ТРАЙНА/// Тествайте бързо, учете се бързо
                      Когато стартирах Jotform през 2006 г., не се притеснявах само за грешки или сривове. Притеснявах се, че продуктът ми няма да направи желания от мен фурор. Най-голямото ми притеснение не беше дали функционира правилно (знаех, че функционира), а дали някой действително ще го намери. Можете да създадете най-полезния инструмент на света, но ако никой не знае, че съществува, няма да има значение, пише Айтекин Танк в статия за Entrepreneur.
Бях програмист, а не маркетолог. Но ако исках Jotform да бъде успешен, знаех, че ще трябва да разбера как да го представя на хората. Така че се подготвих. Прочетох всичко, до което можех да се добера – от „22-те неизменни закона на маркетинга“ от Ал Рийс и Джак Траут научих, че да си първи в съзнанието е по-важно от това да си първи на пазара. От „Позициониране“, също от Рийс и Траут, научих колко е важно да имаш една-единствена, ясна идея в съзнанието на клиента – защото маркетингът не е битка на продукти, а битка на възприятия, добавя той.
Толкова много се промениха, откакто стартирах компанията си, но основите на маркетинга са до голяма степен същите. Ето какво трябва да знаете.
Осъзнайте различията си
Спомнете си 2006 г. Office беше задължителен телевизионен сериал. Гривни Livestrong красяха всяка китка. В света на технологиите приложенията с една страница и AJAX бяха хит. Знаех, че моят продукт – базиран на браузър, конструктор на формуляри с плъзгане и пускане, който не изискваше от потребителите да се регистрират – беше не само уникален, но и навременен. По това време повечето хора все още очакваха софтуерът да се инсталира локално, а не да се изпълнява в браузър. Така че, вместо да омаловажавам тази разлика, аз се насочих към нея.
Урокът все още е валиден: Ако вашият продукт прави нещо различно, направете го крайъгълен камък на вашето послание. Притежавайте предимството си, дори и да е нестандартно. Особено ако е нестандартно.
Съвременен пример, който харесвам, пише авторът на статията, е Clueso, стартираща компания, подкрепена от Y Combinator, която трансформира суровите екранни записи в шлифовани обучителни видеоклипове, използвайки генеративен изкуствен интелект. Неговите основатели видяха накъде отива пазарът, разпознаха нарастващата нужда сред SaaS и екипите за поддръжка и изградиха решение, базирано на изкуствен интелект, от самото начало. Последната точка е важна - вместо да използват изкуствен интелект като повърхностно допълнение, те изградиха Clueso около него, използвайки генеративни модели за автоматично идентифициране на ключови моменти, изготвяне на озвучаване и сглобяване на чисти, споделяеми видеоклипове без ръчно редактиране.
Урокът? Ако вашият продукт решава реален проблем по нов начин, уверете се, че всички го знаят.
Не възлагайте разказването на истории на външни изпълнители (поне не в началото)
В ранните години на Jotform писах публикации в блогове, отговарях на имейли за поддръжка и споделях актуализации на продукти директно с потребителите. Правех това най-вече, защото бях самостоятелен основател и не можех да си позволя да назнача някой на щат, който да го прави вместо мен, добавя авторът на статията.
Сега виждам, че справянето с маркетинга в тези ранни дни беше благословия. Това не само ме принуди да развия нов набор от умения – който все още намирам за полезен – но и ми помогна да усъвършенствам представата си за това какво всъщност представлява моят продукт. Научих много за това, за което говорят хората – какви нови технологии набират скорост, какви проблеми потребителите се борят да решат и как се променя разговорът около софтуера. Това задълбочено проучване ми позволи да разбера какво резонира и в крайна сметка повлия на всичко – от нови функции до стратегическа насока.
Не всеки основател иска да прави това и го разбирам. Но ако можете, силно препоръчвам практически подход към разказването на собствената ви история, особено в ранните дни, допълва авторът на статията. Освен това, изкуственият интелект (ИИ) позволи на начинаещите в маркетинга да разработват прототипи за част от времето, необходимо преди. Canva Magic Studio, например, може да проектира всичко - от брандирани графики за социални медии до цели маркетингови видеоклипове, само с едно просто указание. Jasper работи по подобен начин, трансформирайки вашите нефилтрирани мисли в изпипани резултати като блогове, описания на продукти, персонализирани имейли и други. Колкото и образователно да беше трудно да се проектира нашето ранно лого, не бих се поколебал да използвам тези инструменти, ако бяха налични.
Тествайте бързо, учете се бързо
Едно от красивите неща в маркетинга днес е колко бързо можете да валидирате идея. Отминаха дните, когато се налагаше да харчите ценни долари за печат на брошури или закупуване на реклами в списания, за да тествате заглавие. С ИИ и дигитални платформи можете да стартирате и да повтаряте за часове, а не за седмици.
Инструменти, задвижвани от ИИ, като Mutiny, могат да персонализират вашия уебсайт в реално време въз основа на това кой го посещава. Инструменти като Copy.ai могат да ви помогнат да генерирате A/B тестови варианти за минути. Когато пуснах продукта си, нямах такива инструменти, но тестването и експериментирането все още бяха в основата на моята стратегия - просто отнемаха повече време, допълва авторът на статията. Изкуственият интелект премахва голяма част от усилията, които ние, опитните основатели, понасяхме в ранните дни, но методът не се е променил.
Не е нужно да сте маркетолог, за да се занимавате добре с маркетинг. Трябва да сте любопитни, да слушате внимателно и да използвате наличните инструменти. С днешните платформи, задвижвани от изкуствен интелект, основателите имат повече предимство от всякога да разказват своите истории и да представят продуктите си на хората.
Източник: Айтекин Танк, основател и главен изпълнителен директор на Jotform и автор на „Автоматизирайте заетостта си“, за entrepreneur.com
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
                
                			  
              	
                        
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
						
						
                              
                              
                              
                              
                              
                              
Коментари
Няма въведени кометари.