Децата в детските градини са се умножили с над 3%

Децата в детските градини са се умножили с над 3%

През учебната 2012/2013 година самостоятелните детски градини с директор са 2 070, или с 42 по-малко в сравнение с учебната 2011/2012 година, като детските градини в селата намаляват с 51. Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2012/2013 година, е 235 хил., което е с 22,6 хил., или с 10,6% повече от броя им през 2008/2009 г. и с 3,1% повече в сравнение с предходната учебна година, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване*, нараства от 81,5% за 2011/2012 г. на 82,1% за 2012/2013 година.

Средният брой деца в една детска градина за страната е 114, като за градовете този показател е значително по-голям - 158, а за селата - 56. Средният брой деца, формиращи една група, е същият както през предходната учебна година - 24 (в градовете - 26, а в селата – 21).

Броят на лицензираните частни детски градини нараства значително - през учебната 2012/2013 година в страната функционират 65, или с 15 повече от предходната година, но те са алтернатива за една малка част от родителите. Частните детски градини са посещавани от 2 357 деца, което като относителен дял е едва 1.0% от общия брой на децата в детските градини.

Общо образование

В началото на учебната 2012/2013 година учебни занятия се водят в 2 040 общообразователни училища (вкл. българските училища в чужбина, финансирани от държавата), от които 152 начални, 1 337 основни, 10 прогимназии, 140 гимназии и 401 средни общообразователни училища (СОУ). С изменение в Закона за професионалното образование и обучение от учебната 2011/2012 година, спортните училища преминават от обучение по общообразователни към професионални програми. Освен тази трансформация, поради закриване или преобразуване общият брой на общообразователните училища намалява с 29 в сравнение с предходната учебна година.

През учебната 2012/2013 година броят на учениците във всички видове общообразователни училища е 604,8 хил., от които 107,9 хил. са в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на учениците в общото образование намалява с 4 хил., или с 0,7%.

През 2012 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 42,8 хил. ученици. През същата година диплома за завършено средно образование в общообразователните училища са получили 30,3 хил. души.

Към 1 октомври 2012 г. в страната функционират 69 частни общообразователни училища, от които 6 начални, 27 основни, 3 прогимназии, 27 гимназии и 6 средни общообразователни училища. В частните общообразователни училища учат 6 510 ученици, което е само 1,1% от общия брой на учениците.

Професионално образование и обучение

Професионалното образование и обучение през учебната 2012/2013 година се осъществява в 22 училища по изкуствата, 19 спортни училища, 416 професионални гимназии и 37 професионални колежа с прием след средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 142,7 хил. и в сравнение с учебната 2008/2009 година намалява с 26 хил., или с 15,4%, а в сравнение с предходната - с 3 хил., или с 2,1%.

Висше образование

Общият брой на студентите в България през учебната 2012/2013 година, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър” и „доктор”), възлиза на 284 хил., което е с 9,7 хил., или с 3,5% повече в сравнение с учебната 2008/2009 година.

През учебната 2012/2013 година за придобиване на образователно-квалификационни степени (ОКС) „бакалавър” и „магистър” в университетите и специализираните висши училища се обучават 263,9 хил. души, като от тях 42,7 хил., или 16,2%, са записани в частни висши училища. В сравнение с предходната учебна година се наблюдава спад на учащите в частните висши училища - с 4,9%.

В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат студентите от област „Стопански науки и администрация” - 23,5%, следвани от „Технически науки и технически професии” - 13,7%, и „Науки за обществото и човешкото поведение“ - 11,7%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите „Природни науки” - 0,6%, „Ветеринарна медицина“ - 0,5%, и „Математика и статистика” - 0.2%.

 

*Груповият нетен коефициент на записване на децата в детските градини се изчислява в проценти като отношение на броя на децата в детските градини във възрастовата група 3 - 6 години към броя на населението в същата възрастова група.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 24-ти до 30-ти март 
СЗО бие тревога за ръст на случаите на туберкулоза сред децата в Европа
На днешната дата, 24 март. Имен ден празнуват Зарко, Захари, Захарина, Хари
Най-голямата компания за фотоволтаични централи в България консолидира финансовите си отчети по нов начин
Спортният министър разпореди проверка на работата на тотото, освобождават ръководството
"Възраждане" внася вот на недоверие към правителството заради външната политика
Цитат на деня
Радостин Василев: Нямам нищо против да съм хулиган в битката с мафията