AdVenture БРОЙ /// Мениджър 01/2025

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Парфюмеристът

Aко зад стъклено шише с композиция от ароматни молекули стои носът на Франсис Кюркджиян – то ще залее пазарите

Парфюмеристът

Парфюмеристът

Aко зад стъклено шише с композиция от ароматни молекули стои носът на Франсис Кюркджиян – то ще залее пазарите

Парфюмеристът
quotes

Всъщност той ненавижда жаргона „нос“, с който наричат парфюмеристите, намира го за унизителен. В скорошно интервю за „Ню Йоркър“ избухва: „Аз не съм просто нос, който се разхожда – аз съм и мозък“.

Днес Франсис Нурхан Кюркджиян развива парфюмната къща Maison Francis Kurkdjian и eдновременно с това е творчески директор на Parfums Christian Dior. Двете компании са част от вселената на лукса LVMН, но се управляват по неговите правила. Кавалер е на ордена на изкуствата и литературата на Франция. Наградите му, сравними с оскари и Нобели в парфюмерийното изкуство, са безчет. Той е истинска звезда, защото променя играта. Рядко, но се случва да е откровен до болка – за трудностите да бъдеш творец в машината на индустрията по-често само намеква, – за да оцелее артистът, трябва да опитоми гения си, не е достатъчно само да плува, трябва да се подчини и след това с тиха дързост да моделира собствени правила в корпоративния свят.

Магьосникът

Много парфюмеристи са наричани магьосници, Франсис е от практикуващите. Сценариите, по които негов аромат се възприема, обикновено са два – пропадате в уханието, то ви превзема и изпитвате неистово желание да го смесите със собствените си атоми. Или пък сте неприятно изненадани и подминавате с недоумение за какво е цялата врява. Разочаровани сте от агресивни акорди, дори отвратени – от сблъсък с „непарфюмни“ миризми. После започвате да търсите аромата в другите хора, в другите парфюми, в магазините, по себе си, в малка отливка, за да го имате този… шедьовър.  

Дали така се възпитава парфюмен вкус, дали е харесване по принуда заради асоциации с познати преживявания, хора и моменти, вече е без значение. Създателят на феномена Baccarat Rouge 540 знае как да ви съблазни. „Как решавате кои съставки заедно правят един парфюм?“ – го пита друга легенда, Ален Елкан, а Франсис обяснява: „Не става дума за смесване на съставки, а за създаване на ментална конструкция. Когато работите върху парфюм, разказвате история… Парфюмеристът е човек, който има способността да си представи миризми на парфюм в главата си и да ги преведе в нещо осезаемо“.

Лесни за харесване или шокиращи иновативни бомби, ароматите му заливат пазара.

Пътят

Франсис Нурхан Кюркджиян е роден в Париж през 1969 г. Това е времето, когато Дьо Гол подава оставка, а Салвадор Дали разхожда по улиците на златна каишка гигантския си мравояд. Французин е до мозъка на костите си, но с шепи черпи вдъхновение от арменските си корени – старите рецепти на ароматната арменска хартия, златното слънце на Анадола и Северна Турция, откъдето дядовците му бягат от геноцида, розите на Изтока (обожава Дамасцена и казва, че има роднини в Пловдив и във Варна). Учи пиано и класически балет, но нe го приемат в балетното училище на Парижката опера. После мечтае да стане моден дизайнер, но му казват, че не рисува добре и няма бъдеще. Затова още на 14 години решава, че ще стане парфюмерист – първо, за да работи с дизайнерите, на които се възхищава, и второ, запленен е от Жан-Луи Сийзак, автора на Opium, както и от образа на парфюмериста, с който Ив Монтан съблазнява Катрин Деньов във филма Le Sauvage. Пише две писма – до Lancôme и до Dior Parfums, в които пита как може да влезе в бизнеса. Получава отговор от Lancôme – бележка с адреса на първото по рода си Международно висше училище по парфюмерия, козметика и ароматни вкусове ISIPCA, създадено от Жак Герлен в самия „Версай“. Кюркджиян твърди, че влиза там с подправена оценка по химия в дипломата, но през 1993 г. завършва този уникален за времето си Хогуортс, в който студентите изучават как да вдишват, без да насищат мозъка си, и как да идентифицират хиляди съставки – от естествени есенции до синтетични химикали в даден аромат.

Две години по-късно, едва на 26, Франсис композира Le Mâle за Jean Paul Gaultier – парфюмът става световен бестселър (и до днес) и изстрелва амбициозния алхимик в стратосферата. Тогава обаче идва време и за меда, и за жилото в бизнеса.

Жилото

Франсис изяжда първите корпоративни шамари, ей така – за урок, още с първите дни на славата. Той вече е част от творческата лаборатория на гиганта по онова време Quest International, които обаче бързат да го изпратят от Париж в САЩ. Кюркджиян разчита назначението като израз на страх и наказание за неговия талант. Зад Океана той преживява ужаса, в който хората от маркетинга му задават задачите по следния начин: „Жена в средата на 40-те, от среден щат, която кара среден клас автомобил – направете парфюм точно за нея“. Не го питат какви акорди е сънувал и какви селения създават те, не го питат дори какво е учил като магистрант по луксозен маркетинг в Европа. Бунтът му е краен и поставя ултиматум – връщат го в Европа или напуска. Връщат го и той напуска.

През 2001 г. Кюркджиян е достатъчно самоуверен и отваря собствено ателие за поръчкови персонализирани парфюми. Целта му е да се противопостави на тенденцията за „демократизиране“ на парфюмите с по-нискокачествени съставки в търсене на по-ниски разходи и по-висок пазарен дял. Съдбовна е срещата му с финансиста от френско-ливански произход и партньор в Ernst & Young Марк Шая през 2003-та. С внушителни управленски познания, но и с отношение към изкуството, той се превръща в доверения и дълго търсен съюзник, приятел и партньор на Кюркджиян. Шест години по-късно, през 2009 г., двамата основават парфюмната къща Maison Francis Kurkdjian и компанията се налага сред флагманите в нишовата индустрия. Шая решава бизнес проблемите, а Франсис има спокойствието и времето да развихри огромния си талант, така че докато лансира собствената си линия, не спира да работи и за други големи брандове.

Тиха дързост

Това обаче не е достатъчно. Първо, от самото начало Кюркджиян иска да бъде топ парфюмерист в една от водещите три компании. Второ, някъде по пътя е научил най-ценния урок в бизнеса: никога няма да си лидер, ако си сам, никога няма да си ти, ако се продадеш на пазара.

Затова Франсис и Шая решават да се продадат, на когото трябва въпреки впечатляващия ръст на продажбите си с 40% през 2015 г. и успешната стратегия за бавно налагане на марката като класически премиум на пазарите в Азия и САЩ.

През март 2017 г. конгломератът за луксозни стоки LVMH придобива мажоритарен дял в Maison Francis Kurkdjian за неразкрита сума. Бернар Арно е щастлив с авангардната придобивка в горещия нишов пазар, а Кюркджиян и Шая запазват управлението с уверението, че в групата тяхната „отличителна идентичност ще процъфтява в дългосрочен план“. По-късно Шая пояснява – LVMH не е типичен холдинг, а агломерат от компании, които запазват пълна автономност.

През 2021 г. Кюркджиян става и директор по създаване на парфюмите на Christian Dior (също част от LVMH). Той наследява на тази позиция великолепният Франсоа Демаши, автор на близо 150 аромата за Dior, включително Miss Dior EDP 2021, който се пенсионира. Кюркджиян предлага себе си, и то с условия. След обстойни проучвания Кюркджиян предлага на президента на Dior обемен списък с предложения и искания – на всичко, което трябва да се промени, ако бъде нает. Наемат го.

Днес Кюркджиян променя Dior и е убеден, че играе съвсем по правилата на компанията. „Кристиян Диор беше дързък. Ако погледнете назад, ще видите отказ да преименуват къщата му. Ще видите и видеоклипове, в които той е много срамежлив, тих и дискретен мъж…“. Тиха дързост.

Вероник Куртоа, Чарлийз Терон и Франсис Кюркджиян на бутиково събитие, на което Dior представя J'adore L'Or в Бруклинската ботаническа градина, 7 септември 2023 г., Ню Йорк. Френският скулптор Жан-Мишел Отонел разполага 14 миниатюрни фонтана от муранско стъкло с новия аромат, както и скулптурата си „Златна роза"

Индустрията

Франсис осъзнава отлично, че е на ръба. Когато си на върха на света, не можеш да стоиш на едно място, същевременно всяко движение е риск – огромно предизвикателство към продажбите, към сектора и към самата компания. Такива например са неговите нови версии (като аромат и като технология на течността) на най-продавания парфюм на планетата – Sauvage Eau Forte, както и на любимите класики Miss Dior и L'Or de J'adore. „Притеснявате ли се, че хората няма да ги харесат?“ – го питат от Еl Pais. „Не ме интересува. Това не зависи от хората, а от самата къща. Ако мислиш за хората, забравяш марката. Продуктът е икона.“

Bloomberg Businessweek пише, че Parfums Christian Dior е петият най-ценен актив в LVMH, сред около 70 луксозни марки. Групата отчита рекордни приходи през 2023 г. – 86,2 млрд. евро.

Това е да си от значение в голямата картина. „Трябва да разбереш, че всичко по-малко се счита за провал“, казва Кюркджиян.

Statista очаква глобалният пазар на парфюми да генерира приходи от 61,94 млрд. долара през 2025 г., както и годишен темп на растеж от 2,69% до 2030 г. Прогнозата е, че 63% от общите продажби на пазара през 2025 г. ще се дължат на нелуксозни продукти, диктувани от тенденцията за достъпност.

  • Франсис Кюркджиян не работи в лаборатория, казва, че му трябват само хартия, молив и wi-fi връзка, за да изпраща формулите, които създава.
  • Пресъздава парфюма на кралица Мария-Антоанета, инвестира в академични изследвания, за да бъдат преоткрити източниците на парфюмерийното изкуство – ароматите на висшето общество от XVII век.
  • Заедно с Марк Шая създават „Градината на парфюмериста“ в парка „Версай“ – мащабен проект, отворен за посетители.
  • Създава обонятелни инсталации в емблематични пространства, ароматни скулптури и пърформънси на обонянието.
  • Както повечето парфюмеристи, никога не носи парфюм. Освен ако не тества ново творение.

Най-известните парфюми на Франсис Кюркджиян

L'Or de J'adore и Sauvage Eau Forte за Dior, APOM, Aqua Celestia и Oud satin mood за Maison Francis Kurkdjian, L’Extase за Nina Ricci, My Burberry за Burberry, Le Parfum за Elie Saab, Lady Vengeance и Miss Charming за Juliette Has A Gun, For Her и For Him за Narciso Rodriguez, Iris Nobile за Acqua di Parma, Armani Mania за Giorgio Armani и много, много други.

Baccarat Rouge 540 е един от най-продаваните парфюми за всички времена. Наречен е обонятелно чудо. Парфюмът е създаден в лимитирана серия от кристални бутилки Baccarat на цена от три хиляди евро всяка, с които компанията за кристал Baccarat отпразнува своята 250-годишнина. Името на парфюма – Rouge 540 – е свързано с температурата, при която се произвежда кристалът Baccarat.