ArtVista БРОЙ /// Мениджър 04/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4
Новата златна ера на научнофантастичните филми
Жанрът е по-глобален, универсален и хуманен от всякога
Новата златна ера на научнофантастичните филми

Жанрът е по-глобален, универсален и хуманен от всякога


В историята на човешката цивилизация има безброй „златни епохи“ на държави, империи, културни тенденции и т.н. Научнофантастичното кино е все още исторически млад културен феномен (само на 122 години), но вече има цели две кандидат „златни епохи“ – едната е през 50-те и 60-те години на ХХ век, както и 80-те и 90-те години на същото столетие.
В следващите редове обаче ще обсъдим идеята, че истинската златна епоха на научнофантастичните филми се случва в момента. Гледайки назад от дистанцията на 2024 г., виждаме интересен феномен – около 2010 г. започва (продължава и в момента) силен период за фантастичното кино както при мащабни холивудски блокбъстъри, така и при независимите филми и стрийминг платформите.
Ерата на auteurs в sci-fi киното
При големите хитове виждаме как изгрява звездата на двама от най-големите филмови разказвачи на нашето време – Кристофър Нолан и Дени Вилньов. Филмът на Нолан Inception излиза по екраните именно през 2010 г., която в този текст приемаме за „вододел“ в развитието на жанра, който промени киното. През следващите години Нолан създава Interstellar (2014), а след това и „Тенет“ (2020). От своя страна Вилньов прави поредица от все по-успешни филми от Arrival (2016) и Blade Runner 2049 (2017) до епичниите „Дюн:...
Достигнахте максималния брой безплатни статии!
Ако желаете да продължите с четенето влезте в своя акаунт.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
|
Ключови думи
филми
кино
научна фантастика
фантастика
Arrival
Interstellar
Дюн
Кристофър Нолан
Дани Вилньов
Последните оцелели