствие придобил по-широко приложение. Нещо повече, потребителите оказали влияние дори върху името на продукта.
"Това беше невероятен процес. Ние продължаваме да питаме потребителите си, за да знаем как можем да станем по-добри", добави Лесова. Тя разказа още, че брандът й се е борил със стигмата, че българските продукти са качествени, и въпреки това са евтини
"Пазарът би трябвало да търси различни елементи в своите послания. Съвременната марка трябва да разчита на различни канали на комуникация, на различни точки на допир между бранда и потребителите. Подчертаването на различното е важно за доброто позициониране на бранда, а креативността в маркетинга е важна в този аспект", подчерта доц. д-р Кристиян Постаджиян.
5-и годишен форум ,,Отговорни производители“, организиран от „Мениджър“ се провежда с подкрепата на:
Ексклузивен партньор: Kaufland
С подкрепата на: Nestle, Тандем, Lirex
Институционални партньори: Сдружение ,,Храни и напитки" , Асоциация на земеделските производители в България, Българска стопанска камара, Френско-Българска търговска и индустриална камара; Германо-Българска индустриално-търговска камара
Медийни партньори: BTV , Dir.bg, AGROTV , BNT , Agri.bg
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.