Алтернативни инвестиции: Как работи пиратската борса в Сомалия?

Алтернативни инвестиции: Как работи пиратската борса в Сомалия?

Основите на съвременната борсова търговия са положени в Амстердам от Холандската източноиндийска компания. За да набере капитал, тя продавала акции на обществеността и изплащала дивиденти въз основа на успеха на своите начинания, често включващи дълги морски пътувания и операции в най-отдалечените краища на света. До известна степен "пиратската" фондова борса, която съществува в Сомалия до ден днешен, успява да запази голяма част от оригиналния дух на мореплавателите от епохата на Великите географски открития. 

През 2009 г., много преди масовото популяризиране на криптовалутите и манията по незаменимите токени (NFT), в малкото рибарско градче Харардере започва истинска трансформация на местната икономика. Разположено на около 400 километра североизточно от столицата Могадишу, то не разполага с особено големи възможности. Но докато сомалийското правителство е заето с потушаването на бунтовете на ислямисткия екстремисти, местните решават, че е крайно време да се възползват от своя най-печеливш износ - пиратството.

Така се стига до създаването на първата модерна пиратска борса. По данни на The Wall Street Journal, над 70 различни морски операции са регистрирани на неформалната борса Harardheere Pirate Stock Exchange. Подобно на Холандската източноиндийска компания, когато една пиратска мисия е успешна, "инвеститорите", които са я подкрепили материално, печелят дял от общите печалби.

През 2011 г. градът, доскоро почти напълно откъснат от външния свят, за броени месеци се пълни с луксозни автомобили и регистрира видимо подобрение на жизнения стандарт. Стига се дотам, че дори служители на местната власт използват инвестициите в пиратство за финансиране на училища, болници и друга обществена инфраструктура.

„Акциите са отворени за всички и всеки може да вземе участие, независимо дали лично, в морето или на сушата, като предостави пари, оръжия или полезни материали. Превърнахме пиратството в общественополезна дейност“, разкрива бивш пират пред Reuters в интервю през 2021 година.

„Бизнесът, свързан с пиратството, се превърна в основната печеливша икономическа дейност в нашия район и като местни жители ние зависим от тази "продукция"“, казва местният служител по сигурността Мохамед Адам.

Как функционира пиратската борса? 

"Предприемачите" зад всяка пиратска операция и потенциалните инвеститори проучват търговските пътища за възможности, които смятат, че ще се изплатят. Когато се появи подходяща "плячка", те се обръщат към пиратската борса, за да финансират експедицията си. Абсолютно всеки може да спонсорира пътуването с всичко възможно - храна, гориво, оръжия, информация или просто пари.

След това пиратите атакуват контейнерни кораби по маршрутите, а най-ценният "товар", който преследват са заложниците. За всеки от тях похитителите прибират средно по 4 милиона щатски долара от изплатените застраховки. След като парите са осигурени, и пиратите, и жертвите им се прибират у дома сравнително невредими, а процесът се повтаря докато не са изчерпани всички възможности. Една дама от Харадрере, например, инвестира гранатомет в подобно начинание, а след успешния край на начинанието получава "дивидент" от 75 000 щатски долара - доходност, на която би завидял дори и Уорън Бъфет.

"Пиратството увеличава цената на международната търговия с 12 милиарда долара годишно, като само в Сомалия всяка година от него страдат десетки кораби, а стотици моряци биват задържани като заложници", според Международната търговска камара. 

През последните години се наблюдава известно успокояване на обстановката, заради засилването на контрола и присъствието на все повече международни военни кораби, които охраняват конвоите. През 2010 и 2011 година са регистрирани съответно 445 и 439 пиратски нападения над търговски кораби, докато след 2020 г. броят им намалява до под 200 годишно. 

Въпреки това пиратите не остават без работа. Сред похитените през 2023 година беше и българският кораб "Руен", чийто екипаж бе държан в плен в продължение на три месеца. 

Някои корабни компании се опасяват, че през 2025 година може да се стигне до ново активизиране на атаките. В самата Сомалия опитите на правителството да затегне контрола върху риболова и да увеличи приходите от риболовните лицензи тласка местните рибари към алтернативни възможности за приходи, сред които е и пиратството.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ