"Неделя" стана международна верига, поглежда към Виена

Здравко Минчев, следващото поколение в семейния бизнес на сладкарници "Неделя"

Здравко Минчев е син на основателите на сладкарници “Неделя” Георги и Радослава Минчеви. От 5 години Здравко е активно ангажиран със семейния бизнес и развива фирмата извън границите на България. Кафе-сладкарници “Неделя” са основани през 1993 г. като малка семейна сладкарничка на пл. „Баба Неделя“ в София. 24 години по-късно „Неделя“ има над 30 обекта в София и страната. За компанията работят над 300 служители. В последната година и половина веригата стъпи и на румънския пазар.

- Прочутите торти на сладкарници "Неделя" вече и в Букурещ. Как се случи това?

-  Още в края на 2015 г. стъпихме на пазара в Румъния и вече имаме открити пет сладкарници „Неделя“ в Букурещ. Поради непознаването на пазара решихме, че е най-добре да започнем от моловете. Първо открихме в един от най-успешните в Букурещ – Baneasa Shopping City. Скоро след него успяхме да се договорим с AFI Palace Cotroceni и Mega Mall. Най-новите ни обекти от март са във Veranda Mall и Colosseum Shopping Center. Планираме да открием още 16 нови обекта в рамките на идната година.

- Как преценихте момента за разрастването в северната ни съседка? Какви проучвания на пазара Ви помогнаха? Как се „вмествате“ в традиционните нагласи на румънците към сладките изкушения?

- Всичко започна с едно посещение на Букурещ. С баща ми отидохме да проучим възможността да продаваме торти на местен играч. Когато обаче видяхме мащаба на града, просто се влюбихме. Пазар, по-голям от родната ни София, на 50 км от най-близкия град, който зареждаме? Решението се взе почти само. Започнахме с вкусови тестове с румънски потребители и резултатите бяха еднозначни. Хората обожават тортите и вкусът им е достатъчно близък до българския (много от традиционните румънски ястия ни изглеждаха като свеж ремикс на традиционни рецепти от вкъщи). Оттам нататък остана въпросът с логистиката: как ще транспортираме тортите и как ще ги дистрибутираме. Вярваме, че собствени обекти и франчайз са двата най-ефективни начина да запазим контрол над позитивното изживяване за клиента. И така решихме, че е време “Неделя” да стане международна верига.

- Какъв тип са вашите обекти в Румъния и запазихте ли своя бранд и за този нов пазар?

-  Родителите ми много са мислили, когато са избрали името “Неделя” за фирмата и то наистина е страхотно по всички брандови показатели. Леснотата, с която го произнасят хората, които не говорят български, ме убеди да го използваме и зад граница. Гордеем се с произхода си и не видях обективна причина да го крием. Румънският пазар ни накара да проявим гъвкавост. От София сме свикнали с определени дадености: по-големи помещения на добри локации, обслужване и т.н. Трябваше да решим кое за нас е най-важно и това, разбира се, са страхотните торти. Така стигнахме до нови формати на предлагане: повечето обекти са на самообслужване (което се предпочита от много румънци), някои са в големи и красиви помещения, други са с не повече от щанд с няколко маси. Засега осигуряваме работа на 40 души. Мениджърският състав се справя страхотно и бързият ни ръст е изцяло тяхна заслуга. Той е смесен, включващ мениджъри, изпратени от България да развиват пазара, румънци, както и българи, които живеят в Букурещ.

- Тортите „Неделя“ са известни с това, че се приготвят ръчно и в тях се влагат натурални продукти. Какъв асортимент предлагате в Румъния?

- Асортиментът е същият както в България, а любимата на румънците торта е „Шоколадов еклер“. По последни изчисления, вече 10 на сто от произвежданите торти „Неделя“ се продават в Румъния. Всъщност успехът ни се дължи на постигнатото високо качество на продуктите и страхотен вкус. В момента създаваме нов стил в интериора на сладкарниците и го прилагаме в Румъния. Вече може да го видите и в ремонтираните ни сладкарници в кварталите „Младост“ и „Изток“ в София.

- Къде се произвеждат тортите за Румъния и как се справяте с транспорта на Вашите продукти, за да гарантирате тяхната свежест?

- За момента тортите се произвеждат в София. Всеки ден в ранни зори заминават за Румъния и не пътуват значително по-дълго отколкото до Варна.

- Какви са следващите Ви цели?

- Доволни сме от резултатите в Румъния. Ще продължим да се разрастваме там, докато постигнем насищане, сходно с българския пазар. Следващите пазари, които изследваме като възможности, са в Централна и Източна Европа. Вероятно първата ни спирка ще бъде Виена.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стартъп за $1.5 млрд. фалира, представял 700 индийски програмисти за AI алгоритъм
Тръмп забрани на граждани на 12 държави да влизат в САЩ
Премиерът Желязков: Членството в еврозоната ще ни доближи до европейските стандарти на живот
Геймърите се редят на опашки за пускането на пазара на Nintendo Switch 2, очаква се глобален недостиг
Румънските пощи инсталират терминали за криптовалута
Волята за реални структурни промени в болничната система
Министърът на отбраната на Германия: Нуждаем се от до 60 000 нови активни военнослужещи
Времето: Слънчево и горещо, в следобедните часове на места ще превали