Бизнес нагласите в Германия се връщат към оптимизъм и доверие

Бизнес нагласите в Германия се връщат към оптимизъм и доверие

Бизнес нагласите в Германия се връщат към оптимизъм и доверие

През февруари германските бизнес нагласи отскочиха от 6-месечното януарско дъно благодарение на силно представяне на индустриалния сектор въпреки локдауна, показват резултатите от последно бизнес проучване на икономическия институт Ifo. Индексът на института Ifo, базиран на месечно проучване сред около 9 хиляди компании и определящ нивото на бизнес климата в Германия, се повиши през февруари до 92,4 пункта, достигайки най-високо ниво от октомври 2020 г., след като през януари удари 6-месечно дъно от 90,3 пункта (възходяща ревизия от 90,1 пункта). Осреднените прогнози на финансовите пазари бяха за доста по-скромно подобрение на индекса към 90,5 пункта, предава БНР. 

Трябва да се има предвид, че при първия противоепидемичен локдаун в страната през април 2020 г. Ifo индексът се срина до 74,3 пункта, отбелязвайки рекорден месечен спад и най-ниско ниво от Обединението на Германия през 1990 г.

Индексът, измерващ текущите бизнес условия, нарасна през февруари до 91,1 пункта от 89,2 пункта медец по-рано, докато индексът на Ifo института за бъдещите бизнес очаквания през следващите шест месеца скочи до 94,2 пункта от 91,5 пункта.

"Въпреки настоящия локдаун германската икономика е стабилна благодарение най-вече на силната индустриална икономика и на ваксинационния оптимизъм", коментира последното проучване президентът на Ifo Клеменс Фюест.

В производството Ifo индексът скочи до най-високата си стойност от ноември 2018 г. на ниво от 16,1 пункта спрямо 9,1 пункта през януари в резултат на подобряване на оценките на текущата ситуация и на по-големия оптимизъм на компаниите за следващите месеци. Индексът на бизнес климата се повиши във всички основни отрасли на индустрията.

Слабо повишение през февруари отбеляза и индексът на бизнес климата в сектора на услугите (до -2,2 от -4,4 пункта), като доставчиците на услуги бяха по-доволни от настоящото си положение. Ситуацията обаче остава трудна в хотелиерския бизнес, но в същото време туристическата индустрия започна за пръв път да проявява предпазлив оптимизъм по отношение на предстоящия ваканционен сезон.

В търговията индексът на бизнес климата се повиши малко до -14,6 пункта след спада през миналия месец до -17,2 пункта. Очакванията са все още песимистични, но не в същата степен като през миналия месец. За разлика от това оценките на компаниите за сегашното им положение са по-лоши, тъй като продажбите спаднаха рязко в резултат на съществуващия локдаун.

Подобрение отбеляза и бизнес климатът в строителството (до -3,6 от -4,9 пункта). Строителните компании обаче оцениха сегашното си положение като малко по-лошо спрямо януари, преди всичко поради необичайно студеното време.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ