Преходът от малък към среден бизнес в Испания - стълбище с твърде много стъпала

Преходът от малък към среден бизнес в Испания - стълбище с твърде много стъпала

Да види как компанията расте е естественото желание на всеки предприемач. Увеличаването на размера предполага повече активност и с това повече бизнес, повече рентабилност и повече присъствие на пазара. Въпреки това предприемачеството, което не липсва в Испания, се сблъсква с реалността година след година. Микропредприятията, които не надвишават 10 работници, доминират в испанската производствена тъкан и освен това показват най-високата бизнес смъртност. По-малко от 40% от компаниите достигат пет години живот, показват данните на Испанската конфедерация на малките и средни предприятия (Cepyme), предава cincodias.elpais.com. 

Абсолютното преобладаване на малкия и среден бизнес в страната се обяснява с трудностите при превръщането им в по-големи компании. Стъпката от малката компания с по-малко от 50 служители към средна фирма, разчитаща на от 50 до 250 служители, е изправена пред бюрокрация, "която се смята за важна пречка от 43% от компаниите", казва председателят на Търговската камара на Испания Хосе Луис Боне.

В тази институция настояват администрацията да намали формулярите и декларациите, както и да се опростят административните и регулаторни процедури за растеж на испанските компании, в съответствие с препоръките на Европейския съюз и ОИСР. Насърчаването на отдалечената обработка на формулярите, междуадминистративната координация и единството на националния пазар са предложения, които Камарата на Испания лансира от десетилетия, за да улесни разширяването на малките и средни предприятия.

Cepyme е направила проучване за растежа на бизнеса в Испания, което идентифицира основните регулаторни стъпки и следователно недостатъци за увеличаване на размера на една компания от малка до средна:

Счетоводни разпоредби - компания с над 50 служители не може да представи опростени баланси, ако в продължение на две последователни години отговаря на поне две от тези условия: активи над 4 милиона евро, продажби над 8 милиона евро и повече от 50 работници.

Трудови разпоредби:

  • Създаване на петчленен работнически съвет за всеки работен център.
  • Компанията трябва да осигури всички средства за процеса на избор на делегати.
  • Назначаване на двама делегати за превенция на професионалните опасности.
  • Създаване на съвместен комитет по здравеопазване и безопасност, съставен от двама делегати и двама представители на компанията.
  • Компаниите, които извършват колективни съкращения, които засягат повече от 50 работници, трябва да им предложат план за външно преместване, ако не са в производство по несъстоятелност.
  • Задължение за финансиране на поне 20% от общите разходи за обучение на работниците.
  • Изготвяне и регистриране на план за равнопоставеност, който остава в сила дори ако броят на работниците отново е под 50.
  • Създаване на съвместна комисия за ваблюдение и мониторинг на плана за равенство.
  • Задължение за обосноваване на разликите в заплатите от най-малко 25% между средната заплата на служителите и на двата пола.

Данъчни разпоредби

  • След продажби от 6 милиона евро се придобива статут на голяма компания за данъчни цели.
  • Месечно плащане, вместо тримесечно, на удържания данък върху доходите на физическите лица (IRPF).
  • Месечно плащане, вместо тримесечно, на ДДС.
  • Вноските се изчисляват върху данъчната основа за текущата година, а не върху цялата вноска от предходни периоди.
  • При продажби от над 10 милиона евро се губят данъчни стимули върху корпоративния данък.
  • Увеличават се вноските за корпоративен данък.
  • При над 50 работници се губят удръжките от корпоративен данък за безсрочно наемане на безработни.

Въпреки бариерите, които една компания трябва да преодолее, за да премине от 49 до 50 работници и по този начин да получи среден статут, растежът й дава други предимства. Самото министерство на индустрията, търговията и туризма публикува в своя доклад за стратегията за МСП, че малките компании представят "поредица от структурни слабости от голямо значение: ниска производителност, малък размер, ограничен капацитет за износ, малко инвестиции в иновации, малка дигитализация и намален капацитет за създаване на работни места, наред с други неща".

От Cepyme подчертават, че по-големият размер означава и по-голяма структура, когато става въпрос за справяне с поредица от задължения като водене на счетоводни записи (дневна книга, описи и годишни отчети).

При търговските дружества задължението за водене и легализиране на корпоративните книги (протокол, регистър на съдружниците или книга за акции); годишните информационни декларации (ДДС, операции с трети лица и др.); запис на работното време на всеки служител; регулиране на дистанционната работа; защита на личните данни; опаковки и отпадъци от опаковки; и екологична оценка, когато е необходимо.

Друг аспект, който е предимство, когато става дума за увеличаване на размера, е, че малките и микропредприятията се финансират с по-високи лихвени проценти, особено във времена на икономическа криза като настоящата, в която достъпът до заеми също е по-труден.

Като пример, в началото на 2021 г. Банката на Испания публикува, че средният лихвен процент за големи компании за операции над един милион евро е 1,16%, което е исторически рекорд. Въпреки това, на малките и средни предприятия и на самостоятелно заетите лица бяха приложени през същия месец януари, среден процент от 3,4% при операции до 250 000 евро.

Дигитализацията или обединението на дигитализацията и реактивирането, е концепция, защитавана от Луис Пардо, главен изпълнителен директор на Sage (британска компания за многонационални корпоративни софтуерни бази) за Испания и Португалия, днес е първокласна стратегия за стимулиране на растежа на МСП и тяхната положителна еволюция. Става въпрос за постигане на реактивиране чрез дигитален план, който се базира на обучението на служителите на компанията, както и на гражданите като цяло: в реиндустриализацията и иновациите, в подобряването на публичната администрация, в обновяването на бизнес структурата и в устойчивостта. Пардо припомня, че дигиталната трансформация не е просто технологична промяна, а културна и организационна промяна. Технологичните помощни средства, съобразени с нуждите на бизнеса, вече са по-достъпни благодарение на решения като ERP и CRM от Sage, които допринасят за дигиталната трансформация заедно с управлението на бизнеса.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ