Бизнесът в София оптимист за бъдещето, над две трети от компаниите планират разрастване

Бизнесът в София оптимист за бъдещето, над две трети от компаниите планират разрастване

Около 70 на сто от компаниите в София планират експанзия през следващите две години, а една трета очакват растежът им да е с повече от 25%. Това показва проучване на консултантската компания за бизнес имоти MBL сред 100 водещи компании в столицата. Целта на изследването е анализиране на бъдещите планове и нужди на бизнеса, свързани с работното пространство.

В анкетата са участвали представители на различни отрасли, сред които ИТ, аутсорсинг, фармацевтични, банки, застрахователен бизнес, услуги и други. Обемът на наеманата от тях обща офис площ надвишава 270 000 кв. м, а общия им брой служителите възлиза на над 24 000 души, като 7.5 на сто от тях са чужденци. Над два пъти повече са тепърва изграждащите се офис площи -около 600 000 кв.м офиси са в момента в строеж – започнато строителство и на проект. За усвояването им ще са необходими между четири и шест години, отбелязват консултантите от МBL.

Динамика на търсенето

Запитани дали планират растеж на дейността си в София, 70% от анкетираните компании споделят, че очакват разрастване на своя персонал през следващите две години. От тях 30% очакват растежът на работни места да бъде с повече от 25%, отчитат от MBL.

Очакванията на близо две трети (61%) от запитаните компании са растежът им да доведе до нужда от експанзия на техните офиси, като 48% очакват тази нужда да възникне в следващите 2 години.

Водещите фактори при избора

От всички фактори влияещи върху избора за нова сграда, решаващ остава градския транспорт и връзката с метро, сочи проучването на MBL. Над три четвърти (79%) oт компаниите определят този фактор като водещ.

Значителна тежест при избора имат постоянна интернет връзка и електрическа енергия (76%), качеството на довършителните работи в офисите и ефективността на етажната плоча (61%).

От гледна точка на това до каква степен наемателите са доволни от тези характеристики в настоящите си офиси 35% определят ефективността на етажната плоча като незадоволителна, а близо една трета са неудоволетворени от качеството на довършителните работи в помещенията им.

Поддръжката и управлението на имота също имат нужда от подобряване, показва още проучването на MBL. Близо 54% от компаниите са изразили неудоволетвореност или са запазили неутрална позиция относно периодичността и качеството на ремонтните дейности от страна на техните наемодатели по поддръжката на наетите помещения и общите части.

Разпределение на работните места

Три четвърти от компаниите избират отворените работни пространства като водещ формат за разпределение на работните места.

Едва 18% от фирмите определят кабинетния принцип като предпочитан. От гледна точка на оптимизация на работното пространство 43% от компаниите споделят, че използват политика за работа от вкъщи на служителите си, докато само 17% са въвели практиката за "хот дескинг".

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
На днешната дата, 10 септември. Рождениците днес
Велосипедист покорява планините в това поразително видео
Goldman Sachs ще управлява пенсионни активи на Shell за 40 милиарда долара
Жива акула на повече от 5 века откриха край Гренландия
"Хитачи" открива нов завод за железопътни вагони на стойност 100 милиона долара близо до Вашингтон