Шести сме по износ на електрически велосипеди в Европа

Шести сме по износ на електрически велосипеди в Европа

България е шестият най-голям износител на електрически велосипеди в Европа, като през миналата година реализираната продукция в този сегмент е възлизала на 196 млн. лв. Само в рамките на последните пет години продажбите на български електрически велосипеди в чужбина са нараснали над 120 пъти. Това показва изследване на най-бързоразвиващите се бизнеси у нас, изготвено от Института за пазарна икономика по поръчка на Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия.

Групата на велосипедите е следвана от аерометри и други подобни плуващи инструменти, които измерват гъстотата на газообразни вещества. Продажбата им е нараснала близо 15 пъти в периода 2014-2019 г.

България бързо заема пазарен дял и в доставките на някои електрически съоръжения и компоненти, включително акумулатори, печатни платки, електрически нагреватели, като в този сектор основните конкуренти са доставчици извън ЕС, предимно Китай и други страни от Азия, става ясно още от докладът, представен от главния икономист на ИПИ Лъчезар Богданов. Страната ни също така се специализира в доставките на медицински и измервателни инструменти, като се намесва вече и в исторически сериозните позиции в развити индустриални страни като Швейцария, САЩ и Япония.

Местните предприятия биха могли да се реализират успешно в страните-съседки, а именно: в Румъния с продажба и части за машини и автомобили, в Гърция – със стоки, обслужващи домакинства и туризъм като мебели, осветителни тела и др., в Сърбия и Северна Македония – с машини, съоръжения, електроуреди, резервни части, акумулатори и др.

Сред добрите възможности за реализация на българските МСП са пазарите в Мароко и Тунис като бързоразвиващи се икономики, Израел, която има нарастваща интеграция с икономиките на ЕС, ОАЕ, Саудитска Арабия, Република Корея и Виетнам.

Място в анализа намира и пандемията COVID-19 като отключващо явление за икономическа транформация. Ефектът от нея се очаква да доведе до увеличаване на автономността на индустрията в Европейския Съюз във връзка с намаляване на зависимостта от доставки от Китай, което от своя страна ще пренасочи към по-близки производители на изделия за крайно потребление, налагане на защитни мита за широк кръг от стоки с произход Китай, въвеждане на нетарифни ограничения, като например изисквания за безопасност, налагане на нови стандарти и др.

Очакват се и промени в потребителските предпочитания като например увеличено търсене на велосипеди, средства за спорт и прекарване на свободно време, увеличено търсене на къмпинг екипировка и оборудване.

Промяна се очаква и в сферата на услугите, където електронните услуги ще вземат превес от гледна точка на необходимостта да се запази моделът на сведен до минимум директен контакт между хората. Експериментът за дистанционна работа най-вероятно пък ще доведе до по-широкото и разпространение, което ще наложи промяна в местата за свързване с интернет – повишаване на надежността и скоростта. Рязкото ограничаване на бизнес пътуванията ще промени в значителна степен управленските практики, а развлекателната и онлайн индустрия ще увеличи потребителите си, включително създаването на игри, сочат възможните сценарии след пандемията.

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ