Iberia и Airbus търсят 12 млрд. евро, за да летят с водород

Iberia и Airbus търсят 12 млрд. евро, за да летят с водород

Iberia и Airbus финализират макропроект от над 12,4 млрд. евро за достъп до 140 млрд. помощи, които Европейският съюз ще "инжектира" в Испания, за да се изправи срещу икономическите ефекти от пандемията и да превърне страната в устойчив въздухоплавателен хъб. По този начин планът, към който испанската нискотарифна авиокомпания Vueling също ще се присъедини, се стреми да бъде част от 15 или 16 големи проекта, които работодателската организация CEOE иска да представи на правителството на Педро Санчес през декември, за да използва европейските фондове за възстановяване. 

Макропроектът, по който двете компании все още работят, се опира на три основни оси: обновяване на флота, разработване на водородни самолети и устойчиви горива и дигитализация, информира eleconomista.es.

Повече от 12 млрд. евро, които трите компании планират да мобилизират, отговарят на публично-частен инвестиционен план за около десет години, така че, в допълнение към субсидиите от ЕС, фирмите търсят финансови субекти като Banco Santander и BBVA да се присъединят към инициативата за предоставяне на зелени финанси. "Целта е всяко евро, получено от Европа, да има мултиплициращ ефект с три или четири, което предполага, че компаниите също ще инвестират средства", обясняват източници от сектора.

В рамките на предложението на Iberia, което предвижда публично-частна инвестиция от около 5,4 млрд. и създава до 7000 работни места, най-важният етап е обновяването на флота с по-модерни самолети, които консумират между 20 и 35% по-малко гориво с цел намаляване на вредните емисии. Авиокомпанията иска финансова подкрепа чрез субсидии за закупуване на самолети за около 250 милиона годишно през трите години, в които се очаква да продължи кризата. Това означава, че средствата от ЕС допринасят с между 10 и 20% от цената на самолета между 2021 и 2024 г., когато секторът очаква пътникопотокът да се възстанови на нивата от 2019 г. Общо Iberia планира да отпусне 4 млрд. евро за обновяване на флота през следващите 10 години.

Трябва да се отбележи, че президентът на Iberia Луис Гайего поиска от правителството през юни да стартира план Renove за финансиране или субсидиране на покупката на по-малко замърсяващи самолети. "Изправени пред тази дълбока криза, авиокомпаниите няма да могат да се изправят пред обновяването на своя флот, целящо по-голяма устойчивост. Със стари самолети на много евтини цени и гориво при исторически ниски нива, инвестициите в чисти технологични самолети са много трудни", предупреди Гайего.

В този смисъл макропроектът Vueling, който първоначално щеше да бъде представен отделно, предвижда инвестиция от около 2 млрд., от които по-голямата част ще бъде използвана за обновяване на флота. Източници в индустрията сочат, че компанията ще търси около 700-800 милиона субсидии.

Алтернативни горива

Предложението на Iberia също призовава за финансова подкрепа за производството и използването на алтернативни горива в търговски мащаб, по които IAG работи от няколко години. Идеята е да се привлекат безвъзмездни средства от 150 милиона евро годишно за цялата национална индустрия за около пет години. Освен това тя предлага част от средствата за възстановяване на ЕС да се използват за разработване на логистичен център в Терминал 4 на мадридското летище "Барахас" и иновационен кампус, съобщават източници, близки до групата.

За Иберия също е от съществено значение да се насърчава развитието на водородни самолети - проект, за който Airbus е силно ангажиран с цел да може да лети, без да излъчва CO2 в атмосферата до 2035 г. Европейският производител, който събира публично-частни инвестиции от над 5 милиарда, от години работи за напредъка на хибридните и 100% електрически двигатели, а в края на септември представи три прототипа самолети, базирани на водород с цел да се развият и да се избере най-жизнеспособният през 2023 г. За целта Airbus поиска участието на индустриални партньори, като летища и авиокомпании, и на публичния сектор (помощ и субсидии). 

Кибер защита 

Друг важен етап от макропроекта е ангажиментът към киберсигурността и интермодалността на скоростните влакове на летищата. Тоест пристигането на AVE в Барахас (Мадрид) и Ел Прат (Барселона), за да помогне на компании като Iberia да премахнат полети на къси разстояния, които по маршрути като Мадрид-Валенсия се използват само за захранване на полети на дълги разстояния. За този проект Airbus и Iberia биха искали да получат подкрепата на Renfe, Adif и Aena. "Целта е да се добавят стратегически партньори и партньори от второ ниво, за да се осъществи проект от голямо значение", обясняват източници, запознати с инициативата. В случая с Барселона те също гледат към пристанището, за да насърчават интермодалността в стоките. 

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ