"Аз знам, че всичко знам!": Как да общувате с хората, които прекаляват с преувеличенията

Аз знам, че всичко знам!: Как да общувате с хората, които прекаляват с преувеличенията

До известна степен всички имаме проблеми с това да признаваме собствените си ограничения. Това може да е под формата на преувеличаване на уменията, с които можем да се похвалим на футболното игрище, или внушението, че сме чели роман, като вместо това просто сме видели някакво негово обобщение в интернет. Това може да е просто кимане с глава, което да създаде впечатлението, че разбираме тема, от която всъщност си нямаме понятие.

Макар че това се случва на всички ни, в работата често има хора, за които преувеличението е втора природа. Те постоянно се хвалят с познания и умения, които очевидно не притежават. Това може да бъде сериозен проблем, тъй като организациите разчитат на знанията и уменията на екипа, за да постигнат успех. В края на краищата е малко вероятно някой да запълни празнини в своето разбиране или набор от умения, признаете какво точно не можете да правите и какво не знаете.

И така, какво можете да направите по въпроса?

Моделирайте поведението

Някои от хората, които изопачават своите знания и възможности, са ни колеги или (още по-лошо) ръководители, които са на по-високо ниво от нас в хранителната верига на работното място. Когато опитвате да управлявате отношенията си с подобни хора, едно от най-добрите неща, които можете да направите, е да моделирате поведението им.

Противно на идеята, че за хората е най-трудно да кажат „съжалявам“, най-трудните за изричане думи всъщност са „не зная“. Демонстрирането на готовност да признаете, че не знаете или не можете нещо, е полезно, защото показва на другите, че има полза от това да изразявате ясно какво разбирате и какво не. Освен това можете да отидете крачка по-далеч и действително да положите усилия, за да запълните тази празнина, като прочетете нещо по тема или се запишете за някакъв курс.

Крайната цел е да се създаде обучаваща се организация – такава, която цени непрекъснатото усъвършенстване. Технологиите се променят бързо и бизнесът трябва да се адаптира по-скоростно от всякога, за да бъде в крак с последните тенденции. Това означава, че дори най-осведомените хора във всяка организация трябва да се развиват през цялото време. Първата крачка към това е признаването, че има неща, които не знаете.

Променете формулировката

Когато говорите за нова тема с някого, съществува тенденция тада започнете с думи от рода на: „Знаете ли за X?“ Проблемът с този въпрос е, че (отвъд желанието да изглеждате умни) хората обикновено се стараят да бъдат отзивчиви в общуването с други и това често включва кимане с глава и отговаряне с „да“ на въпросите на говорещия.

Това означава, че въпросът „Знаете ли за X?“ съдържа имплицитно внушение, че правилният отговор е „да“. Ако искате да насърчите хората да признаят, че има неща, които не знаят, можете да преформулирате начина, по който питате за знанията им, така че те да имат по-голяма възможност да поискат допълнителна информация.

Тези дни, например, има много дискусии относно генеративни изкуствен интелект и системи като ChatGPT и DALL-E. Ако имате известен опит в тази област и говорите за това с колега, можете да започнете с думите: „Много хора говорят за ChatGPT, но не много хора разбират добре тези системи. Ще помогне ли, ако направя бързо резюме, преди да навлезем по-навътре в темата?“. Целта тук е да се даде възможност на хората да си сътрудничат, като искат повече информация.

Фокусирайте се върху подробностите

Не съм фен на микромениджмънта. Важно е да наемете правилните хора, да ги обучите добре и след това да ги оставите да си вършат работата. Въпреки това, когато имате работа с някой, който постоянно преувеличава своите познания и възможности, определено си струва да бъдете по-изчерпателни и обстойни в разговорите, за да разберете как точно ще подходи той към задачи.

Дори когато става въпрос за комуникация с ръководител или колега, можете да рамкирате разговора по продуктивен начин. Можете да кажете нещо от типа на: „Имаме работа с нещо подобно в моя екип, любопитен съм как ще подходите към това. С радост бих споделил какво мисли нашият екип по темата“.

Като се задълбочите в подробности, можете да започнете да подчертавате това, което виждате като важни елементи на дадена ситуация. Човекът, с когото разговаряте, може да не признае, че е надценил знанията си, но като се ангажира по-дълбоко в разговор, предоставяте очертания на това, което другият човек може да иска да научи, за да бъде по-ефективен.

…………………

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Разкрития: Агенти на разузнаването Мосад са подготвяли сухопътна операция в в Катар
Вдовицата на застреляния Чарли Кърк: Ще продължа делото му!
Желязков: Този вот на недоверие е алманах на всички проблеми в съдебната система
Посланически скандал: Лейбъристки депутат обвини Киър Стармър, че не е годен за премиер
Fitch понижи кредитния рейтинг на Франция до A+
El Nacional: Зинедин Зидан ще води националния отбор по футбол на Франция след Световното през 2026 г.
Тръмп призова страните от НАТО да спрат да купуват руски петрол, за да наложи санкции
Неизвестно за известните: Нацисти убиват фармацевта, който искаше да излекува всички