Нова технология предотвратява увреждането на реактивни двигатели от пясък
Rolls-Royce тества нова технология в Дерби с цел да предотврати увреждането на своите реактивни двигатели от пясък и прах, съобщава BBC. Проблемът засяга авиокомпании, опериращи в Близкия изток – един от най-важните пазари за компанията.
Пясъкът и фините прахови частици, които се засмукват при излитане, могат да навлязат в най-горещите части на двигателя, причинявайки корозия. Те също така могат и да повишат температурата му, когато отворите за охлаждане се запушат.
Въпросът не застрашава безопасността на полетите, но намалява ефективността и увеличава честотата на поддръжка, тъй като покритието на частите на двигателя се износва по-бързо. Пат Хилтън, ръководител на тестовите съоръжения в Rolls-Royce, казва: „Фините частици проникват в най-нагорещените зони на двигателя, което води до по-бързо износване.“
В рамките на тестовата програма компанията е променила металите, от които са изработени частите, за да ги направи по-устойчиви на топлина и корозивното действие на прахта. Освен това е променено разположението на някои от отворите за охлаждане, така че да са по-малко податливи на запушване.
Работата е част от по-широка програма за издръжливост на стойност 1 млрд. паунда, която обхваща няколко двигателя, включително Trent XWB-97 – най-мощният двигател на компанията, който работи при по-висока температура от останалите модели.
Тестовете се провеждат на три етапа в съоръжението Testbed 80 на Rolls-Royce в Синфин. Според компанията, двигателите, тествани в първите два етапа, вече са върнати в експлоатация и могат да летят с 60% по-дълго между основните ремонти.
Като част от проекта Университетът в Манчестър е създал синтетичен прах, който имитира фините частици, подобни на талк, открити в Близкия изток. Хилтън добавя: „Целта ни е да удвоим времето, през което двигателите могат да летят. Фантастично е да бъдеш част от този процес, знаейки, че нещо, което правим днес, ще работи години наред.“
В момента един двигател Trent може да лети еквивалента на 500 обиколки около света, преди да се наложи смяна на ключови части. Очаква се това да се удвои след финалните тестове през 2028 г.
Миналата година президентът на Emirates Airline сър Тим Кларк постави под въпрос издръжливостта на Trent XWB-97, който задвижва Airbus A350. Airbus се използва за дълги полети от авиокомпании като Emirates и Etihad. Rolls-Royce заяви, че текущата програма решава проблема за целия флот.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.