ЕС вдигна мерника на произведени в Китай коли на Tesla

ЕС вдигна мерника на произведени в Китай коли на Tesla

Изглежда, че разследването на ЕС за китайски субсидии за електрически превозни средства ще засегне и компания, която е базирана в САЩ – Tesla.

По време на събирането на доказателства за антисубсидийно разследване на ЕС срещу китайски електромобили, което бе обявено по-рано този месец, американският автомобилен производител е бил сред компаниите, за които е установено, че вероятно са се облагодетелствали от държавна подкрепа, твърдят запознати източници на Блумбърг.

Целта на разследването ще бъде да се определи дали и степента, в която Китай е субсидирал Tesla и местните производители, включително BYD Co., SAIC Motor Corp. и Nio Inc., и да бъдат предприеме всички необходими компенсационни мерки за изравняване на условията на конкуренция за европейската индустрия, споделят източниците.

Проучването, което президентът на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен оповести публично на 13 септември, има потенциала да промени конкурентната динамика на втория по големина пазар на електромобили в света след Китай. И двете страни имат достатъчно причини да действат внимателно: докато ЕС рискува да изложи производителите си на потенциално отмъщение от страна на Пекин, блокът е най-привлекателната експортна дестинация за китайските компании, които имат излишък на производствен капацитет.

В края на 2020 г. Tesla започна да изнася седани Model 3, произведени в завода на компанията в Шанхай -  по-малко от година след началото на производството в първата й задгранична автомобилна фабрика. До юли 2021 г. компанията посочи съоръжението като основен център за износ на превозни средства.

През първите седем месеца на тази година Tesla е продала в Западна Европа около 93 700 автомобила, произведени в Китай, което представлява приблизително 47% от общите й доставки, според Schmidt Automotive Research. Следващият по големина износител от Китай за Европа е бил MG на SAIC с приблизително 57 500 регистрации на превозни средства.

Tesla, BYD и SAIC са отказали коментар. Миналата седмица съоснователят и президент на Nio Лин Лихонг каза, че „нямат намерение да се противопоставят на каквато и да е пазарна регулация по отношение на субсидиите“.

Tesla се радва на привилегии в Китай, които други международни компании изпитват затруднения да получат, като най-забележителното е благословията на държавата да притежава изцяло вътрешните си операции, вместо да трябва да споделя попечителството с местен партньор в съвместно предприятие. Данъчни облекчения, евтини заеми и други форми на помощ помогнаха Китай да се превърне в най-важния пазар на Tesla извън САЩ.

Тези и други форми на подкрепа, които Китай предоставя на местните производители, включително кредити от държавни банки, капиталови провизии от държавни инвестиционни фондове и провизии на земя и електричество, сега попадат под контрола на ЕС. Китайските производители на автомобили също се възползват от субсидии в свързани сектори по веригата на стойността, включително батерии и софтуер.

Някои европейски компании, като BMW AG и Renault SA, които управляват съвместни предприятия с китайски производители, също ще бъдат включени в разследването заедно с всички производители на автомобили, които произвеждат в Китай и изнасят за ЕС, твърдят източниците на агенцията.

Говорител на BMW не е отговорил веднага на искане за коментар, а представител на Renault не е имал незабавен отговор.

След като събра първоначални доказателства, които формират основата за започване на разследването, ЕС сега се стреми да се консултира със съответните органи, включително в Китай, и компании, за да определи степента, до която субсидиите може да подбиват производителите в ЕС, ако въобще има такъв ефект.

При скорошни проучвания на други сектори, като например електронни велосипеди и оптични кабели, ЕС откри маржове на субсидиите, вариращи от 4% до 17%.

Всяко предимство е от решаващо значение в автомобилната индустрия с нисък марж, която Европа оказва все по-голям натиск да електрифицира като част от по-широките си инициативи за Зелената сделка. ЕС прие стандарти по-рано тази година, изискващи от производителите да намалят с 55% емисиите на въглероден диоксид от новите пътнически автомобили до 2030 г. и да постигнат нулеви емисии пет години по-късно.

В Европа има загриженост, че нейните компании изостават от Tesla и китайските фирми по отношение на технологиите за електромобили и батерии, което застрашава жизнеспособността на автомобилната индустрия в ЕС, отговаряща за почти 14 милиона преки и непреки работни места.

Европейските фирми изразиха загриженост за потенциално отмъщение и реципрочни мерки от Пекин, произтичащи от разследването на Европейската комисия. Страхът е, че Пекин може да отвърне на удара по много начини, като например ограничаване на достъпа до своя огромен пазар, включително в несвързани сектори, или ограничаване на износа на критични суровини, от които зависят европейските производители.

Спорът за електромобилите беше на първо място в дневния ред по време на скорошното посещение европейският комисар по търговията на Валдис Домбровскис в Китай. Той опита да ограничи последиците от разследването, което Пекин нарече „чист акт на протекционизъм“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ