Роботакситата в Китай предизвикват опасения за работата на шофьорите
Дългогодишните усилия на Китай за разработване на роботизирани таксита започват да печелят популярност сред потребителите, но също така разтревожиха таксиметровите шофьори, които се притесняват да не загубят работата си в резултат на нарастващата конкуренция, предаде CNBC. Точно както GM, Cruise и Alphabet в Сан Франциско и Финикс, Аризона, местните китайски правителства от Пекин до Гуанджоу разрешиха на местни играчи да извършват обществени пътувания с роботизирани таксита.
Тази седмица в социалните медии започнаха да се появяват тенденциите за нарастващата популярност на роботакситата в Китай.
От четвъртък сутринта видеоклиповете за преживявания с напълно автономни таксита са 12-ата най-популярна тема в Douyin, китайската версия на TikTok на Bytedance Baidu "Apollo Go" стана един от 10-те най-популярни хаштага в платформата за социални медии Weibo в сряда след съобщения за бързо приемане от потребителите в град Ухан.
През март компанията започна да експлоатира напълно безпилотни превозни средства в някои квартали на Ухан, 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.
Ухан е най-големият оперативен регион за Apollo Go на Baidu, един от най-големите оператори на роботизирани таксита в Китай. Компанията разполага с повече от 500 роботаксита, които работят в града, и планира да увеличи броя им до 1000 до края на годината.
Когато CNBC се свърза с Baidu, тя не сподели официална информация.
Повишеното внимание към роботаксисите идва в момент, когато големите китайски градове увеличават поддръжката, докато по-малките градове ограничиха приложенията за превоз на пътници през последните няколко месеца.
В сряда водещите постове в социалните медии бързо направиха екстраполация на тестовете на роботизираните таксита в Ухан, като прогнозираха предстоящо въвеждане в цялата страна и създадоха хаштагове като: "Колите без шофьори крадат ли ориза на хората". Това е според превода на CNBC на китайски език.
В края на юни в социалните медии се появи и апел на таксиметрова компания в Ухан, която искаше намаляване на данъците и повече ограничения за роботизираните таксита Apollo Go, както и за броя на колите за споделено пътуване.
CNBC не успя да провери независимо документа, в който се твърди, че таксиметровата компания е трябвало да спре експлоатацията на четири от 159-те си автомобила от април насам поради намаляване на приходите.
Според анализ на Goldman Sachs, публикуван миналия месец, ръстът на заплатите в Китай като цяло се е забавил от около 10% годишно увеличение преди пандемията до 4% през последните години. В доклада се посочва, че през първото тримесечие темпът се е подобрил до 5,6% на годишна база.
Ръководителите на компании за превоз на пътници се увеличават
Нарастването на броя на новите компании и шофьорите, извършващи превози на пътници, междувременно накара някои местни власти да ограничат сектора.
Град Гуюан в автономния район Нинся обяви, че от 12 май спира дейността на онлайн компаниите за превоз на пътници.
"Пазарът на таксита в нашия град вече е наситен", се казва в съобщението на китайски език, преведено от CNBC.
Отделно от това югозападният град Гуян е спрял издаването на нови лицензи за превоз на пътници за половин година до юни. В съобщението се казва, че властите са успели да премахнат някои неотговарящи на изискванията фирми и автомобили за споделено пътуване.
По данни на Министерството на транспорта към края на май в Китай е имало над 7 милиона регистрирани шофьори на коли за превоз на пътници.
Това е приблизително два пъти повече в сравнение с 3,51 млн. шофьори, отчетени за юли 2021 г., и с 570 000 шофьори повече, отколкото министерството съобщи към ноември.
За сравнение, според последните налични данни на Бюрото за трудова статистика през 2022 г. в САЩ е имало близо 400 000 таксиметрови шофьори, шофьори на маршрутки и шофьори.
Броят на компаниите за споделено пътуване в Китай също се е повишил - от 241 през 2021 г. до 351 през май тази година, по данни на Министерството на транспорта.
Китай продължава с подкрепата за роботизираните таксита
През януари няколко китайски министерства публикуваха план за насърчаване на свързаните с облака автомобили, включващ тестове на поне 200 нискоскоростни безпилотни превозни средства във всеки пилотен регион. Миналата седмица същите органи публикуваха списък с 20 първоначални пилотни града, сред които Пекин, Шанхай, Чунцин и Ухан.
Тези градове вече са разрешили на операторите на роботаксита да тестват автомобили в крайградските райони.
През ноември 2021 г. град Пекин започна да разрешава на Apollo Go на Baidu и на стартъпа Pony.ai да събират такси от обществеността за пътувания с безопасен шофьор в роботаксито.
Миналата година град Пекин позволи на операторите да отстранят целия персонал от няколко от превозните средства. Миналия месец градът публикува проектоправила, които поставят отговорността за нарушение на правилата за движение на роботакси върху собственика и управителя на автомобила, ако няма шофьор.
В момента пътуванията с обществена цел се субсидират, а броят на автомобилите на пътя все още е далеч по-малък от този на традиционните таксита.
Приложението Apollo Go показа в четвъртък, че 45-минутно пътуване с роботакси от летище Дасин до южно предградие на Пекин ще бъде напълно субсидирано - цялата цена от 193,84 юана (26,66 долара) е освободена от плащане. Приложението показа също, че 16-минутно пътуване с роботакси в рамките на това предградие на Пекин ще струва 10,36 юана, което е около половината от цената от 20 юана, посочена от приложенията за превоз на пътници, които могат да се обаждат на таксита.
Главният изпълнителен директор на Baidu Робин Ли заяви пред инвеститорите през май, че над 70% от пътуванията с роботизирани таксита Apollo Go през април са били изцяло без шофьори, без човешки персонал в тях. Той прогнозира, че този дял ще достигне 100% през следващите тримесечия - и ще позволи на Apollo Go да излезе на печалба първо в Ухан.
Градът е столица на провинция Хубей, която в статия от 1 юни обяви усилията си да се превърне в първия в света град с автономно шофиране.
"Току-що си взех шофьорска книжка... и вече има коли без шофьори? Какъв беше смисълът да се явявам на изпит?" - се казва в китайски коментар към статията, преведен от CNBC.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.