Payhawk със силен растеж през 2021 г. 

Payhawk със силен растеж през 2021 г. 

Платформата си поставя за цел да премахне парите в брой, като обедини фирмените карти, банковите плащания и управлението на разходите. С привлечените от QED Investors 20 млн. долара Payhawk ще разшири покритието на държави, валути и платежни продукти и ще увеличи екипа си

Преди три години Христо Борисов и Бойко Караджов – бивши служители на „Телерик“, основават Payhawk платформата като отговор на често пренебрегван проблем. Софтуер може ли да обедини управлението на всички видове фирмени разходи в един лесен за употреба инструмент? Целта е да се премахнат досадната канцеларска работа във финансовите отдели, трупащата се хартия и ненужно сложните бюрократични процеси.

Започвайки като решение за малък и среден бизнес, компанията вече има клиенти като немския гигант за авточасти и гуми A.T.U. С Payhawk фирмата цели да премахне парите в брой в над 500 филиала в Германия. Работейки с клиенти в цяла Европа, Payhawk има офиси в София, Лондон, Берлин и Барселона. Предвид бързия растеж на компанията през последната година Payhawk вече има над 30 служители. Основните пазари са Германия, Испания и Обединеното кралство. Решението на Payhawk е привлекателно за финансови мениджъри от много държави, тъй като поддържа различни валути и три пъти по-добър валутен курс от традиционните банки или други подобни инструменти на пазара.  Разговаряме с Христо Борисов за ускореното развитие на българския стартъп и неговото бъдеще.

- Кой е необходимият фактор, който може да превърне Payhawk в първата глобална финтех компания?

- Необходимите фактори за всяка една компания да стане световен лидер са три: адресируем пазар, конкурентен продукт и световен талант. При нас първите два фактора са на лице. Payhawk комбинира три пазарни категории: фирмени карти, банкови плащания и управление на разходи. Също така създаваме продукт изцяло в България, което ни позволява да сме изключително конкурентни. Възможността да привличаме и задържаме таланти в компанията е нещо, в което инвестираме много. За момента се справяме добре, но когато една компания започне хиперрастеж, има риск дали ще се справи.

- Какъв растеж постигнахте през последните 14 месеца и в този контекст какви са очакванията ви за развитието за финтех сектора идните години?

- Растежът на месечна база за 2020 г. е 10 пъти, като през първото тримесечие на 2021 г. вече успяхме да удвоим бизнеса. Голяма роля за този растеж изигра пандемията. Фирмите срещнаха нуждата да търсят по-ефективни решения за управление на големи онлайн бюджети, както и да автоматизират и консолидират ръчните процеси, свързани с обработка на фактури и събиране на разходни документи. Очакванията за финтех сектора са да продължава да се развива. Регулаторната рамка през последните няколко години позволи на много компании да изградят инфраструктура за финансови технологии, върху която всеки може да стъпи. Това позволява на все повече компании да включват финансови продукти в решенията си. 

- От кои нови навици на бизнеса, формирани по време на пандемията, няма връщане назад?

- Работа от разстояние, както и привличането на кадри от градове, в които компаниите до момента не са имали офис или присъствие. Всички процеси, свързани с дигитализация, трансформация и управление на бизнеса, ще продължат и през следващите 4–5 години. Нашето очакване е, че една от най-големите трансформации ще се случи във финансовите отдели. Една от причините за това ще е постепенната смяна на поколения в счетоводните отдели, където вече влизат хора, които изцяло са израснали с новите технологии и интернет.

- С какви инвестиции и към кои пазари насочвате вниманието си?

- Радвам се да споделя, че в края на април привлякохме рекордно за България Серия А финансиране от 32 млн. лв., оглавено от QED Investors – американски фонд, инвестирал в 18 финтех „еднорози“. Това ще ни позволи да увеличим продуктовото си предлагане и да разширим значително екипа. Целта е да разширим обсега си до клиенти извън Европейския съюз и Обединеното кралство, да предложим нови методи за заплащане като кредитни карти и да поддържаме още повече чужди валути с водещ за индустрията обменен курс. Планираме да утроим екипа през 2021 г. и така да засилим присъствието си в Обединеното кралство, Германия и Испания.

- Къде искате да позиционирате Payhawk в новата постковид реалност?

- Като необходим инструмент за ефикасно управление на всички фирмени разходи. Независимо дали става въпрос за разплащания с фирмени карти, плащания на доставчици или възстановяването на разходи на служителите. 

Венцислав Савов. Текстът е публикуван в бр.04/2021 на сп. "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ