"Алфа рисърч": 57% от българите искат в бюджета повече пари за здраве

Алфа рисърч: 57% от българите искат в бюджета повече пари за здраве

57% от българите смятат, че най-значително увеличение на средствата в Бюджет 2025 трябва да има за здравеопазване. Здравеопазването е приоритет за абсолютно всички социални, демографски и електорални групи, като единствено при хората над 65 години е изместено от желанието за ръст на пенсиите. Това показват данните от национално представително проучване на агенция „Алфа Рисърч“, проведено в периода 20-28 февруари сред 1000 пълнолетни граждани, интервюирани по домовете им с таблети.

На второ място, с почти равен дял от 35-37 на сто, са поставени изграждането и ремонта на пътната инфраструктура (безопасност на движението по пътищата) и пенсиите. Въпреки близките проценти в подкрепата, зад двата приоритета стоят различни социални групи. За инвестиции в инфраструктура настояват живеещите във всички типове населени места, освен в селата, където има най-много възрастни хора и пенсионери с ниски пенсии, които разбираемо настояват за техния ръст. Симпатизантите на БСП в най-голяма степен (64% от тях), но също така и на двете ДПС-та (по около 47%) са основните, които приоритизират пенсиите пред инфраструктурата. Развитието на инфраструктурата се подкрепя в по-голяма степен от младото и средното поколение, мъжете, хората с по-високи доходи, симпатизантите на ГЕРБ, ПП-ДБ, Възраждане и ИТН.

На четвърто място, с 20% се нарежда образованието и заплатите на учители и университетски преподаватели, като най-високо този приоритет се поставя от висшистите, анкетираните с деца, столичани, симпатизантите на ПП-ДБ и ИТН.

Армията и националната сигурност, както и културата и опазването на историческото наследство, са поставени като приоритети от по 10 на сто от анкетираните. За ръст на средствата за МВР в Бюджет 2025 настояват едва 3.7 на сто от анкетираните (7.7% от избирателите на ГЕРБ и около 3 на сто от избирателите на останалите коалиционни партньори). Малко под 8 на сто биха желали да има по-висок ръст на средствата за други сектори. 

Въпреки различията за разпределението на средствата по пера, което сблъсква социални и политически приоритети, сред българските граждани съществува много висока степен на единодушие по въпроса „трябва ли харчовете на държавата да се разпростират според това, което сме произвели, или могат да бъдат и по-големи“, информират от „Алфа Рисърч“. 

„Държавата трябва да изразходва за доходи, социални плащания пр. толкова, колкото може да си позволи и не трябва да се допуска нарастване на инфлацията, дефицита и дълга“ – смятат 66% от запитаните.

На противоположната позиция, „държавата трябва да изразходва колкото е необходимо за увеличаване на доходи, социални плащания и пр., дори това да означава по-високи инфлация, дефицит и дълг“ са 25% от анкетираните.

9 на сто не могат да преценят коя финансова политика е по-подходяща за страната.

Разумната и балансирана фискална политика на държавата, подобно на тази на семейния бюджет, е предпочитаната от българите. Нито една социална или електорална група не поставя под съмнение този принцип. Нарушаването му от една или друга политическа сила може да бъде оправдано с всичко друго, но не и с „натиск от избирателите“, става ясно от резултатите от изследването. 

* Методология: Изследването е проведено сред 1000 пълнолетни граждани от цялата страна в периода 20 - 28 февруари 2025 г. от „Алфа Рисърч“ и се реализира със собствени средства. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Джей Ди Ванс отхвърли мироопазващия план на Стармър и Макрон за Украйна
Промяна на фискалните правила може да върне Германия отново на водещото място в Европа
Зеленски благодари на България за подкрепата на Украйна
Германия обяви, че е достигнала лимита на оръжейни доставки за Украйна от запасите на Бундесвера
Три фрази, които на всяка цена трябва да избягвате при воденето на преговори
Уверен, а не арогантен: 9 разлики
Защо всяка марка се нуждае от стратегия за инфлуенсър маркетинг
Парламентът прие на първо четене законопроекта за държавния бюджет за 2025 г.