Еърбъс рециклира почти нови самолети от европейските самолетни гробища

Еърбъс рециклира почти нови самолети от европейските самолетни гробища

Еърбъс рециклира почти нови самолети от европейските самолетни гробища

Огромните гробища за самолети в пустините на САЩ са известни, но и в Европа има места, където се трупат машини, излезли от употреба, пише германското издание "Виртшафтсвохе", цитирано от БТА.

Машините обаче не биват изоставяни - европейският самолетостроител Еърбъс (Airbus) все по-често ги разглобява и рециклира. Това се случва край френския град Тарб в подножието на Пиринеите.

Много от самолетите, които Еърбъс спира от движение в Европа, са учудващо нови - някои машини А340 са били в движение едва десетина години, макар по-обичайно е на сметището да се окажат самолети с 30 години служба. В Тарб сега се намират и три огромни джъмбоджета А380, от които са се отказали Сингапурските авиолинии (Singapore Airlines). Очаква се да пристигнат и още, а първите вече са демонтирани.

На пръв поглед изхвърлянето на толкова нови машини изглежда безсмислено от икономическа и екологична гледна точка. То обаче е оправдано поне от екосъображения. Обемът въглеродни емисии, който се отделя при производството на един самолет, е изключително малък спрямо емисиите при експлоатацията му. Поради това си заслужава дори наистина нови машини да бъдат заменяни с по-леки и икономични. Моделът А340 например се задвижва от четири двигателя и поради това има нужда от значително повече керосин, отколкото А330 с приблизително същата големина. Още по-икономични са самолетите от ново поколение от композитни материали като А350 или Боинг 787 (Boeing 787).

Огромният А380 би могъл въпреки четирите си двигателя да се окаже най-икономичният самолет в света, но авиокомпаниите трудно успяват да го напълнят с пътници. Поради тази причини гигантите често пътуват със запълнени едва две трети от капацитета. Това налага на авиокомпаниите все по-често да заменят модела с по-малки машини, а преоборудване на самолет А380 за нуждите на друга компания е изключително скъпо и нерентабилно.

През 2007 г. Еърбъс започна експериментален проект в Тарб за рециклиране на самолетите, вместо те да бъдат изоставяни в пустините. Междувременно съвместното дружество Тармак аеросейв (Tarmac Aerosave), от което самолетостроителят държи една трета, вече управлява три подобни комплекса - от 2013 г. край източноиспанския град Теруел и от 2017 г. край френския Тулуза.

Компанията Тармак вече е рециклирала над 100 самолета. До 90 процента от материалите могат да се използват повторно, съобщава Еърбъс. Много от частите, най-вече двигателите, се пускат като резервни части на вторичния пазар. Други биват претопявани. Най-вече алуминият от самолетите е ценен материал, чието производство изисква големи количества енергия, да не говорим за километрите кабели.

Германската Луфтханза (Lufthansa) използва необичаен подход към рециклирането - части от самолет А340 напуснаха Теруел под формата на холни масички, скулптури и стенни часовници.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ