"Пулицър" за роман от войната

Пулицър за роман от войната

„Светлината, която не виждаме“ – изящен роман за красотата на природата и невидимата сила на технологията на фона на Втората световна война – спечели на автора си Антъни Доер наградата „Пулицър“ за художествена литература за 2015 г. Писан в продължение на цели десет години, романът излезе на английски език през 2014 г. и постепенно започна да набира популярност, докато накрая се задържа смайващи 38 седмици в бестселър класацията на „Амазон”! В България бе издаден от „Сиела”. Има номинация за National Book Award, победа в жанр „исторически роман” на GoodReads, общо признание за една от десетте най-добри книги за годината. В компанията на „Щиглецът“ на Дона Тарт (ИК „Еднорог“ 2014), ‘The Orphan Master’s Son’ ма Адам Джонсън, ‘Tinker’ на Пол Хардинг и „Жестокото присъствие на времето“ на Дженифър Игън (ИК „Милениум” 2011), „Светлината, която не виждаме“ допълва силна линия романи от началото на това десетилетие, носители на престижната награда.
Действието се развива в различни етапи от Втората световна война, като романът прескача напред и назад във времето. Доер започва своята история през август 1944 г., два месеца след Десанта в Нормандия. Авторът потапя читателите в света на сляпата главна героиня Мари-Лор в момента на бомбардировката над Сен Мало, докато тя се опитва да се ориентира в разпадащия се свят с помощта на обонянието и слуха си. Само през няколко улици от нея е момчето, Вернер – вече млад германски войник, попаднал в капан сред руините на хотел. Животът на Мари-Лор и Вернер е преминал през много предизвикателства преди те да стигнат до този момент и пътеките, които ще ги срещнат, са били дълги и криволичещи. Историята на младия германски войник започва в сиропиталище, където момчето попада след смъртта на баща си. Неговият талант в работата с радиотехниката обаче му осигурява място в елитно нацистко училище. Мари-Лор пък живее в Париж, преди окупацията да прогони нея и баща ѝ в провинцията при ексцентричния ѝ чичо, неговите приятели и познати – членове на Съпротивата. А радиовълните свързват съдбите им дълго преди те да се срещнат…
Светлината от заглавието на романа е тема, за която Вернер чува по радиото. Той разбира, че мозъкът има силата да създава светлина в мрака. Тази идея става все по-важна с развитието на сюжета, когато бруталността на училището заплашва да заличи пламъка в душата на момчето. Вестник „Гардиън” нарича романа „притча за освобождението, идващо от технологиите, на фона на войната”. Радиото и радиовълните, с които Вернер се занимава, опитвайки се да прихваща вражески сигнали, му осигуряват необичаен начин да се измъкне от калъпа на нацистката пропаганда и да види отново радостта и светлината, невидима за останалите. Мари-Лор, от своя страна лишена от досега със светлината, намира вътрешната светлина в света около себе си – чрез слуха си, обонянието си, въображението си, чрез книгите, които нейното семейство ѝ чете.
 „Замислете се за всички тези видове, които са живели на Земята. 99% от тях вече са изчезнали. Защо си мислим, че с хората ще е различно?”, пита в интервю Доер и допълва: „Ние сме тук само за кратко. Аз не вярвам в прераждането. Сега е единственият ни шанс да помагаме на хората, да видим нови неща, да опитваме нови неща, да се влюбваме във всичко”. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Кая Калас: Нарушаването на румънското въздушно пространство от руски дронове е неприемливо
Росен Желязков: Има взети мерки за защита на въздушното ни пространство
Френският фермерски синдикат FNSEA призова за национален протест на 25 септември срещу Меркосур и митата на САЩ
Конференциите все още могат да донесат огромна възвръщаемост на инвестициите
На днешната дата, 15 септември. Рождениците днес
Германските компании страдат от слабо интернет покритие въпреки милиардните инвестиции
Цитат на деня
Американски дипломат изрази съжаление за имиграционната акция срещу южнокорейски работници