Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|"Неделя" стана международна верига, поглежда към Виена
Здравко Минчев е син на основателите на сладкарници “Неделя” Георги и Радослава Минчеви. От 5 години Здравко е активно ангажиран със семейния бизнес и развива фирмата извън границите на България. Кафе-сладкарници “Неделя” са основани през 1993 г. като малка семейна сладкарничка на пл. „Баба Неделя“ в София. 24 години по-късно „Неделя“ има над 30 обекта в София и страната. За компанията работят над 300 служители. В последната година и половина веригата стъпи и на румънския пазар.
- Прочутите торти на сладкарници "Неделя" вече и в Букурещ. Как се случи това?
- Още в края на 2015 г. стъпихме на пазара в Румъния и вече имаме открити пет сладкарници „Неделя“ в Букурещ. Поради непознаването на пазара решихме, че е най-добре да започнем от моловете. Първо открихме в един от най-успешните в Букурещ – Baneasa Shopping City. Скоро след него успяхме да се договорим с AFI Palace Cotroceni и Mega Mall. Най-новите ни обекти от март са във Veranda Mall и Colosseum Shopping Center. Планираме да открием още 16 нови обекта в рамките на идната година.
- Как преценихте момента за разрастването в северната ни съседка? Какви проучвания на пазара Ви помогнаха? Как се „вмествате“ в традиционните нагласи на румънците към сладките изкушения?
- Всичко започна с едно посещение на Букурещ. С баща ми отидохме да проучим възможността да продаваме торти на местен играч. Когато обаче видяхме мащаба на града, просто се влюбихме. Пазар, по-голям от родната ни София, на 50 км от най-близкия град, който зареждаме? Решението се взе почти само. Започнахме с вкусови тестове с румънски потребители и резултатите бяха еднозначни. Хората обожават тортите и вкусът им е достатъчно близък до българския (много от традиционните румънски ястия ни изглеждаха като свеж ремикс на традиционни рецепти от вкъщи). Оттам нататък остана въпросът с логистиката: как ще транспортираме тортите и как ще ги дистрибутираме. Вярваме, че собствени обекти и франчайз са двата най-ефективни начина да запазим контрол над позитивното изживяване за клиента. И така решихме, че е време “Неделя” да стане международна верига.
- Какъв тип са вашите обекти в Румъния и запазихте ли своя бранд и за този нов пазар?
- Родителите ми много са мислили, когато са избрали името “Неделя” за фирмата и то наистина е страхотно по всички брандови показатели. Леснотата, с която го произнасят хората, които не говорят български, ме убеди да го използваме и зад граница. Гордеем се с произхода си и не видях обективна причина да го крием. Румънският пазар ни накара да проявим гъвкавост. От София сме свикнали с определени дадености: по-големи помещения на добри локации, обслужване и т.н. Трябваше да решим кое за нас е най-важно и това, разбира се, са страхотните торти. Така стигнахме до нови формати на предлагане: повечето обекти са на самообслужване (което се предпочита от много румънци), някои са в големи и красиви помещения, други са с не повече от щанд с няколко маси. Засега осигуряваме работа на 40 души. Мениджърският състав се справя страхотно и бързият ни ръст е изцяло тяхна заслуга. Той е смесен, включващ мениджъри, изпратени от България да развиват пазара, румънци, както и българи, които живеят в Букурещ.
- Тортите „Неделя“ са известни с това, че се приготвят ръчно и в тях се влагат натурални продукти. Какъв асортимент предлагате в Румъния?
- Асортиментът е същият както в България, а любимата на румънците торта е „Шоколадов еклер“. По последни изчисления, вече 10 на сто от произвежданите торти „Неделя“ се продават в Румъния. Всъщност успехът ни се дължи на постигнатото високо качество на продуктите и страхотен вкус. В момента създаваме нов стил в интериора на сладкарниците и го прилагаме в Румъния. Вече може да го видите и в ремонтираните ни сладкарници в кварталите „Младост“ и „Изток“ в София.
- Къде се произвеждат тортите за Румъния и как се справяте с транспорта на Вашите продукти, за да гарантирате тяхната свежест?
- За момента тортите се произвеждат в София. Всеки ден в ранни зори заминават за Румъния и не пътуват значително по-дълго отколкото до Варна.
- Какви са следващите Ви цели?
- Доволни сме от резултатите в Румъния. Ще продължим да се разрастваме там, докато постигнем насищане, сходно с българския пазар. Следващите пазари, които изследваме като възможности, са в Централна и Източна Европа. Вероятно първата ни спирка ще бъде Виена.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.