Предлагане без търсене: Възстановяването на икономиката не може да започне без потребителите

Предлагане без търсене: Възстановяването на икономиката не може да започне без потребителите

В момента големият риск пред рестартирането на световната икономика идва от липсата на нейната ключова съставка – потребителят.

Възобновяването на дейността на фабриките и отварянето на магазините е едно, а убеждаването на хората, че ситуацията е под контрол и че отново може да започнат да пазаруват, да ходят по ресторанти, на кино и по стадионите, е съвсем друго, пише Блумбърг.

„Възстановяването на икономиката няма да бъде никак лесно, но рестартирането на бизнеса определено ще изисква по-малко усилия, отколкото връщането на съвкупното търсене на нивата от преди кризата“, коментира Марк Занди, главен икономист в Moody's Analytics.

Разминаването в търсенето и предлагането ще доведе до неравномерно рестартиране на световната икономика, като производството и страните, зависими от него, ще се възстановят по-бързо от държавите, които разчитат основно на сектора на услугите.

Това развитие ще затвърди натиска върху правителствата и централните банки, които ще трябва да увеличат икономическите стимули, за да се справят с най-дълбоката рецесия от времето на Голямата депресия насам.

Тази седмица ще се проведат заседания на Федералния резерв на САЩ, Европейската централна банка и Японската централна банка, като инвеститорите се надяват финансовите институции да предприемат нови мерки за подкрепа на икономиката.

„Възстановяването при някои държави ще бъде малко по V-образно, тъй като те имат повече производство и по-добре развит технологичен сектор“, коментира пред Блумбърг главният икономист на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Катрин Ман.

„Това може да бъдат страни като Южна Корея и Тайван. От другата страна са икономиките, които са силно зависими от туризма, като например Тайланд и Сингапур“, добавя тя.

Същевременно с това се очаква възстановяването на САЩ да бъде по-постепенно, тъй като някои щати ще възобновят икономическата си активност по-скоро от другите, коментират икономисти от Deutsche Bank Securities.

Почти една трета от бизнес икономистите в САЩ смятат, че компаниите им ще се върнат към нормален режим на работа в рамките на 5 до 8 седмици, макар че горе долу същият процент казват, че очакват да минат 3 до 6 месеца, преди мерките за ограничение на разпространението на COVID-19 да бъдат сериозно разхлабени или премахнати напълно, сочат данни на Националната асоциация за бизнес икономика (National Association for Business Economics - NABE).

До края на годината САЩ ще са възстановили само около 40% от активността и заетостта, изгубени по време на кризата, смятат икономисти от Deutsche bank.

Това ще бъде една от централните теми по време на президентските избори през ноември. Ако потребителите не започнат да харчат повече пари, а икономиката не отчете значимо възстановяване, вероятността Доналд Тръмп да спечели втори мандат в Белелия дом ще бъде под сериозен въпрос.

Миналата седмица Тръмп отново заговори за предстоящия рестарт на икономиката, заявявайки, че той ще бъде грандиозен и че ще има голямо търсене. Министърът на финансите Стивън Мнучин изрази сходни надежди в интервю за „Фокс“.

„Когато започнем да отваряме икономиката през май и юни, ще видите, че тя ще започне да се възстановява през юли, август и септември. Подготвяме безпрецедентни фискални стимули за икономиката“, коментира Мнучин.

Някои бизнеси ще получат еднократна подкрепа след отслабването на мерките за изолация – като например фризьорските салони и бръснарниците.

Този рестарт обаче също крие рискове. На заседание на Християндемократическа партия на 20 април германският канцлер Ангела Меркел предупреди, че „опасните дискусионни оргии“ около разхлабването на ограниченията в страната може да унищожат напредъка, постигнат в борбата с пандемията.

Ситуацията в Сингапур показва колко бързо може да се променят нещата.  От сочена за пример страна в борбата срещу COVID-19 световен мащаб, богатият град държава се превърна в най-голямото огнище на заразата в Югоизточна Азия.

Страхът от заразяване обаче не е единственото нещо, което държи потребителите далеч от магазините. Тревогите около сигурността на работното място и свиващите се спестявания може да накарат хората да бъдат по-пестеливи в разходите си, казват икономисти.

Това вече се наблюдава в Китай, откъдето тръгна и заразата.

„Работата на фабриките бе подновена, така че предлагането започва да се възстановява, но картината при търсенето е по-смесена. Говори се за силно търсене на луксозни стоки в Китай, но общото ниво на търсене е ниско“, казва Селена Линг от  Oversea-Chinese Banking Corp.

В Германия, мощната автомобилна индустрия се страхува, че купувачите ще бъдат кът, докато страната не заработи отново на високи обороти.

Устойчиво възстановяване

„Предвид комбинираните ефекти на пандемията и свързаното с тях финансово въздействие върху световната икономика, ние вярваме, че може да изминат до три години, преди да видим устойчиво възстановяване“, коментира изпълнителният директор на Delta Air Lines Ед Бастиан

Като се има предвид, че американците над 65 години допринасят за около 20% от потребителските разходи, търсенето може да бъде ограничено за известно време, тъй като те са една от най-уязвимите групи, коментира главния икономист на Deutsche Bank Securities Торстен Слок.

Същевременно с това преподавателят Йейлски университет Стивн Роуч определи идеята за V-образно възстановяване на американската икономика като „неосъществима мечта“.

„Покрай всичкото това говорене за либерализация на мерките, ние ще върнем хората на работа“, заяви той, визирайки призивите на Тръмп за отваряне на икономиката, като добави, че страхът от нова вълна на вируса обаче ще ограничи потребителското търсене до безпрецедентно ниски нива.

„Предлагането не работи без търсене. За близкото бъдеще ще трябва да работим при ниски нива на икономическа активност“, добави бившият мениджър от Morgan Stanley.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ